• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5421
+
-

هر دو روز یک نفر در جهان میلیاردر می‌شود

42نفر به اندازه نیمی از دنیا ثروت دارند

آکسفام، در آخرین گزارش‌اش، از افزایش شکاف میان فقرا و ثروتمندان خبر داده و از لزوم اقدام جدی دولت‌ها گفته است

 

مؤسسه خیریه بین‌المللی آکسفام که در زمینه زدودن فقر و شکاف طبقاتی فعالیت می‌کند، در آخرین گزارش خود از جامعه جهانی خواسته است که به صورت جدی با شکاف در حال عمیق‌تر‌شدن بین فقرا و ثروتمندان مقابله کند. این مؤسسه که در سال‌های اخیر در گزارش‌هایش از واقعیت‌هایی تکان‌دهنده درباره تجمع ثروت در دست افراد خاصی در دنیا پرده برداشته، در این گزارش به این موضوع اشاره کرده که 42نفر در سراسر دنیا، به اندازه 3/7میلیارد نفر یا به‌عبارتی نیمی از جمعیت جهان، ثروت دارند.

آکسفام در گزارش تازه خود نوشته است که نرخ سرعت افزایش میلیاردرهای جهان (بر حسب دلار) به‌شدت افزایش یافته و طی 12‌ماه گذشته، در هر 2روز، یک نفر میلیاردر شده است. در همین دوره زمانی، 50درصد پایینی جمعیت دنیا از نظر ثروت، ‌هیچ افزایش درآمدی نداشته‌اند. این گزارش همچنین به این موضوع تکان‌دهنده اشاره می‌کند که از مجموع ثروت تولیدشده در سال2017میلادی، 82درصد آن به یک‌درصد مرفه دنیا رسیده است.

آکسفام در این گزارش می‌گوید:« این کاملا «غیرقابل‌قبول و ناپایدار» است که یک اقلیت بسیار کوچک دنیا، در دورانی که میلیون‌ها نفر با فقر دست‌به‌گریبان هستند، این‌چنین ثروت خود را افزایش می‌دهند». در ادامه این گزارش از سران دنیا خواسته شده است که لفاظی درباره شکاف طبقاتی را خاتمه دهند و به ‌صورت واقعی در سیاست‌های عملی خود، ضمن مبارزه با فرار طبقاتی، پرداخت حقوق به کارگران را تقویت کنند. مارک گلدرینگ ـ ‌مدیر اجرایی آکسفام ـ در این باره به گاردین گفته است: «تمرکز بر ثروت مطلق در رأس، نه نشانه‌ای از اقتصاد در حال شکوفاشدن که نشانه‌ای از سیستمی‌است که میلیون‌ها نیروی کار را که لباس‌ها و غذای ما را تولید می‌کنند، با دستمزدهای فقیرانه ناامید می‌کند». دلیل اصلی افزایش ثروت افرادی که دارایی‌های مالی داشته‌اند، شکوفایی بازار جهانی سهام بوده است؛ برای نمونه، ثروت جف بزوس ـ مالک آمازون ـ تنها در 10روز در سال گذشته میلادی 6میلیارد دلار افزایش یافت و دلیل آن تحولات در وال‌استریت بود. و با همین افزایش ثروت، او به ثروتمند‌ترین انسان دنیا تبدیل شد. آکسفام گفته است که برای گزارش جدید، روش محاسبه ثروت خود را به دلیل دسترسی به اطلاعات جدید از سوی بانک کردیت سوئیس تغییر داده است.

در گزارش سال قبل آکسفام، ثروت 61نفر معادل ثروت نیمی از مردم دنیا اعلام شده بود و در سال2009، این ثروت برای 380نفر در نظر گرفته شده بود. آکسفام همچنین اعلام کرده است که ثروت میلیاردرها به‌‌صورت میانگین از سال2006 تا 2015میلادی سالانه 13درصد افزایش یافته و این رقم را در سال2017 میلادی، 762میلیارد دلار اعلام کرده است. بر اساس گزارش آکسفام، با این رقم می‌توان 7بار فقر مطلق را در دنیا از بین برد. در این گزارش همچنین آمده است که 2هزار و 43میلیاردر در دنیا زندگی می‌کنند که 9نفر از هر 10نفر آنها، مرد هستند. آکسفام همچنین گفته است که نتایج نظرسنجی از 70هزار نفر از 10کشور مشخص‌ کرده که مردم در سراسر دنیا، موافق مبارزه با نابرابری هستند. تقریبا دو‌سوم مردم معتقدند که دولت‌ها باید برای رسیدگی به شکاف درآمدی بین فقرا و ثروتمندان، اقدام فوری انجام دهند. در این نظرسنجی در انگلیس، وقتی از مردم پرسیده شده است که به نظرشان مدیران شرکت‌های بزرگ چند برابر کارگران ساده حقوق می‌گیرند، 33برابر، عمومی‌ترین پاسخ بوده است. مردم گفته‌اند که به ‌نظرشان، بهترین نسبت، ‌7برابر است. این در حالی‌است که بر اساس مطالعات آکسفام، مدیران شرکت‌های بزرگ دنیا، 120برابر میانگین حقوق کارمندان، حقوق دریافت می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید