• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54288
+
-

راه‌اندازی قطار گردشگری گیلان

همشهری از دیگر ظرفیت‌های گردشگری برای توسعه این صنعت در استان گزارش می‌دهد

گردشگری
راه‌اندازی قطار گردشگری گیلان

مریم ورشوئی |   خبرنگار:


زمستان 97 بود که راه‌آهن رشت برای نخستین بار با حضور دکتر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
به گزارش همشهری، با این‌که زمان زیادی از فعالیت این سامانه حمل‌و‌نقل ریلی نمی‌گذرد، اما مسیر رشت به قزوین با وجود چشم‌اندازهای طبیعی و احداث پل‌ها و تونل‌های متعدد از زیباترین محورهای شبکه ریلی کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل دست‌اندرکاران صنعت ریلی و گردشگری کشور را بر آن داشت تا نخستین قطار گردشگری تهران-رشت را راه‌اندازی کنند.
 مدیر گروه فرهنگی همسفر که افتتاح رسمی این قطار گردشگری برعهده آنها گذاشته شده در این‌باره گفت: عبور راه‌آهن قزوین-رشت از کنار شالیزارها و جنگل‌های سرسبز سراوان زیبایی‌های این مسیر ریلی را دوچندان کرده و یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی این قطار همین جلوه‌های بصری منحصر به فرد است.

«عباس سپاسی» ادامه داد: طراح این برنامه شرکت ریل‌رو است. این شرکت چند سالی است در حوزه گردشگری ریلی و راه‌اندازی قطار گردشگری‌ فعالیت دارد و تاکنون برنامه‌های زیادی در این حوزه برگزار کرده است.
وی افزود: قطار گردشگری گیلان در محل‌های مشخصی توقف می‌کند تا مسافران بتوانند از مناظر طبیعی زیبای استان بازدید کنند.

سپاسی اظهار کرد: نقطه شروع برنامه تور قطار گردشگری گیلان به مقصد رشت در ایستگاه تهران است. اما باید اذعان کرد که چندین نقطه در طول سفر برای توقف مقطعی قطار در نظر گرفته شده است تا گردشگران سفر جذاب‌تری داشته باشند. همچنین در مسیرهایی هم قطار به آرامی حرکت خواهد تا گردشگران از مناظر زیبای دشت قزوین، رشته‌کوه البرز و جلگه گیلان لذت ببرند.
وی ادامه داد: تماشای توربین‌های بادی پیرامون دریاچه سد منجیل، توقف قطار روی پل دریاچه این سد، بازدید از موزه میراث روستایی گیلان در دل جنگل‌های سراوان از برنامه‌های جذاب قطار گردشگری گیلان است.

این فعال حوزه گردشگری گفت: پس از بازدید از موزه میراث روستایی و صرف ناهار، گردشگران ادامه مسیر را با اتوبوس طی خواهند کرد تا به رشت برسند. گردش در میدان شهرداری، پیاده‌راه معروف فرهنگی و بازار سنتی شهر رشت از دیگر برنامه این بسته گردشگری است. این قطار فقط در ماه رمضان حرکت نخواهد داشت.


قطاری برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری
 
در ادامه مدیرعامل شرکت ریل‌رو و مبدع راه‌اندازی قطار گردشگری در ایران هم اظهار کرد: گیلان از استان‌های جذاب برای گردشگران است که خوشبختانه به شبکه ریلی کشور پیوسته و بر همین مبنا هم راه‌اندازی قطار گردشگری این استان در دستور کار قرار گرفته است.

«محمد محسنیان» ضمن برشمردن بسته گردشگری این قطار بیان کرد: همه اهداف این شرکت معرفی نقاط بکر و کمتر دیده شده استان‌هاست. در این رابطه از زمان راه‌اندازی قطار گردشگری تجربه‌هایی کسب شده که بی‌شک می‌تواند برای گردشگری گیلان موثر باشد.
وی افزود: ما در راستای برگزاری تورهای گردشگری، قطارهای یک‌روزه و چند‌روزه داریم که منافع اقتصادی قطاری‌های چند روزه به مراتب بیشتر از قطارهای یک‌روزه برای اقتصاد گردشگری استان‌هاست.


ایجاد بازار محلی در حاشیه ایستگاه‌

این فعال گردشگری ادامه داد: ما از نخستین قطار گردشگری که به مقصد سوادکوه راه‌اندازی کردیم تاکنون بالای 70 بار توانستیم بیش از 12 هزار گردشگر را به سوادکوه ببریم. نکته جالب توجه این است که در تداوم برنامه‌های ما در ایستگاه شوراب سوادکوه به تدریج در روزهای پنجشنبه و جمعه یک بازار محلی برپا شد که در آن، ساکنان منطقه و افراد محلی محصولات بومی و صنایع‌دستی خود را به گردشگران می‌فروشند.محسنیان گفت: در سفرهای چند روزه این قطار موجب رونق هتل‌ها، رستوران‌ها و بازارهای صنایع‌دستی می‌شود. امیدواریم با ظرفیتی که گیلان در همه این حوزه‌ها دارد، باعث رونق بیشتر گردشگری استان بشویم.


حضور گردشگران خارجی در شمال

مدیرعامل شرکت ریل‌رو اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهند که استان‌های شمالی کشور با وجود گردشگرپذیری، مقصد نهایی محسوب نمی‌شوند، اما پس از راه‌اندازی قطار گردشگری، ما در هر برنامه تعداد زیادی مسافر خارجی داریم که در برنامه‌های قطار گردشگری به مقصدهای سوادکوه، ساری و گرگان شرکت کرده‌اند.
وی افزود: به عنوان مثال می‌توان به استقبال اعضای سفارتخانه‌های دانمارک، سوئد و نروژ برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شمال اشاره کرد که نکته قابل توجه در این زمینه اظهار تعجب آنها از دیدن جذابیت‌های گردشگری شمال بود.


ظرفیت بالای گردشگری گیلان

گیلان به دلیل داشتن آب و هوای مطلوب و قرار گرفتن در پیرامون 2 ویژگی برجسته طبیعی یعنی کوهستان‌های جنگلی البرز و سواحل دریای خزر از گذشته تا امروز یکی از مقاصد مهم مسافران و گردشگران کشور بوده است. وجود برخی ظرفیت‌ها مانند روستای تاریخی ماسوله، قلعه باستانی رودخان، تالاب انزلی، موزه روستایی، بافت تاریخی رشت و باغ‌های سرسبز چای لاهیجان باعث شده است تا این استان جزو چند استان ویژه گردشگری کشور باشد. بر همین اساس راه‌اندازی برنامه‌های جدید در صنعت توریسم، مانند قطار گردشگری چشم‌انداز روشنی برای این صنعت سبز استان به همراه خواهد داشت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید