• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54546
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kn7v
+
-

حذف ایران از بازار نفت، چالش نشست آینده اوپک

زنگنه: منافع ایران در اوپک به خطر بیفتد آن را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

نفت
حذف ایران از بازار نفت، چالش نشست آینده اوپک


پاسخ‌های دیپلماتیک و تعارف‌های دبیرکل اوپک در برابر پرسش خبرنگاران باعث نشد تا انتظارات از اوپک در پی تحریم نفت ایران از سوی آمریکا فروکش کند.

به گزارش همشهری، پس از آنکه محمد زانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک روزپنجشنبه با حضور در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ شفاف نداد، ساعتی بعد این وزیر نفت ایران بود که به صراحت هشدار داد منافع ایران در اوپک به خطر بیفتد آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

بیژن نامدار زنگنه در نشست خصوصی‌اش با بارکیندو اعلام کرد: ایران در اوپک به‌دلیل منافعش عضو است و اگر اعضایی از اوپک بخواهند ایران را تهدید و گرفتار خطر کنند ایران هم آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. او با بیان اینکه مذاکراتی درباره بازار نفت، مشکلات و شکنندگی بازار داشته‌ایم که بیشتر تبادل نظر بود تا تصمیم‌گیری، تأکید کرد: به آقای بارکیندو گفتم که اوپک به‌دلیل یکجانبه‌گرایی برخی اعضا در خطر است و احتمال فروپاشی این سازمان وجود دارد. هشدار زنگنه نسبت به خطر مرگ و فروپاشی اوپک باعث شد تا بارکیندو برای کم کردن فشار ایران بر نشست آینده اوپک بگوید: زنگنه باسابقه‌ترین وزیر نفت در اوپک است که به‌خاطر تجربه‌هایش بارها با ایشان دیدار داشتم، او در دهه‌های متمادی حامی و طرفدار اوپک بوده است و همچنین نقش مهمی در همکاری اوپک و غیراوپک ایفا می‌کند.

کشتی اوپک غرق نمی‌شود
بارکیندو هم پس از دیدارش با زنگنه با بیان اینکه تصمیم‌های یکجانبه علیه ایران کارایی ندارد، افزود: آقای زنگنه در نشست‌های وزیران نفت و انرژی اوپک با سابقه‌ترین وزیر بوده و توجه به سخنان ایشان به‌ویژه در شرایط حساس رویارویی دوباره با چالش‌های ژئوپلیتیک و تأثیر آن بر شرایط کشورهای عضو اوپک، همواره با ارزش است. دبیرکل اوپک تأکیدکرد: شکی نیست که ما امروز با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم، اما اطمینان دارم با حضور دولتمردانی همچون آقای زنگنه، این کشتی غرق نخواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که اقدام‌های یکجانبه برخی اعضای اوپک علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اوپک همیشه به‌صورت جمعی تصمیم گرفته است و ما در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم زمانی که کشورهای عضو اقدام‌های یکجانبه داشتند این رویه کارایی نداشته است و این بار هم همینطور خواهد بود و در نشست‌ماه ژوئن اوپک مانند یک خانواده دور هم می‌نشینیم و در اوپک تک‌روی نداریم.

پیش از دیدار با زنگنه، دبیرکل اوپک صبح روزجمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در ۶۰ سال تاسیس اوپک تاکنون با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، اما همیشه آنچه به ما کمک کرده، اتحاد میان کشورها بوده و اگر این اتحاد را حفظ کنیم باز هم بر مشکلات غلبه می‌کنیم. بارکیندو در پاسخ به این پرسش که دو عضو اوپک ادعای جایگزینی نفت ایران را کرده‌اند، موضع این سازمان چیست؟ گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم، سیاست اوپک بر این است تا با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و براساس خرد جمعی تصمیم بگیرند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود دارد یا نه؟ گفت: لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.

به گفته دبیرکل اوپک، همه داده‌ها و آمارهای منابع ثانویه در‌ماه ژوئن بررسی و سپس در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. در اوپک فقط نفع کشور خاصی درنظر گرفته نمی‌شود، به‌طور کلی ما منافع کل گروه را درنظر می‌گیریم، در عین‌ حال در اوپک باید به تامین عملیات عرضه فکر کنیم، زیرا نفت منبع انرژی است و تصمیم‌های ما هم باید براساس همین شرایط باشد.

او در پاسخ به پرسشی درباره حفظ سقف عرضه اوپک و رفتار نوپک در مقابل اوپک هم گفت: برنامه ما از سال ۲۰۱۷ خیلی خوب پیش رفته و کسی آن را تغییر نداده است. درباره لایحه نوپک هم تاکنون اقدامی در سطح کنگره آمریکا انجام شده که فعلا نمی‌دانیم به نتیجه می‌رسد یا خیر، اما آنچه برای ما مهم و نگران‌کننده است، این است که ما تفرقه داشته باشیم و کشورها پس از ۶۰ سال از هم جدا شوند.دبیرکل اوپک گفت: اوپک تنها یک سازمان نیست، بلکه کل صنعت نفت دنیا را تحت‌تأثیر قرار داده است، به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف می‌شود و اوپک نقش زیادی در تامین نیاز بازارهای جهانی و ثبات آن دارد و همیشه توانسته ظرفیت خود را متناسب با نیاز بازار پیش ببرد.

   واکنش‌ها به آغاز مرحله جدید تحریم‌های آمریکا

  دوران معافیت 8کشور خریدار نفت ایران دیروز پایان یافت و آمریکا مرحله جدید تحریم صادرات نفت ایران را آغاز کرد.
  قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 70.48دلار و نفت سبک آمریکا به 61.77دلار رسید.
  وزیر نفت ایران پس از مذاکره با دبیر کل اوپک راهی مسقط پایتخت عمان شد.
  باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی‌پی انگلیس: ترامپ ممکن است بی‌ثباتی شدیدی به بازار نفت تحمیل کند.
  شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر: تحریم‌های ضد‌ایرانی به مصرف‌کنندگان نفت آسیب می‌زند.
  مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه: آنکارا نمی‌تواند به‌راحتی منابع جایگزین برای واردات نفت بیابد.
  تحلیلگران هندی: پایان معافیت از تحریم‌های ضد‌ایرانی به اقتصاد هند آسیب می‌زند.
  محمدالرحمی، وزیر نفت و گاز عمان: هدف از نشست اوپک و متحدانش در‌ماه ژوئن امسال، تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید