• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54300
+
-

مثلث موانع رونق تولید در کرمانشاه

رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی: اگر تولیدمان رونق داشته باشد در بخش تولید هم افزایش اشتغال و هم حل مشکلات معیشتی را داریم

تولید
مثلث موانع رونق تولید در کرمانشاه

مرضیه قاسمی|  کرمانشاه- خبرنگار:


در چند سال گذشته واردات بی‌رویه اجناس چینی و قاچاق کالا به کشورمان کمر تولیدکنندگان داخلی را خم کرده است و به دلیل ارزان بودن محصولات چینی بسیاری از مصرف‌کنندگان رغبت بیشتری به این محصولات نشان داده‌اند. در این بین تعطیلی کارخانه‌های تولیدی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را بی‌انگیزه کرده است.

در بازارهایی مانند فرش و محصولات سنتی روزگاری محصولات ایرانی حرف اول را می‌زدند، اما امروزه این محصولات حتی در بازارهای داخلی نیز جای خودشان را به محصولات خارجی بی‌کیفیت داده‌اند. سال گذشته اقتصاد ایران با مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبان بود و افزایش بی‌رویه نرخ ارز و اثرگذاری آن بر کالاهای ایرانی و چند برابر شدن قیمت‌ها باعث دلسردی برخی از تولیدکنندگان داخلی شد. 


چالش  واردات بی رویه 

«محمد ویس مرادی» یکی از تولیدکنندگان محصولات کیف و کفش و گیوه به همشهری می‌گوید: واردات بی‌رویه مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. وی می‌افزاید: برخی‌ها تصور می‌کنند اگر مقداری تسهیلات به تولید‌کننده داده شود همه مشکلات رفع می‌شود، اما مشکل اصلی تسهیلات نیست بلکه مشکل واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت چینی است. این تولید‌کننده ادامه می‌دهد: متأسفانه مردم ما عادت دارند جنس خارجی بخرند و کمتر سراغ جنس ایرانی می‌روند. 


کرمانشاه قطب کشاورزی است 

«احمد بهرام نیا» یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولات لبنی اظهار می‌کند: کرمانشاه قطب کشاورزی است و در این زمینه زمین‌های کشاورزی خوبی دارد. در حوزه دامپروری و کشاورزی تولیدکنندگان زیادی داریم اما به خاطر مشکلاتی که هست برخی محصولات ما به فروش نمی‌رسد و در کل کشور محصولات ما جایگاهی ندارد. 
وی اظهار می‌کند: سال‌هاست در حوزه لبنیات سنتی فعالیت می‌کنم، اما لبنیات در کرمانشاه در مقایسه با نمونه مشابه که در تهران تولید می‌شود، کمتر به فروش می‌رسد و مسئولان استانی حمایت چندانی از تولیدکنندگان کرمانشاه نمی‌کنند.


واحدهای تولیدی  فرسوده

یک تولید‌کننده کیف و کفش مدرسه نیز می‌گوید: با حمایت‌ و دادن تسهیلات کم‌بازده بسیاری از نارسایی‌ها و مشکلات تولیدکنندگان رفع می‌شود، اما با ممنوعیت و جلوگیری از واردات اقلام و کالاهایی که امکان تولید داخلی آنها وجود دارد، به سهولت قادریم تحولات عمده‌ای را در همه بخش‌های تولیدی رقم بزنیم. حوزه کیف، کفش و بسیاری از عرصه‌های دیگر نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. وی بیان می‌کند: بازار پر شده از کالاهای چینی دیگر امکان فعالیت برای ما تولیدکنندگان خیلی سخت است. متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های موجود در واحدهای تولیدی، کهنه و مستهلک هستند و با این وضعیت امکان رقابت با تولیدات کشورهای چین و ترکیه، سخت و ناممکن است.


رونق تولیدباعث افزایش ارزش پول ملی می‌شود

در همین زمینه رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با اشاره به رونق تولید در سال جاری به همشهری می‌گوید: امسال به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری معرفی شد و نشان‌دهنده اهمیت موضوع است و همه فعالان اقتصادی و خود مردم نیز در جریان هستند.  «ناصر مرادی» می‌افزاید: امروز بحث اصلی خیلی از کشورها اقتصاد است، درنتیجه اگر اقتصاد سالم و قوی باشد می‌توان در خیلی از موارد کارها را خوب پیش ببریم. اگر تولیدمان رونق داشته باشد در بخش تولید هم افزایش اشتغال و هم حل مشکلات معیشتی داریم. ارزش پول ملی بالا می‌رود و توازن درآمدها به وجود می‌آید. 


پیش نیازهای رونق تولید 

مرادی 3 عامل را برای رونق تولید ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: اولین عامل این است که ما باید در ساختار، قوانین و مقررات فضای کسب‌وکارمان برای تولیدکننده، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی از زوایای مختلف کمک کنیم مشکلاتی که سد راه تولیدکننده، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی را حذف کنیم. باید این قوانین و مقررات را کامل بازبینی کنیم که یک فعال اقتصادی و تولید‌کننده راحت بتواند کارش را انجام دهد.  وی می‌افزاید: از بابت بخش‌نامه‌های اضافی که ما داریم مشکلات در وام‌دهی به تولید‌کننده را باید تسهیل کنیم و این از طرف سیستم دولتی باید انجام شود. 

مرادی با اشاره به عامل دوم اظهار می‌کند: عامل دوم این است که تولیدکنندگان بر اساس روز تولید خود را از نظر کیفیت بالا ببرند و باید به تولیدات داخلی روی بیاورند، چراکه اگر تولید ما هر قدر رونق پیدا کند، اما مصرف‌کننده نداشته باشد، این تولید‌کننده به مشکل برمی‌خورد. این فعال اقتصادی با بیان این‌که عامل سوم مصرف‌کنندگان هستند، ادامه می‌دهد: مصرف‌کننده ما باید بیاید به سمت‌وسوی خرید تولیدات داخلی.

 این 3عامل اگر کنار هم قرار گیرد، قطعاً با توجه به شعار امسال هم اتفاقات خاصی خواهد افتاد. رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به بحث تحریم‌ها تصریح می‌کند: درست است که در بحث تحریم‌ها یکسری مشکلات هست، اما اگر تولیدات داخلی ما رونق گیرد باعث می‌شود مصرف‌کننده سمت تولیدات داخلی برود و این تهدید به یک فرصت تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: برای این کار ابتدا باید ببینیم نقاط قوت ما در تولید چیست، در بخش تولید نقاط قوت را ببینیم و حمایت بیشتری کنیم و با یک نگاه راهبردی تهدیدها و نقاط ضعف را برطرف کنیم. 
مرادی با اشاره به بخش صادرات نیز توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: ما باید نگاهی هم به بخش صادرات داشته باشیم. بعضی مواقع تولیدات ما خوب دارد کار می‌کند، اما ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در این زمینه تأثیر دارد و تولید را از رونق می‌اندازد. نگاه ما باید به حمایت از تولید باشد، چراکه تولید یک بازار داخلی و یک بازار خارجی دارد و حمایت از تولید داخلی نیاز به برنامه‌‌ریزی دارد که
 امیدواریم با درایت مسئولان و همت بخش خصوصی این امر اتفاق بیفتد. 


 رونق کشاورزی و دامپروری 

رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی کرمانشاه هم در این زمینه می‌گوید: استان کرمانشاه دارای یک قطب کشاورزی و دامپروری است. ما الان در هر دو بخش خیلی راحت 
می‌توانیم تولید را رونق دهیم و باید از بخش کشاورزی ما حمایت‌ شود. ظرفیت‌های خیلی خوبی در این بخش داریم. هم از نظر زمین‌های کشاورزی و باغ‌هایی که داریم و هم از نظر منابع آبی مشکل خاصی نداریم. 

این مسئول اظهار می‌کند: در بخش کشاورزی چند مزیت داریم؛ اول این‌که هم می‌توان بخش تأمین غذایی داخلی را تقویت کنیم و هم نگاه صادراتی و نگاهی هم به بازارهای خارجی داشته باشیم و اینها باعث درآمدزایی و اشتغالزایی است. خوشبختانه در بخش کشاورزی و دامپروری طرح‌های زودبازده داریم.
کشتی که انجام می‌شود بعد از چند ماه برداشت می‌شود و به بازار می‌رسد و می‌توان حمایت‌های لازم را انجام داد که هم در بخش اشتغالزایی و هم در بخش سرمایه خیلی سریع برگشت 
می‌خورد.
مرادی با اشاره به بخش صنعت نیز می‌گوید: علاوه بر قطب کشاورزی در بخش صنعت ما معادن را داریم و می‌توانیم مواد اولیه استخراج کنیم، اما باید موانع تولید را حل‌وفصل کنیم. بخش صادرات در استان ما خوب کار می‌کند و با توجه به ظرفیتی که در بازار عراق داریم این خودش یک راهبرد خیلی اساسی است.


رونق تولید باید به فرهنگ همگانی تبدیل شود 
   
استاندار کرمانشاه با بیان این‌که رونق تولید باید به بخشی از فرهنگ همگانی تبدیل شود، می‌گوید: ارتقای کیفیت محصولات توسط تولیدکنندگان و حمایت مردم از تولیدات داخلی 2 رکن اساسی رونق تولید است. «هوشنگ بازوند» می‌افزاید: در سال 98 همچنان اولویت اول استان بحث اشتغال است. خانواده‌ها از بیکاری فرزندان خود رنج می‌برند و توقع دارند دولت شرایطی فراهم آورد که جوانان آنها مشغول به کار شوند که توقعی کاملاً به‌جاست. 
وی اظهار می‌کند: سیر صعودی نرخ بیکاری استان متوقف شده و سیر نزولی آن آغاز شده است. اکنون نرخ مشارکت اقتصادی استان از میانگین کشوری بالاتر است که بیانگر تمایل مردم برای نقش‌آفرینی بیشتر در اقتصاد استان هستند. 

استاندار تأکید می‌کند: ایجاد اشتغال با حمایت از سرمایه‌گذاران سالم و تولید ثروت و توسط مردم و بخش خصوصی میسر می‌شود. تأکید مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی و نام‌گذاری سال 98 به عنوان سال رونق تولید بیانگر اهمیت و اولویت این موضوع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید