• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54624
+
-

رایزنی برای حل مشکلات ارزی داروسازان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مشکل اصلی شرکت‌های تولید‌کننده دارو تامین ارز است که این مساله با حضور بانک‌ها بررسی و برطرف می‌شود

گزارش
رایزنی برای حل مشکلات ارزی داروسازان

سید مرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:


آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید دارو در کشور است و 3 کارخانه بزرگ داروسازی کشور در این استان فعالیت دارند. کارخانه‌هایی که بخش قابل توجهی از داروی مورد نیاز استان و کشور را تامین می‌کنند و برخی از اقلام تولیدی این داروها در کشور منحصر به فرد هستند. اما در هفته‌های اخیر این واحدها با مشکلاتی در زمینه تولید دارو مواجه شده‌اند. مشکلاتی که مرتبط با تحریم‌هاست. اخلال در تامین ارز، عدم دسترسی به مواد اولیه، نبود بازارهای صادراتی و در نتیجه کاهش تولید موجب رکود نسبی تولید در این کارخانه‌ها شده است. موضوعی که شهروندان استان انعکاس آن را در کمبود برخی اقلام دارویی در داروخانه‌ها مشاهده می‌کنند و 15 هزار دارو‌ساز و متخصص این حوزه در استان، به اضافه دیگر مشاغل مرتبط با اما و اگرهایی برای ادامه کار و ثبات شغلی روبه‌رو هستند.


بازگشت دیرهنگام سرمایه 

یک داروساز تبریزی عدم برگشت سرمایه داروسازان، دیدگاه نادرست جامعه نسبت به این صنف و عدم تعلق خدمات دارویی را از مشکلات داروسازان عنوان می‌کند و می‌گوید: داروسازان اغلب داروها را به صورت نسیه ارائه می‌کنند و دوره بازگشت سرمایه آنان بسیار طول می‌کشد.
«محمد‌حسن شریفی» با بیان این‌که در حال حاضر چرخش اقتصادی داروخانه‌ها با مشکل مواجه است، اظهار می‌کند: باتوجه به وضعیت فعلی ارز، باید مبلغ را برای دریافت دارو به سرعت پرداخت کرد اما برگشت این مبلغ از بیمه‌ها بسیار به طول می‌‌انجامد. در حال حاضر بسیاری از داروسازان در استان از فشارهای اقتصادی به تنگ آمده و با رکود فعالیت‌ مواجهند. 


مشکلات بانکی شرکت‌های بیمه‌ای

مدیر‌عامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده دارو در استان با بیان این‌که شرکت‌های دارو‌سازی استان قابلیت صادرات دارو به کشورهای دیگر و ارز‌آوری را دارند، اظهار می‌کند: صادرات دارو به کشورهای دیگر به واسطه حساسیت درمانی آن نیاز به اخذ مجوزهای مختلفی دارد. برخی از این مجوزها با موضوع تحریم در هم آمیخته و نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان استانی و کشوری برای حل این مشکل هستیم.

«محیط مافی» با بیان این‌که شرکت‌های داروسازی نیاز به تزریق ارز کافی و با قیمت مناسب دارند، عنوان می‌کند: این در حالی است که تخصیص ارز با مشکل صورت می‌گیرد. در حال حاضر با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه با مشکلاتی در تولید دارو و تزریق به موقع به بازار روبه‌رو هستیم.به گفته این فعال تولید‌کننده دارو‌، شرکت‌های بیمه‌ای بدهی سنگینی به این کارخانه‌ها دارند و از سوی دیگر این کارخانه‌ها هم از بازپرداخت به موقع دیون بانکی ناتوان مانده‌اند. بر این اساس نیاز به مداخله دولت برای تهاتر بدهی‌های بانکی یا بیمه‌ای وجود دارد.وی تاکید می‌کند: بانک‌های عامل باید همکاری بیشتری با شرکت‌های تولیدکننده دارو برای تامین داروی مورد نیاز مردم داشته باشند و به این کارخانه‌ها به عنوان شرکت‌های تجاری نگاه و توجه نشود.


