• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201480
+
-

تاکسی‌های روباتیک بدون راننده چالش جدید فناوری و مردم

تاکسی‌های روباتیک بدون راننده، نسل بعدی تاکسی‌های هوشمند هستند. این مدل از تاکسی‌ها فعلا در شهر سانفرانسیسکو در حال فعالیت هستند اما مخالفانی هم دارند. بیشتر نگرانی‌های شهروندان مخالف به ایمن نبودن این تاکسی‌ها برمی‌گردد. به گزارش بی‌بی سی، یکی از مخالفان تاکسی روباتیک معتقد است شهر با آزمایش خطرناکی روبه‌رو است که می‌تواند زندگی مردم را به خطر بیندازد.
حدود یک‌ماه پیش، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا به 2شرکت سازنده روبوتاکسی به نام‌های کروز و ویمو اجازه داد تا یک سرویس 24ساعته را در این شهر ارائه کنند. پیش از این، آنها فقط مجازبودند شب‌ها فعالیت داشته باشند. با 24ساعته‌شدن خدمات این تاکسی‌ها، مخالفان سعی کردند نگرانی‌هایشان را به گوش مقامات شهری برسانند. رانندگان تاکسی اینترنتی اوبر و لایفت معتقد هستند روبوتاکسی‌ها معیشت آنها را تهدید می‌کند. نمایندگان کامیون‌های دفع زباله گفتند که این اتومبیل‌ها اغلب خراب می‌شوند و مسیر آنها را مسدود می‌کنند. سازمان آتش‌نشانی سانفرانسیسکو نیز به همین دلیل از خودروها انتقاد کرده و ادعا می‌کند که امسال 55بار مانع مسیر آنها شده است. برخی دیگر معتقدند ایمنی این فناوری هنوز ثابت نشده است. افراد ناتوان جسمی نیز به اینکه نمی‌توانند بدون کمک راننده وارد یک خودروی بدون راننده شوند، معترض بودند.
اما موافقان این طرح به این ماشین‌ها خیلی بیشتر از رانندگان عصبانی یا رانندگان پریشان اعتماد دارند. شرکت‌های کروز و ویمو اصرار دارند که روبوتاکسی آنها ایمن است. سخنگوی شرکت ویمو گفت که تاکسی روباتیک آنها تاکنون تجربه بیش از 3میلیون کیلومتر رانندگی کاملا خودمختار و ایمن بدون حتی یک تصادف با عابر پیاده یا دوچرخه سوار داشته است. این شرکت تأکید کرد حتی اگر برخورد با ماشین دیگری اتفاق بیفتد قطعا نتیجه نقض قوانین سایر رانندگان است. شرکت کروز نیز گفت که تاکسی بدون راننده آنها بیش از 4میلیون کیلومتر رانندگی ایمن را پشت سر گذاشته است. با این حال شهروندان سانفرانسیسکویی متقاعد نشده‌اند و با گذاشتن یک مخروط روی این تاکسی‌ها اعتراض خود را نسبت به ‌وجود آنها نشان داده‌اند. در جدال بین پیشرفت فناوری و نگرانی از ایمنی مشخص نیست کدام طرف برنده می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید