• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54304
+
-

خسارت 290 میلیارد ریالی سیل به کشاورزی کاشمر

سیل خسارات جدی به قنات‌ها، زمین‌های کشاورزی، دام و محصولات کشاورزان وارد کرده است

زراعت
خسارت 290 میلیارد ریالی سیل به کشاورزی کاشمر

جواد افتخاری|  خراسان رضوی ـ خبرنگار:  


وقوع سیل از آغاز امسال تاکنون در نقاط مختلف استان از جمله کاشمر و خلیل‌آباد خسارات بسیاری به اراضی کشاورزی وارد کرده است. براساس جدیدترین آمار ارائه‌شده، سیل و بارندگی‌های اخیر تاکنون 290 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی در 2 شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد استان خراسان رضوی وارد کرده است. 
عمده خسارت‌ها به بخش‌های زراعی، باغی، دامی و منابع آبی شامل کانال، استخر، قنات و چاه‌ها، تاسیسات، زمین و راه‌های روستایی بوده است. 


70 درصد محصولات کشاورزی بیمه نیستند

در این باره مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر می‌گوید: از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون 3 میلیارد و 736 میلیون تومان بر اثر سیلاب و بارش‌های شدید به بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد شده است.  «سید ابوالقاسم موسوی» عنوان می‌کند: بیشترین خسارت‌ها در بخش محصولات باغی با 256 هکتار به میزان یک میلیارد و 280 میلیون تومان بوده است. 

وی میزان خسارت‌های واردشده به محصولات زراعی را در سطح 74 هکتار به میزان 180 میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: باقی خسارت‌ها مربوط به تاسیسات، ساختمان‌های کشاورزی و منابع آبی بوده است. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر با اشاره به این‌که سطح زیر کشت محصولات باغی آبی و دیم 32 هزار هکتار و محصولات زراعی 5400 هکتار است، توضیح می‌دهد: بر اثر سیلاب و بارش‌های اخیر بین 5 تا صد درصد خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است.  موسوی همچنین از تلف شدن چند رأس دام با خسارتی معادل 14 میلیون تومان خبر می‌دهد و می‌گوید: بیشتر خسارت‌ها مربوط به جاده‌های دسترسی به مزارع با یک میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. 

وی با بیان این‌که بر اثر سیل فروردین‌ماه به 3 قنات در روستاهای نامق، تولا و نای به میزان 663 میلیون تومان خسارت وارد شده است، می‌افزاید: برخی خسارت‌های واردشده به این دلیل بوده است که خود کشاورزان در مجاورت رودخانه و بستر مسیل اقدام به ساخت باغ و مزارع کرده‌اند. 
این مقام مسئول با اشاره به این‌که از 38 هزار هکتار از محصولات باغی و زراعی فقط 30 درصد بیمه هستند، اظهار می‌کند: فقط حدود 2500 هکتار از بادامستان‌های دیم کوهسرخ و 700 هکتار از باغ‌های انگور شهرستان بیمه شده‌اند که خسارت‌ها به موقع پرداخت می‌شود. 

موسوی با بیان این‌که در مجموع 30 درصد محصولات شهرستان بیمه هستند و 70 درصد دیگر بیمه نشده‌اند، می‌گوید: با توجه به این‌که تنها مرجع پرداخت خسارت‌های واردشده به محصولات کشاورزی بیمه است به همین دلیل تأکید می‌شود کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند. 
وی ادامه می‌دهد: کشاورزان شهرستان طی 2 دهه گذشته با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کردند که این موجب شد 16 رشته از 220 رشته قنات شهرستان خشک شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر با اشاره به این‌که این 15 رشته قنات از مهم‌ترین قنات‌های شهرستان بوده‌اند، می‌افزاید: در مجموع تاکنون بر اثر خشکسالی‌های چندین دهه 25 رشته قنات شهرستان خشک شده است. 

موسوی تصریح می‌کند: متاسفانه بسیاری از قنات‌ها و چشمه‌های دائمی طی چند سال گذشته خشک و از حیز انتفاع خارج شده‌اند به طوری که در مقایسه با 2 دهه گذشته متوسط دبی قنات‌ها از 12 و نیم لیتر در ثانیه به 2 و نیم لیتر در ثانیه کاهش یافته است و این خودش عمق فاجعه را می‌رساند. 

وی در ادامه با اعلام این‌که طی سال گذشته 356 میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد شده است، توضیح می‌دهد: بر اثر سرما‌زدگی فروردین‌ سال گذشته به حدود 13 هزار هکتار از محصولات بادامستان‌های دیم کوهسرخ بین 80 تا 95 درصد و محصولات باغی دیگر مثل زردآلو و آلو حدود 15 هزار هکتار خسارت وارد شد. 
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان این‌که کاهش آبدهی منابع آبی و خشکیدگی برخی منابع آبی از جمله مهم‌ترین مشکلات کشاورزان است، می‌گوید: به‌رغم این‌که طی 2 دهه گذشته 54 درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یافته ولی سطح زیر کشت 4 درصد کاهش یافته و این نشان می‌دهد کارهای زیربنایی و اصلاح الگوی کشت به خوبی انجام شده است و توانسته‌ایم کشاورزی کاشمر را پایدار نگه داریم. 

موسوی در ادامه با اشاره به این‌که در سال درآمد ناخالص بخش کشاورزی 1200 میلیارد است، از کشمش و زعفران به عنوان محصولات استراتژیک منطقه نام می‌برد و می‌افزاید: کشاورزی شهرستان به شدت خرده‌مالکی است و این موجب شده از مکانیزاسیون کشاورزی، اجرای آبیاری‌های نوین و تجهیزات و دستگاه‌های جدید برای کاشت و داشت و برداشت محروم باشیم. هرچند برای آموزش کشاورزان وقت گذاشته می‌شود ولی استقبال نمی‌کنند. 


خسارت 25 میلیارد تومانی به خلیل‌آباد

شهرستان خلیل‌آباد که از آن به عنوان قطب تولید انگور استان خراسان رضوی نام برده می‌شود و در کشور نیز حرف برای گفتن دارد بر اثر سیلاب و بارندگی‌های اخیر دچار خسارت‌های بسیاری شد. 
در همین خصوص مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد به همشهری می‌گوید: در مجموع براثر سیلاب و بارندگی‌های فروردین امسال به محصولات باغی از جمله انگور، انار، زعفران و پسته بین 20 تا 50 درصد خسارت وارده شده که بیشترین میزان و سطح خسارت‌ها مربوط به باغ‌های پسته است.  «مجید طاهرپور» با بیان این‌که از 4500 هکتار باغ پسته به 50 درصد آن خسارت وارد شده است، می‌افزاید: به محصولات گندم، جو، زیره و زعفران هم خسارت‌هایی وارد شده است. 

وی برآورد اولیه خسارت بخش کشاورزی فروردین‌ماه را 25 میلیارد تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: به دلیل بیمه نکردن باغ‌های پسته مشکلات بسیاری برای کشاورزان ایجاد شده است. 
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر این‌که بیمه برای کشاورزان ضروری است، عنوان می‌کند: بیمه تنها برای پرداخت غرامت نیست بلکه دولت در کمک‌ها و بسته‌های حمایتی خود باغ‌هایی را که بیمه هستند در اولویت قرار می‌دهد. 

طاهرپور با اشاره به این‌که سطح باغ‌های پسته شهرستان 4500 هکتار، باغ‌های انار 1700 هکتار و زعفران 6450 هکتار است، می‌افزاید: در مجموع اراضی زراعی و باغی شهرستان 18 هزار هکتار است که در بارش‌های اخیر متحمل خسارت‌ شده‌اند. 

وی با بیان این‌که از این 18 هزار هکتار 15 هزار هکتار مربوط به محصولات باغی و 3 هزار هکتار محصولات زراعی است، می‌گوید: از میزان 18 هزار هکتار تاکنون به 1140 هکتار محصولات باغی و زراعی خسارت وارد شده است. 
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اعلام این‌که 400 میلیون تومان از خسارت‌های واردشده مربوط به محصولات زراعی و باقی مربوط به محصولات باغی است، توضیح می‌دهد: تلاش می‌کنیم به صورت پرداخت غرامت و یا بسته‌های حمایتی جبران خسارت شود. 

طاهرپور با تاکید بر این‌که کشاورزان باید از تک‌محصولی در منطقه خارج شوند، تصریح می‌کند: اکنون محصولات استراتژیک شهرستان انگور، انار، پسته و زعفران است. 
وی با بیان این‌که رتبه تولید انگور استان خراسان رضوی مربوطه به شهرستان خلیل‌آباد است، می‌افزاید: سالیانه 200 هزار تن میزان محصولات زراعی و باغی شهرستان است که 700 میلیارد تومان ارزش ریالی دارد. این مسئول با اشاره به این‌که در مجموع 12 هزار نفر بهره‌بردار در شهرستان داریم، می‌گوید: بیشترین بهره‌برداران با 6700 نفر مربوط به باغ‌های انگور است. 
طاهرپور در ادامه در خصوص مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی شهرستان ابراز می‌کند: سال گذشته 11 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به شهرستان تخصیص یافت که امیدواریم امسال هم ادامه داشته باشد. 

وی با بیان این‌که به منظور استفاده از محصولات جایگزین کم‌آب‌طلب و محصولاتی که بیشتر با منطقه سازش دارند از سال گذشته تاکنون 11 رقم جدید در حوزه انگور و پسته که با شرایط منطقه بیشتر سازش دارند وارد شهرستان شده است، ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط منطقه لازم است کشاورزان حتما محصولات خود را بیمه کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید