• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195630
+
-

با تاکسی و اتوبوس‌های بدون کولر چه کنیم؟

اصل ماجرا
با تاکسی و اتوبوس‌های بدون کولر چه کنیم؟

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

هرچه پیاده‌روی در بهار و پاییز مزه می‌دهد، در تابستان زجردهنده و عذاب‌آور است، آنقدر که حاضر هستیم برای طی‌کردن کوتاه‌ترین مسیرها هم که شده از وسایل نقلیه استفاده کنیم و زیر آفتاب سوزان این فصل، دقیقه‌ای راه نرویم، اما فکرش را کنید برای فرار از گرما، به اتوبوس و تاکسی‌ها پناه می‌برید تا راحت‌تر و خنک‌تر به مقصد برسید، درحالی‌که این وسایل خودشان گرم‌تر هستند و حتی شدت دمای این وسایل حمل ‌و نقل عمومی از گرمای بیرون هم غیرقابل تحمل‌تر است.
موضوع خاموشی وسایل سرمایشی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی، مسئله امروز و دیروز شهر نیست، مدت‌هاست که در تهران با رانندگان تاکسی و اتوبوس درگیر هستیم. هرچند که بخش عمده خاموشی کولر اتوبوس‌ها، به‌دلیل نقص فنی بوده و نیاز به تعمیرات کولر و اورهال اتوبوس مستلزم اقدام جدی از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی است. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل ‌و نقل شورای شهر تهران در مصاحبه با همشهری در این خصوص گفت: تمام اتوبوس‌های شهری مجهز به کولر گازی هستند. اگر به ‌دلیل نقص فنی اتوبوس کولر آن روشن نیست حتما باید به فوریت برای تعمیرات اعزام شود.
او افزود: جلسه‌ای با شرکت واحد داشتیم که خوشبختانه فراوانی موارد خرابی کم است اما به‌نظر بنده یک مورد هم زیاد است و در گرمای ۴۰درجه حتما باید کولر روشن باشد. درحال حاضر پیگیر هستیم که در خرابی کولر، چنانچه مواردی باقی مانده هرچه سریع‌تر رفع شود.
تشکری‌هاشمی با اشاره به خاموشی کولر تاکسی‌ها، بیان کرد: در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها، با کولر و یا بدون کولر مشخص نشده؛ بنابراین با همین کرایه تاکسی باید رانندگان، کولر را روشن بگذارند، اما گاهی به‌دلیل استهلاک خودرو با محدودیت روبه‌رو هستند.
رئیس کمیسیون حمل ‌و نقل شورای شهر تهران افزود: می‌دانیم ۵۰درصد ناوگان تاکسیرانی، فرسوده شده و امکان خدمت با کولر روشن را ندارند، اما تاکسی‌های سالم، این مورد را جزو وظایف خودشان بدانند. همچنین پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، چندی پیش درخصوص گلایه برخی از شهروندان در ارتباط با خاموشی کولر در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، گفت: ون‌ها، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها موظف هستند خدمات‌رسانی مناسبی به شهروندان داشته باشند و با توجه به اینکه روشن بودن سیستم سرمایشی وسایل حمل ‌و نقل عمومی جزو الزامات کار آنهاست، اگر خودداری کنند تخلف است و شورا حتما پیگیری خواهد کرد. علاوه بر این نیز مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درخصوص ضرورت استفاده از وسایل سرمایشی در اتوبوس‌ و تاکسی‌ها می‌گوید: بی‌تردید این موضوع باید اجرایی شود و اتوبوس‌هایی که کولر دارند حتما روشن می‌کنند، مگر خراب باشد. زمانی ما اعلام کردیم که اتوبوس‌ها باید مجهز به کولر باشند و از آن زمان اتوبوس‌های دوکابینه کولر داشتند و از آن استفاده می‌شد و پس از آن نیز استفاده از کولر در اتوبوس‌ها مرسوم شد. او افزود: اگر کولرها خراب باشند باید به شرکت واحد اخطار دهیم که نسبت به تعمیر کولرها اقدام کند. اتوبوس بدون کولر زجرآور است. درخواست و توصیه ما این است که از کولرها استفاده شود و اگر کولر دارند نرخ آن را دریافت می‌کنند و ملزم به روشن‌کردن آن هستند.
به ‌دنبال این موضوع روابط ‌عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اعلام کرد که مجموعه شرکت واحد به ‌صورت شبانه‌روزی پیگیر حل مشکل کولر برخی اتوبوس‌هاست که با استعلامی که از همه سامانه‌ها گرفته شد هم‌اکنون کولر ۸۰درصد از اتوبوس‌های تندروی شرکت واحد فعال هستند و با تلاش همکاران زحمتکش ما در شرکت واحد ۲۰درصد باقیمانده نیز به‌زودی فعال خواهند شد. به‌گفته احسان تقدسی، مدیر روابط ‌عمومی اتوبوسرانی، مدیرعامل شرکت واحد از زمستان سال گذشته پیگیر رفع مشکلات قدیمی در حوزه سیستم سرمایش اتوبوس‌ها بوده‌اند که نتیجه زحمات فراوان کارگران زحمتکش شرکت واحد افزایش ۸۰درصدی اتوبوس‌های دارای کولر فعال به نسبت سال گذشته است. او تأکید کرد: با همه این احوالات این وضعیت مطلوب مورد نظر ما نیست و از نظر ما حتی یک اتوبوس بدون کولر فعال هم نباید داشته باشیم.
جدا از خاموشی سیستم سرمایشی اتوبوس‌ها به ‌علت خرابی، متأسفانه در بخش تاکسیرانی، شاهد عدم‌تمکین به الزام قانونی، توسط رانندگان هستیم؛ یعنی با وجود اینکه کولر تاکسی‌ها بی‌ایراد و سالم هستند، اما رانندگان در روشن کردن آن امتناع ورزیده و گرمای طاقت‌فرسایی را نثار مسافران خود می‌کنند.
در همین رابطه، سازمان تاکسیرانی نیز اعلام کرد: بنا بر ماده 5 و کد 211 آیین‌نامه انضباطی رانندگان مصوب سال 93شورای شهر تهران، عدم‌استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی توسط رانندگان تاکسی تخلف بوده و 2امتیاز منفی به راننده تعلق می‌گیرد. شهروندان درصورتی که با این تخلف روبه‌رو شدند با سامانه 137 تماس بگیرند و پلاک خودروی متخلف را اعلام کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید