• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54567
+
-

کدام نخبه‌ها، قبل از موفقیت از دانشگاه اخراج شده‌اند یا خودشان فضای آکادمیک را ترک کرده‌اند؟

آنها که دانشگاه برایشان کوچک بود

نمونه‌های داخلی و خارجی زیادی هستند که دانشگاه را نپسندیدند یا فضای آکادمیک آنها را درک نکرد

خدیجه نوروزی

تحصیلات عالیه و دانشگاهی می‌تواند راهی برای ورود به بازار کار و پیداکردن شغلی با درآمد مناسب باشد اما ترک تحصیل هم پایان راه نیست و حتی می‌تواند گاهی نتایج بهتری داشته باشد. نمونه‌های زیادی از افراد موفق ایران و جهان وجود دارد که تحصیلات دانشگاهی را تنها راه رسیدن به اهداف خود نمی‌دانستند و مطمئن بودند با هوش و انگیزه‌ای که دارند می‌توانند بدرخشند و سرآمد باشند. بنابراین با جسارت و شجاعت، تمام تحصیلات دانشگاهی را ترک کردند و به‌دنبال علائق و نبوغ‌شان رفتند.

بیل گیتس 


بیل گیتس وقتی در سال دوم رشته ریاضیات در دانشگاه هاروارد با کامپیوتر Altair 8800 آشنا شد، تحصیلات را رها کرد. او شرکت مایکروسافت را بنیان گذارد و میلیاردر شد. دانشگاه هاروارد ۳۲‌سال پس از ترک تحصیل به بیل گیتس، مدرک افتخاری داد. جالب است بدانید او در سال دوم دانشگاه موفق شد یک مسئله ریاضی دشوار را در مورد چیدن پنکیک‌ها روی یکدیگر حل کند که نتایج این دستاورد در یک مجله دانشگاهی به چاپ رسید و به‌مدت 30سال به‌عنوان اصلی‌ترین راه‌حل این کار مورد استفاده قرار گرفت. بیل گیتس در یک پیام توییتری نوشت: اگر همین حالا وارد دانشگاه می‌شدم بیشتر به مطالعه در حوزه‌های هوش مصنوعی، انرژی یا علوم زیستی می‌پرداختم. وی این 3 حوزه را زمینه‌های امیدوارکننده‌ای می‌داند که اگر درباره‌شان بیاموزید می‌توانید تأثیر عظیمی به جا بگذارید.

وودی‌آلن


وودی‌آلن، یکی از بنام‌ترین کارگردانان عصر حاضر هم از ترک تحصیل‌کرده‌های دانشگاه بود. این کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی‌دان آمریکایی در سال۱۹۵۳ وارد دانشگاه شد اما هنوز یک سال هم نگذشته بود که چون در درس «تولید تصویر متحرک» نمره قبولی به دست  نیاورد، به کل قید مدرک و تحصیلات عالی را زد و دانشگاه را ترک کرد. هرچند سال بعد در ۱۹۵۴ به آموزشکده شهری نیویورک رفت تا «فیلم» بخواند اما یک ترم هم دوام نیاورد. بعدها در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت که بزرگ‌ترین پشیمانی زندگی‌اش این است که با عملکرد ناپخته خود، دانشگاه را ناتمام رها کرد و مدرک نگرفت. آلن خود را ماجراجو و نترس می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «اگر در زندگی شما خبری از شکست‌های چند باره نیست پس معلوم است که هیچ کاری را با خلاقیت انجام نمی‌دهید».

استیو جابز


اپل که این روزها به وفور در دست‌های شماست نیز حاصل تلاش شبانه‌روزی یک انصرافی کالج رید شهر پورتلند ایالت اورگن است. البته استیو جابز، پس از انصرافش، در بعضی از کلاس‌های کالج ازجمله خوشنویسی شرکت می‌کرد. خودش در جایی گفته بود: «اگر در کالج وارد کلاس خوشنویسی نمی‌شدم، مکینتاش هرگز چندین طرح حروف یا فونت‌های فاصله دار مناسب را نداشت». 

جابز، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود که بر اثر سرطان لوزالمعده در سن ۵۶سالگی درگذشت.

برد پیت


برد پیت، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی هم به‌مدت 2سال در دانشگاه میزوری در رشته ژورنالیسم درس خواند و درست قبل از آغاز امتحانات، 2هفته پیش از دریافت مدرکش، دانشگاه را ترک کرد و به‌دنبال رؤیایی بازیگری عازم لس‌آنجلس شد و نخستین نقش کوچک خود در یک فیلم تبلیغاتی را ایفا کرد. پیت حالا به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های هالیوود تبدیل شده است.

مارک زاکربرگ


مالک فیسبوک نیز با ترک تحصیل، پولدار و مشهور شد. مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک و یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای جهان، پس از اجرای چند پروژه ناموفق در دنیای وب در سال۲۰۰۴ درحالی‌که در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کرد، فیسبوک را برنامه‌ریزی کرد. او با افزایش موفقیت فیسبوک به کالیفرنیا رفت و در سال۲۰۰۶ ترک تحصیل کرد.

مکث 


شهاب حسینی


سیدشهاب‌الدین حسینی، بازیگر محبوب سینمای ایران قبل از آنکه وارد وادی هنر و حوزه بازیگری شود، در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته روانشناسی مشغول بود که در نهایت به قصد مهاجرت به کانادا از ادامه تحصیل در این رشته منصرف شد. اما در نهایت این تصمیم، به ورود او به مجری‌گری در رادیو و تلویزیون ختم شد. سال۱۳۸۹ پرکارترین سال تمام دوران هنری شهاب حسینی است و او با بازیگری در 6 فیلم ازجمله «برف روی شیروانی داغ»، «آفریقا» و «خانه پدری» توانست رکوردی جالب را برجای بگذارد. اما بدون شک مهم‌ترین هنرنمایی او در این سال، ایفای نقش حجت در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» است. این فیلم جایزه  خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای بهترین گروه بازیگران مرد را برای این هنرمند توانا به ارمغان آورد.

مکث


یونس ژائله 


یونس ژائله، مالک و مدیرعامل شرکت شیرین عسل سال۱۳۶۲ برای تحصیل وارد دانشگاه تبریز شد و بعد از گذراندن ۱۲۷ واحد در رشته بیهوشی تصمیم گرفت دانشگاه را رها کند و آینده خود را در تولید و تجارت بسازد. ژائله طی ۲۰سال گذشته با خرید و سودآور کردن شرکت‌های زیان‌ده و راه‌اندازی خطوط تولید جدید از دامداری و مرغداری گرفته تا صنایع بسته‌بندی و پخش، کسب و کار خود را دائما به‌صورت افقی و عمودی توسعه داده است به‌طوری که امروزه ۸۷۶۰نفر به‌طور مستقیم در خطوط تولید یا فروشگاه‌هایش کار می‌کنند. محصولاتش به ۶۵‌کشور دنیا صادر می‌شود و هر روز ده‌ها تریلی بزرگ محصولاتش را از آذربایجان‌شرقی به کشورهای منطقه و سراسر ایران پخش می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید