• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54303
+
-

نمایشگاه فصلی گل و گیاه محلات برگزار نمی‌شود

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه محلات: امیدواریم سال آینده نمایشگاه گل و گیاه محلات را در نمایشگاه دائمی برگزار کنیم

نمایشگاه
نمایشگاه فصلی گل و گیاه محلات برگزار نمی‌شود

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:


هر سال و در اردیبهشت‌ماه، شهرستان محلات شاهد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه است. این شهرستان که به دلیل تنوع در تولید گل و گیاه به «هلند ایران» شهرت دارد با برگزاری این نمایشگاه فصلی، سالانه هزاران گردشگر و صادرکننده گل و گیاه را به محلات می‌کشاند، اما ظاهرا مسئولان شهرستان محلات امسال قصد برگزاری این نمایشگاه را ندارند و طبق گفته آنها، هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه برای تکمیل نمایشگاه دائمی گل و گیاه کشور در این شهرستان در نظر گرفته خواهد شد تا بعد از سال‌ها این نمایشگاه دائمی که مطالبه مردم محلات است،‌ هر چه سریع‌تر تکمیل شود. این در حالی است که بخشی از میزان صادرات استان مرکزی به گل و گیاه محلات بستگی دارد و بی‌شک تکمیل این نمایشگاه دائمی تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی خانواده‌های محلاتی که اکثر آنها در زمینه پرورش گل و گیاه فعالیت می‌کنند دارد. 


 کمبود فضا و تکراری شدن نمایشگاه فصلی 

«محمد عزیزی» یکی از گلخانه‌داران محلاتی در این رابطه می‌گوید: من هر سال در نمایشگاه فصلی غرفه‌ای را برای عرضه گل و گیاهان زینتی داشتم و استقبال خوبی نیز از این نمایشگاه انجام می‌شد، اما تکراری بودن نمایشگاه و کمبود فضا باعث نارضایتی برخی از بازدیدکنندگان شده بود. 

این تصمیم مسئولان در مورد برگزار نشدن نمایشگاه فصلی و تکمیل نمایشگاه دائمی قابل تامل است. چون با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و نهاده‌هایی که برای تولید یک محصول نیاز است، اگر تعداد بازدیدکنندگان به دلیل یکنواختی نمایشگاه امسال کاهش پیدا می‌کرد، قطعاً تولیدکنندگان ضرر بسیار زیادی می‌کردند.

«کاوه حمیدی» یکی دیگر از گلخانه‌داران محلاتی نیز می‌گوید: فضای کوچک و حجم بسیار بالای بازدیدکنندگان از نمایشگاه فصلی گل و گیاه محلات، هر سال مشکلات بسیار زیادی را برای بازدیدکنندگان و غرفه‌داران به همراه داشت، زیرا هدف از برگزاری نمایشگاه ارائه خدمات به مطلوب‌ترین شکل ممکن به علاقه‌مندان و خریداران گل و گیاه است.

این گلخانه‌دار محلاتی بیان می‌کند: خوشبختانه امسال هزینه برگزاری نمایشگاه فصلی با توجه به مصادف شدن با ایام ماه مبارک رمضان، صرف تکمیل و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی گل و گیاه کشور در محلات خواهد شد و ما از این اقدام مسئولان استقبال می‌کنیم.


تأثیر رکود اقتصادی بر ساخت نمایشگاه 

بازرس هیأت‌ مدیره نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات نیز در این رابطه به همشهری می‌گوید: اکنون با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور و مشکلاتی که در زمینه نرخ ارز وجود دارد، روند ساخت و احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات با مشکلات جدی مواجه شده است.

«مجتبی ابراهیمی» بیان می‌کند: 50 درصد از مایحتاج سازه‌های نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات باید از خارج از کشور وارد شود که با توجه به تحریم‌ها، با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم. در همین بخش با توجه به هم‌زمان شدن برگزاری نمایشگاه فصلی گل و گیاه محلات با ماه مبارک رمضان و همچنین هزینه‌هایی که وجود دارد بر اساس تصمیم هیأت‌مدیره این نمایشگاه تصمیم بر این گرفته شد که هزینه‌های این بخش در نمایشگاه دائمی گل و گیاه مورد استفاده قرار گیرد.
بازرس هیأت نمایشگاه دائمی گل و محلات می‌افزاید: البته در این ایام همه گلخانه‌های محلات میزبان و پذیرای میهمانانی هستند که برای سفر و گردش از این شهر به محلات سفر می‌کنند و می‌توانند گل و گیاه مورد نظر خود را از این گلخانه‌ها تهیه کنند.

ابراهیمی با بیان این‌که هدف از برپایی نمایشگاه گل و گیاه محلات معرفی محصولات گلخانه‌ای به مردم و ایجاد درآمد برای گلخانه‌داران این شهر است، اظهار می‌کند: علاوه بر موارد مذکور افزایش فرهنگ استفاده از گل و گیاه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه است که امیدواریم بتوانیم در سال آتی در نمایشگاه دائمی این هدف را دنبال کنیم.


ایجاد فرش گل با تزئینات گل‌های مختلف در محلات

مدیر عامل شرکت تعاونی نمایشگاه دائمی باغ گل محلات در مورد برگزار نشدن نمایشگاه فصلی گل و گیاه در این شهرستان می‌گوید: برگزاری این نمایشگاه هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه دارد که پرداخت این هزینه‌ها بر عهده اعضای اتحادیه گل و گیاه محلات و بخش خصوصی است و هرچه هزینه‌ها در این بخش کمتر باشد، می‌توان در بخش راه‌اندازی نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات هزینه‌های بیشتری را صرف کرد.

«محمدرضا علیمحمد» بیان می‌کند: با توجه به این‌که در زمینه راه‌اندازی نمایشگاه دائمی گل و گیاه در محلات هیچ دستگاه دولتی همکاری نمی‌کند و تنها بخش خصوصی باید هزینه کند، برگزاری نمایشگاه فصلی گل و گیاه با توجه به 2 برابر شدن هزینه‌ها امسال حدود 300 میلیون هزینه در برداشت، در حالی که در سال‌های گذشته این هزینه بسیار کمتر بوده است.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، با توجه به انتقاداتی از جمله این‌که این نمایشگاه تکراری است و هر سال به یک شکل برگزار می‌شود، تصمیم بر این شد که همه ظرفیت‌ها برای تشکیل نمایشگاه دائمی به عنوان یک کار نو و با کیفیت گذاشته شود.
مدیر عامل شرکت تعاونی نمایشگاه دائمی باغ گل محلات می‌افزاید: البته برگزاری نمایشگاه همیشه دارای محاسن و معایبی است که می‌توان گفت برگزار شدن آن بهتر از برگزار نشدن آن است. بنابراین با توجه به این‌که امسال این نمایشگاه برگزار نمی‌شود برنامه‌های جانبی دیگری جایگزین شده است.
علیمحمد اظهار می‌کند: از مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به ایجاد فرش گل با تزئینات گل‌های مختلف که 2 سال است برگزار نمی‌شود، اشاره کرد که این مراسم امسال بسیار باشکوه‌تر برگزار خواهد شد. همچنین با توجه به نامگذاری 25 خرداد تحت عنوان روز ملی گل و گیاه کارناوالی باشکوه در این روز در این شهرستان راه خواهد افتاد.


نقش نمایشگاه دائمی در رونق اقتصادی محلات

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه محلات با اشاره به برگزار نشدن نمایشگاه فصلی گل و گیاه در محلات می‌گوید: هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه با توجه به این‌که بر عهده بخش خصوصی است، برای تکمیل نمایشگاه دائمی که دارای وسعت و تنوع بیشتری است، هزینه خواهد شد.
«ابراهیم علیپور» بیان می‌کند: با توجه به این‌که هر سال تلاش ما برگزاری نمایشگاه فصلی به بهترین شکل و با تنوع بسیار زیاد است، متأسفانه شاهد بی‌توجهی بازدیدکنندگان به فضای ظاهری نمایشگاه و گلایه از تکراری بودن آن بوده‌ایم. با توجه به نظر بازدیدکنندگان در این زمینه و همچنین شرایط اقتصادی موجود که هزینه‌ها را چند برابر کرده است، امسال این نمایشگاه برگزار نخواهد شد و این هزینه به منظور اتمام نمایشگاه دائمی صرف خواهد شد. در صورت بهتر شدن شرایط اقتصادی به‌طور یقین نمایشگاه دائمی سال آینده برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید