
انبار نفت از شهران می رود
محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه5 با حضور در تلویزیون همشهری خبرهای خوشی به شهروندان داد

مهدیه تقویراد | روزنامهنگار
اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که گمان میکنند شهروندان محلههای غرب تهران در امکانات رفاهی کامل بهسرمیبرند، سخت در اشتباهید. شاهد این موضوع نیز خواستهها و مطالبات مطرحشده اهالی منطقه5 تهران است که این هفته تریبون آزاد شهری همشهری سراغ آنها رفت تا صحبتهایشان را بشنود و به گوش مسئولان برساند. منطقه5 با حدود یک میلیون نفر جمعیت یکی از مناطق بزرگ و پرجمعیت کلانشهر تهران بهحساب میآید. محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه5 هم با حضور در استودیوی تلویزیون همشهری با شنیدن مشکلات و خواستههای شهروندان خیلی شفاف و صریح به آنها پاسخ داد و خبرهای خوبی هم برای اهالی این محدوده پایتخت داشت. شرح گفتوگو با شهردار منطقه5 را در ادامه بخوانید.
بازارهای میوهوترهبار منطقه وسعت کمی دارند و در برخی بازارها کیفیت میوهها مناسب نیست. شهرداری چه برنامهای برای این موضوع دارد؟
در منطقه 27بازار ترهبار فعال است که با توجه به جمعیت و تعداد محلههای منطقه، 2بازار میوهوترهبار کم داریم. البته در یک سال اخیر 2بازار محلی در شهرک نفت و بلوار خلیجفارس افتتاح شد. با هماهنگی سازمان میادین بهزودی 2بازار محلی دیگر در منطقه به بهرهبرداری میرسد. یکی از این بازارها در چند طبقه ساخته میشود که طبقه منفی یک آن مجتمع فرهنگی است و طبقههای بالاتر به فعالیتهای تجاری و فرهنگی اختصاص پیدا میکند.
نظافت محلهها و جمعآوری زباله در برخی بوستانها و فضاهای سبز منطقه مطلوب نیست. راهکارتان برای این معضل چیست؟
براساس آمار سامانه137و نظراتی که شهروندان در سامانه ثبت میکنند، نظافت فضای عمومی منطقه خوب ارزیابی شده، البته نکاتی را که شهروندان درخصوص جمعآوری نکردن زبالهها یا نظافت مطرح میکنند پیگیری میکنیم. اما مسئله مهم در موضوع زباله، جدی گرفتن تفکیک زباله از مبدا و قرار دادن زباله سر ساعت در مخازن است.
تعداد سالنهای سرپوشیده ورزشی منطقه کم است، آیا سرانه ورزشی منطقه افزایش مییابد؟
توسعه زیرساختهای ورزشی و فرهنگی در مناطق از تأکیدات شهردار تهران است. در منطقه، 29زمین چمن مصنوعی وجود دارد که 15زمین در یک سال گذشته بازسازی شده است. ساخت سالنها و مجموعههای چندمنظوره جدید هم با سازمان ورزش شهرداری است که بودجه زیادی نیاز دارد اما با توجه به خواسته شهروندان حتما پیگیری میشود. البته رویکرد شهرداری منطقه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه زیرساختهای ورزشی است. در همین راستا 4پروژه مشارکتی داریم که با تکمیلشان، بیش از 20هزار مترمربع به ظرفیت فرهنگی و ورزشی منطقه اضافه میشود. این پروژهها شامل زمین چمن بزرگ به همراه جایگاه تماشاچیان، سالن بدنسازی و مجموعههای چندمنظوره است.
برای افزایش امکانات ورزشی و رفاهی در بوستانهایی مانند تربیت هم برنامهای دارید؟
در بوستان تربیت 15سطل زباله، 20نیمکت و برج نوری 6متری ودر بوستان ارغوان 15نیمکت و وسایل بازی کودکان نصب کردیم و بازسازی آبنماها را انجام دادیم. امسال هم توسعه امکانات شهری را در دست اجرا داریم تا شهروندان در مراجعه به بوستانها مشکلی نداشته باشند. در بخش توسعه زمینهای ورزشی منطقه هم، احداث زمینهای والیبال، بسکتبال و تنیس روی میز را در منطقه داریم.
فضای سبز و درختان برخی از بوستانهای منطقه در حال خشک شدن هستند. برای مهار این بحران چه باید کرد؟
بحران آب کشور باعث شده ما در نگهداری فضای سبز مشکل داشته باشیم، به همین دلیل با شرکت آبفا تفاهمنامهای امضا کردیم که از 10هزار مترمربع پساب تصفیهخانه اکباتان بیشتر استفاده کنیم. برای آبیاری فضای سبز و درختان هم آبیاری قطرهای در حال اجراست.
رشد بیرویه مجتمعهای تجاری و کمبود پارکینگ عمومی باعث ترافیک منطقه شده است. برنامه شما برای توسعه پارکینگهای عمومی چیست؟
برخی ایستگاههای مترو در منطقه ما واقع شده و بسیاری از شهروندان خودروهای خود را در اطراف این ایستگاهها پارک میکنند و مسیر را با مترو ادامه میدهند. همچنین وجود مجتمعهای تجاری متعدد این مشکل را چند برابر کرده است. از برنامههای جدی شهرداری، توسعه پارکینگهای طبقاتی، همسطح و مکانیزه است. برای تامین زمین این پارکینگها اعلام کردهایم اگر شهروندی زمین بلااستفاده دارد یا زمینی دارد که کاربری مسکونی ندارد میتواند برای تبدیل این زمینها به پارکینگ اقدام کند. همه شهرداران نواحی هم ملزم شدهاند تا به سراغ زمینهای خالی بروند و تکلیف آنها را مشخص کنند. البته مشکل اساسی ما در شهرک اکباتان و اطراف بیمارستانهاست که یک زمین را در اکباتان برای تبدیل به پارکینگ طبقاتی آماده کردهایم. در جوار بیمارستانهای منطقه نیز در حال ساخت پارکینگهای طبقاتی هستیم.
در برخی محلهها مثل نگین رضا ایستگاه اتوبوس وجود ندارد، جانمایی ایستگاههای اتوبوس به چه صورت است؟
در جانمایی ایستگاههای اتوبوس، تقاضای سفر و توجیهپذیر بودن ایستگاه با توجه به تعداد مسافر مدنظر است. در ایستگاه نگین رضا براساس تحلیلهای آماری ایجاد ایستگاه اتوبوس توجیه سفر نداشت اما در فاصله 500متری این محل، یک ایستگاه اتوبوس قرار دارد که شهروندان میتوانند استفاده کنند.
در بعضی از خیابانهای منطقه مثل خیابان پیامبر و کاشانی ترافیک سنگینی وجود دارد، این ترافیک قابل رفع است؟
خیابان کاشانی مهمترین محور شرقی- غربی غیربزرگراهی منطقه است که در ساعتهای پیک شاهد ترافیک در آن هستیم. برای کاهش ترافیک این محدودهها طرح اصلاح هندسی در محدوده صادقیه و اباذر انجام شد و 3دوربرگردان دیگر در دست احداث داریم. وجود چند آموزشگاه، توقف دوبله رانندگان و وجود مراکز تجاری هم عامل این ترافیکهاست.
آیا بالاخره انبار نفت شهران از منطقه منتقل میشود؟
با توجه به اینکه انبار نفت در جنگ 12روزه هم مورد حمله قرار گرفت، جابهجاییاش باید در اولویت مسئولان باشد. مهمترین رویکرد ما در شهرداری پیگیری جابهجایی انبار است و جلسههای متعددی با مسئولان سازمان مدیریت بحران و شرکت نفت
داشته ایم. اخیرا نامهای با امضای دکتر زاکانی درخصوص لزوم جابهجایی این انبار از داخل شهر به شورای امنیت ملی فرستادیم. در صحبت با مشاور وزیر نفت هم ایشان قول پیگیری دادند. البته مسئله جابهجایی انبار نفت، در بلندمدت قابلیت اجرا دارد و ما برای ایمنی بیشتر اهالی منطقه اقداماتی انجام دادهایم. یک شهربازی کنار انبار نفت قرار دارد که ضمن نصب دوربین، برای ایمنی بیشتر دیوارهای اطرافش مرتفعتر شد. تفاهمنامهای هم با شرکت نفت امضا شد تا مسیر دسترسی کامیونها به انبار نفت از داخل بافت مسکونی تغییر کند. البته قرار بر این بود که منابع مورد نیاز را شرکت نفت تامین کند و اجرای کار با شهرداری باشد که متأسفانه مسئولان شرکت نفت در این زمینه همکاری نمیکنند. درصورتی که این انبار از منطقه منتقل شود از امکانات آن مثل استخر، زمین چمن و ساختمانهای اداری میتوانیم برای شهروندان استفاده کنیم.
چرا سرفاصله حرکت قطارهای مترو در منطقه زیاد است؟
از مهمترین دلایل این موضوع کمبود واگن و لوکوموتیو است که البته با توجه به انعقاد قراردادهای خوب با کشور چین برای تامین قطار و توسعه ناوگان مترو این موضوع رفع خواهد شد. خطوط 2، 4و 6مترو از منطقه ما عبور میکنند و قرار است خطوط 7و 10نیز اضافه شوند، به این ترتیب پوشش مترویی منطقه بیشتر و با ورود واگنها سرفاصله قطارها هم کمتر میشود.
افزایش سلامت در مسیر تندرستی
مسیر تندرستی از منطقه2 شهرداری شروع میشود و در 2نقطه به منطقه ما متصل میشود. ادامه کار این مسیر در منطقه ما از مرزداران شروع شده است. در طول این مسیر احداث پلها، المانها و زیرساختها بررسی شده و قابل استفاده برای دوچرخه سواری، اسکوتر، دوچرخه برقی و پیادهروی است. 57کیلومتر طول مسیر تندرستی در منطقه خواهد بود که عمده مسیر در دل بوستانهای منطقه قرار دارد و در نهایت به مسیرهای کوهنوردی میرسد.