ضرورت همراهی مسئولان دولتی 

رئیس انجمن داروسازان استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که تولید و عرضه دارو در استان مستلزم همکاری مسئولان دولتی است، می‌گوید: با وجود این‌که دارو با قیمت کم به دست شهروندان می‌رسد اما بخشی از هزینه‌های ارزی تولید دارو برای تولید‌کنندگان از بازار آزاد تامین می‌شود. این مساله منجر به کاهش شدید دامنه سود برای تولید‌کنندگان شده است.
«حجت‌الله یزدان‌شناس» با بیان این‌که در حال حاضر حاشیه سود تولید دارو بین 5 تا 14 درصد است، عنوان می‌کند: تولیدکنندگان دارو مشکلات بدهی شرکت‌های بیمه‌گر را هم متحمل می‌شوند. آن هم در حالی که دولت برای کاهش بدهی این شرکت‌ها، تولید‌کنندگان را تحت فشار گذاشته تا داروها با وجود افزایش قیمت با همان قیمت سابق یا افزایش حداقلی عرضه شود. 
وی ادامه می‌دهد: با وجود این‌که ضرورت همراهی مسئولان دولتی با تولید‌کنندگان دارو به شدت مورد نیاز است اما سیاست‌های متغیر دولتمردان در مرکز کشور موجب شده تا نتوانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای ادامه تولید داشته باشیم.

یزدان‌شناس پیشنهاد می‌کند: برای رفع مشکلات این حوزه بهتر است بخشی از مواردی که می‌تواند در حوزه استانی مدیریت شود به مسئولان استانی واگذار شده و موضوعات دیگر از سوی شخص استاندار در شورای عالی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تهران مطرح و نتیجه‌گیری شود. برخی مشکلات مختص استان بوده و باید مدیریت استانی صورت گیرد و نیازی به تصمیمات کشوری ندارد. 


تدبیری برای جلوگیری از بحران در تولید و عرضه دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با بیان این‌که بیش از 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، اظهار می‌کند: تنها 3 درصد داروی مورد نیاز وارداتی است. البته مواد اولیه داروهای تولیدشده در داخل که بخش قابل توجهی از آنها در آذربایجان شرقی تولید می‌شود وارداتی بوده و نیاز به ارز دارد.«محبوب نعمتی» با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیش‌بینی‌های لازم را برای تامین ارز در ماه‌های گذشته انجام داده بود، عنوان می‌کند: تلاش شده تا مواد اولیه کافی وارد و ذخیره شود. برای ماه‌های آتی نیز تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های داروساز با بحران مواجه نشوند.به گفته این مسئول مشکل اصلی شرکت‌های تولید‌کننده دارو در استان تامین ارز مورد نیاز و مشکلات بانکی بوده و این مشکلات به واسطه حضور بانک‌ها در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و نتیجه‌گیری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای چابک‌سازی حل مشکلات، همچنین با توجه به استانی بودن برخی موانع درصدد تفویض اختیارات وزارت علوم به استان در حوزه دارو هستیم. مشکلاتی هم که باید در مرکز حل شود با مدیریت استاندار قابل حل است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به پیگیری‌ها برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی دارو، تاکید می‌کند: جلسات کارشناسی در استان برگزار تا موضوع تامین مواد اولیه و تامین سود کارخانه‌های داروسازی بررسی شود. با توجه به این‌که دارو جزو کالاهای حیاتی برای سلامت به شمار می‌رود، باید به صورت جدی‌تر مشکلات کارخانه‌های داروسازی استان حل و فصل شود.
نعمتی از بازار مناسب صادرات داروی استان به کشورهای همسایه خبر می‌دهد و می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا مشکلات صادراتی ناشی از تحریم‌ها در این حوزه را هم حل کرده تا بازارهای مناسب را حفظ کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :