• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54338
+
-

رقابت جهانی برای سود تاکسی‌های بدون راننده

تسلا به‌خاطر چند مزیت مهم نسبت به دیگر شرکت‌ها می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تبدیل به آمازون دنیای جدید شود

رقابت جهانی برای سود تاکسی‌های بدون راننده


آینده دنیا را خودروهایی رقم می‌زنند که بدون نیاز به راننده می‌توانند مسافران را به مقصد برسانند. شاید هم‌اکنون تاکسی‌های اینترنتی ازجمله اوبر حرف اول و آخر را در دنیا بزنند و برای خودشان غولی به‌حساب آیند، اما تاکسی‌های روباتیک می‌توانند بازی را در حوزه حمل‌ونقل دنیا تغییر دهند. شاید به‌نظر بعضی‌ها این ماجرا یک مورد دور از ذهن باشد اما آن قدر سود مالی این ماجرا زیاد است که در کمتر از ۲ سال دیگر احتمالا در دنیا عملیاتی می‌شود. شرکت‌های مختلفی در جهان ازجمله اوبر و گوگل و حتی اپل به‌دنبال این ماجرا هستند اما یکی از پیشتازان این حوزه تسلاست که به تازگی برگ‌های برنده مهمی رو کرده است.

چرا تاکسی بدون راننده؟
با تاکسی‌های روباتیک یا بدون راننده عملا می‌توان هزینه حمل‌ونقل را حتی نسبت به تاکسی‌های اینترنتی فعلی حذف کرد. دلیل مشخص ماجرا هم حذف راننده است. با حذف راننده عملا شرکت‌ها لازم نیست حتی پورسانت‌های فعلی را پرداخت کنند. ارزان شدن سفر به‌معنای جذب کاربر بسیار زیاد است. ممکن است در ابتدا بسیاری از مردم از سوار شدن به‌خودروهای روباتیک مثل هر فناوری جدید دیگری بترسند اما درصورتی که ماجرا به خوبی پیش برود سود جهانی آن میلیاردی خواهد بود. به‌نظرتان طی کردن مسیری با مثلا نصف قیمت همه را تشویق به استفاده از تاکسی‌های جدید نمی‌کند؟ به گزارش همشهری، در دنیا مشهور است هر شرکتی که سریع‌تر بتواند ایده تاکسی‌های بدون راننده را عملی کند آمازون بعدی دنیا خواهد بود؛ یعنی خیلی سریع رشدی باورنکردنی را تجربه می‌کند. برای مشخص شدن حجم سودآوری ماجرا کافی است بدانید که ارزش اوبر هم‌اکنون ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.


خیز برای یک میلیون تاکسی

ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیانگذار تسلا که خودروهای الکتریکی‌اش شهرت دارند، به‌تازگی در معرفی نقشه راه جدید این شرکت اعلام کرد که حداکثر تا ۲ سال آینده یک میلیون تاکسی بدون داشتن فرمان، پدال گاز و راننده وارد خیابان‌ها می‌شوند. تسلا در این حوزه پیشتاز است چون در حال به‌کار گرفتن روش‌های جدیدی است.



1

 اول از همه برخلاف شرکت‌های دیگر، تسلا به جای استفاده از فناوری گران‌قیمت مشهور به LiDAR که به سنسورهای لیزری معروف هستند از راهکار ارزان‌تری استفاده می‌کند. تسلا می‌خواهد از ۸ جفت دوربین روی تاکسی‌های خود استفاده کند که به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت همه‌‌چیز را حتی بهتر از یک راننده انسانی می‌بینند و به همین‌خاطر نیازی به سنسورهای لیزری دیگر نخواهد بود.


2
هیچ شرکتی در دنیا به اندازه تسلا اکنون خودروهای مجهز به فناوری خودران در جهان ندارد. همه شرکت‌های دیگر در حال آزمایش چند خودروی معدود در این زمینه هستند. هم‌اکنون خودروهای تسلا براساس قانون با نظارت راننده در پشت فرمان می‌توانند کنترل حرکت خودرو را در اختیار داشته باشند. این به‌معنای آن است که صدها هزار ماشین این شرکت در کشورهای مختلف در حال یادگیری ماشینی مسیرهای مختلف هستند. در یادگیری ماشینی برای اینکه بتوان نرم‌افزار را آموزش داد، باید نمونه‌های مختلفی در اختیار الگوریتم هوش مصنوعی قرار بگیرد. در واقع تسلا در حال استفاده از حرکت خودروهای کنونی در خیابان‌های مختلف جهان برای افزایش کارایی سیستم خودران خود است. به همین‌خاطر بود که چند وقت پیش اعلام شد احتمالا در آپدیت جدید نرم‌افزار خودران تسلا خودروهای این شرکت حتی می‌توانند چاله‌های خیابان‌های شهر را تشخیص داده و آنها را خیلی فرز رد کنند.




3
 تسلا اعلام کرده که یک چیپ ویژه و قدرتمند برای خودروهای خودران طراحی کرده است که می‌تواند آن را در تمامی خودروهای خود به‌کار گیرد. بیش از یک‌ماه است که از این تراشه جدید در مدل S و X استفاده شده و خودروهای مجهز به چیپ مذکور تحویل مشتریان این شرکت داده شده است. این چیپ مربع‌شکل به ابعاد 260میلی‌متر، از 6میلیارد ترانزیستور ساخته شده است و شرکت تسلا ادعا می‌کند که عملکرد چیپ مذکور نسبت به چیپ‌هایی که قبلا توسط شرکت مشهوری چون انویدیا ساخته شده 21برابر افزایش پیدا کرده است. این چیپ را پیت بنن یکی از مشهورترین طراح‌های چیپ سیلیکون ولی که قبلا برای اپل کار می‌کرد از صفر برای یادگیری ماشینی و رانندگی خودران طراحی کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید