• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54301
+
-

روزهای سخت کارگران

بیش از 95 درصد کارگران استان به صورت کار موقت و با قراردادهای یک‌ساله و حتی کمتر کار می‌کنند

گزارش
روزهای سخت کارگران

سید مرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:


روز جهانی کارگر که به واسطه اهمیت آن در کشور به مدت یک هفته گرامی داشته می‌شود امسال برای کارگران یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور ایام چندان مبارکی نیست. در طول هفته کارگر و تا پیش از رسیدن روز کارگر 2 برنامه بزرگ گرامیداشت این روز در مرکز استان برگزار و از کارگران نمونه تجلیل شد. 

اما مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی، همچنین مشکلات صنفی و تشکیلاتی موجب شده تا جمعیت 700 هزار نفری جامعه کارگری استان از این برنامه‌های گرامیداشت چندان دلخوش نبوده و خواستار حمایت‌های جدی‌تر مسئولان از خودشان باشند.


دغدغه‌های صنفی و معیشتی کارگران استان

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری آذربایجان شرقی با بیان این‌که برنامه‌های هفته کارگر در استان باید به سمت حل مشکلات جامعه کارگری هدایت شود، می‌گوید: این‌که برنامه‌های جشن در این هفته برگزار شود ضرورت دارد اما کافی نیست. جامعه کارگری استان مشکلاتی دارد که موجب ناامیدی آنان به آینده می‌شود و ثبات شغلی آنان را به خطر می‌اندازد. «ناصر چمنی» با بیان این‌که کارگران استان امنیت شغلی مناسبی ندارند، اظهار می‌کند: در حالی که پس از رایزنی‌های زیاد و جلسات متعدد افزایش 36 درصدی حداقل حقوق تصویب شده است اما این افزایش در مرحله اول با میزان تورم همخوانی ندارد. در مرحله بعدی هم برخی کارفرمایان این میزان حقوق را به کارگران پرداخت نکرده و آنان از ترس اخراج شدن اعتراضی نمی‌کنند.  وی تاکید می‌کند: چگونه است که کارگری پس از 20 سال کار به راحتی اخراج می‌شود و کسی هم جوابگو نیست. اگر تشکل‌های صنفی کارگری تقویت شود امکان صیانت بیشتر از حقوق کارگران استان وجود دارد. 

چمنی با بیان این‌که تشکیل تشکل‌های صنفی فرآیند طولانی و خسته‌کننده اداری دارد، عنوان می‌کند: خواستار این هستیم که این فرایندها تسریع شود و کارگران صنایع مختلف بتوانند به‌راحتی تشکل‌های صنفی تشکیل دهند، نه این‌که کارگران با درخواست‌های به‌حق خود در تاسیس انجمن‌های صنفی با خطر اخراج روبه‌رو باشند. این مسئول ادامه می‌دهد: بیش از 95 درصد کارگران استان به صورت کار موقت و با قراردادهای یکساله حتی کمتر کار می‌کنند و این شرایط می‌تواند برای کارفرمایان اختیارات نگران‌کننده‌ای در اخراج کارگران در پایان قراردادهای موقت ایجاد کند.

وی تاکید می‌کند: مسئولان استانی به جای حضور در کارخانه‌های فعال و بدون مشکل در میان کارگرانی حاضر شوند که دچار مشکل و عدم دریافت حقوق بوده و خواستار مدیریت بیرونی مسئولان و حل مشکلات آنان هستند.


ضرورت تامین رفاه کارگران 

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با بیان این‌که تمرکز خانه کارگر استان بر ارتقای حقوق دریافتی کارگران و تامین رفاه آنان است، اظهار می‌کند: یکی از حلقه‌های معیوب در جامعه کارگری استان شرکت‌های واسطه‌ای است که به عنوان پیمانکار حقوق کارگران را پرداخت می‌کنند و هنوز دلیل ادامه کار این شرکت‌ها برای فعالان کارگری مشخص نیست.

«کریم صادق‌زاده» با اشاره به برگزاری همایش‌ها و تجمع‌های مختلف کارگری در استان و تبریز بیان می‌کند: جامعه کارگری به عنوان یک فرصت و نه تهدید در کنار مسئولان برای توسعه کشور و استان است و آنان هم انتظار دارند تا حقوق اولیه‌شان رعایت شده و مسائل رفاهی و معیشتی این جامعه 700 هزار نفری تامین شود.

وی با انتقاد از روند واگذاری صنایع در استان به بخش‌خصوصی اظهار می‌کند: این واگذاری‌ها در گذشته روند مناسبی نداشته که نمونه‌های آن در استان زیاد بوده و منجر به بیکاری کارگران و بحران در این صنایع شده است. تاکید جامعه کارگری بر مدیریت صحیح دولت و پر‌هیز از واگذاری کارخانه‌هایی است که سهام آن در اصل متعلق به خود کارگران است. صادق‌زاده بر کاهش تنش میان کارگران و کارفرمایان تاکید می‌کند و می‌گوید: تشکل‌های کارفرمایی به نسبت کارگران تعداد بیشتری دارند و ما نیز به دنبال تقویت 600 تشکل کارگری هستیم‌. اختلافات موجود میان کارگران و کارفرمایان که روند کاهشی دارد و به 4 هزار مورد در سال گذشته رسیده، اغلب به واسطه داوری حل و فصل شده است. ولی اعتقاد داریم حقوق کارگران بیش از گذشته باید رعایت شود و این میزان اختلاف و اعتراض هم عدد بزرگی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی از ارائه خدمات رفاهی برای کارگران در داخل و خارج استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال برای کارگران خدمات رفاهی مناسب‌تری تامین شده و آنان می‌توانند از این خدمات که لیست آن در خانه کارگر استان وجود دارد با قیمت‌های نازل استفاده کنند.


کاهش محسوس واحدهای صنعتی بحرانی 

مدیر کل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که کارگران استان بازوی توانمند تولید و اشتغال در سال رونق تولید هستند، اظهار می‌کند: ادامه حیات صنایع و جامعه کارفرمایی بسته به کارگران است و بر همین اساس باید برای تامین نیازهای کارگران و رفع مشکلات آنان جامعه کارفرمایی همراهی بیشتری کند.

«میر‌احد حسینی» با بیان این‌که حفظ اشتغال موجود و رفع مشکلات واحدهای بحرانی 2 اولویت استانی بوده است، عنوان می‌کند: با وجود مشکلات موجود اقتصادی میزان بیکاری در استان افزایش چندانی نداشته و از میانگین کشوری پایین‌تر و در حدود 11 درصد است. اما این ظرفیت در استان وجود دارد که این میزان تا 5 درصد هم کاهش پیدا کند. وی با رد عدم حمایت از تشکل‌های کارگری و انجمن‌های صنفی کارگری در استان عنوان می‌کند: کاهش اختلافات میان کارگران و کارفرمایان و ارجاع اختلافات به تشکل‌های موجود و رویکرد گفت‌وگومحور نشان از توجه به ظرفیت‌های تشکل‌های صنفی کارگری در استان دارد. نزدیک به 600 تشکل صنفی مربوط به کار و کارگری در استان وجود دارد که نشان از ظرفیت بالای این تشکل‌هاست. چنانچه در برخی صنایع بزرگ استان صددرصد کارگران عضو انجمن‌های صنفی آن واحد هستند. حسینی با بیان این‌که کارگران نباید به دریافت حقوق کمتر از قانون کار قناعت کنند، عنوان می‌کند: تهدید به اخراج در صورت اعتراض قانونی بی‌مورد بوده و اداره کار استان آمادگی کامل برای دفاع از حقوق کارگران را دارد.

وی تاکید می‌کند: یکی از موفقیت‌های سال‌های اخیر در استان کاهش چشمگیر واحدهای بحرانی است که در حال تک‌رقمی شد‌ن است. این موضوع به واسطه مدیریت میدانی و حضور مدیران ارشد در میان کارگران و شرکت در جلسات کارخانجات بحرانی و تقویت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بوده و کارگروه‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده است.


سفره کوچک معیشت کارگران 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی هم از پیگیری مشکلات کارگران استان خبر می‌دهد و می‌گوید: تلاش می‌کنیم با تعامل دولت مشکلات کارگران را حل کنیم؛ چراکه سفره معیشت کارگران کوچک شده و درخواست کرده‌ایم تا جلسات شورای عالی کار به صورت فصلی برگزار شود. طبق روال دنیا افزایش حقوق و دستمزد با توجه به شرایط جامعه انجام می‌شود.

«زهرا ساعی» ادامه می‌دهد: تمام پیشرفت‌ها و تولیدات به‌دست کارگران رقم می‌خورد، ولی مشکلاتشان زیاد است و بنده به‌ عنوان عضو کمیسیون اجتماعی و عضو فراکسیون کارگری حافظ مطالبات کارگران هستم.
ساعی با بیان این‌که دولت، کارگران و کارفرمایان باید در کنار هم باشند، عنوان می‌کند: با توجه به نقش بانوان در خانواده، می‌توان گفت خانم‌های کارگر و‌ کارمند در 2 جا کار می‌کنند و ضرورت دارد تا نقش بانوان در کشور به‌صورت مناسب تبیین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید