• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54065
+
-

نمایشگاه کتاب؛ بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی شهر

نمایشگاه
نمایشگاه کتاب؛ بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی شهر

پریسا امیرقاسم‌خانی/خبر‌نگار

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی شهر است که هر‌سال برگزار می‌شود. 2سال محل نمایشگاه، خارج از مرکز اصلی شهر و در شهرآفتاب قرار داشت. امسال سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه از تاریخ 4 تا 14 اردیبهشت‌ماه، به‌مدت ۱۰ روز، در مرکز اصلی شهر و محل مصلای تهران در حال برگزاری است. در این دوره ۳۲۰۰ ناشر شرکت کردند که ۸۰۰ ناشر، خارجی هستند. نظرات برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران را درباره 
نمایشگاه و پیامدهای آن جویا شدیم.



محسن‌ هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران 
در نمایشگاه کتاب مصلی، افرادی که از وسایل نقلیه شخصی برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند، به‌دلیل ازدحام جمعیت با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد. درحالی‌که 2ایستگاه مترو در جنوب و شمال نمایشگاه کتاب مصلی وجود دارد که به مردم توصیه می‌کنم از این خطوط برای رفت‌وآمد به نمایشگاه استفاده کنند تا بار ترافیکی منطقه کاهش پیدا کند. اکنون سیستم حمل‌ونقل عمومی در تهران به‌دلیل زیرساخت‌های مناسب درصورت تأمین تجهیزات توسط دولت و شهرداری، می‌تواند چندین برابر ظرفیت فعلی مسافر جابه‌جا کند و بهترین گزینه برای رفت‌وآمدهای درون‌شهری به شمار می‌رود. درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، مجریان برگزاری نمایشگاه، تصمیم‌گیرندگان نهایی انتخاب مکان نمایشگاه هستند، بنابراین اگر خواهان برگزاری این رویداد در مصلی باشند، من به‌دلیل وجود 2ایستگاه مترو در نزدیکی مصلای تهران، مخالفتی با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی ندارم. البته شهرداری تهران به‌دنبال این است که بخش‌های مختلف شهرآفتاب را با مشارکت بخش خصوصی تکمیل کند.





زهرا ن‍‍ژاد‌بهرام، عضو کمیسیون معماری و شهر‌سازی‌ شورای اسلامی شهر تهران
نمایشگاه‌های فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب و رسانه در کلانشهرها باید در مرکز شهر برگزار شوند، چون این نمایشگاه‌ها بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی یک شهر هستند و باعث نشر بیشتر فرهنگ میان شهروندان خواهند شد. به علاوه، نمایشگاه کتاب مصلی چون در مرکز شهر است، دارای امکانات رفاهی مختلف است. به‌خصوص که نزدیک 2خط متروی تهران قرار دارد و شهروندان برای سهولت رفت‌وآمد می‌توانند از این خطوط استفاده کنند. این روزها بهترین کاری که برای پر‌بار‌کردن نمایشگاه کتاب می‌توان انجام داد، ایجاد تعامل بیشتر در نمایشگاه بین اهل قلم و مردم است. این کار از طریق برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و... امکان‌پذیر است. کتاب‌های «شهر از نو»، «مدیریت رسانه» و «خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی» از بهترین کتاب‌هایی بود که امسال مطالعه کردم.



محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران
این‌روزها نمایشگاه کتاب تهران از مرزهای کشور فراتر رفته و دیگر یک رویداد منطقه‌ای نیست. امسال علاوه بر ناشران فارسی، شاهد حضور ناشران عربی، لاتین و چینی هستیم و نزدیک به یک‌سوم ناشران خارجی هستند. از طرفی مدت 2سال تجربه انتقال نمایشگاه از مصلی به شهر‌آفتاب را داشتیم، ولی بنا به درخواست ناشران و مشکلاتی مانند در مرکز شهر نبودن شهر‌آفتاب و کاهش میزان فروش ناشران، عدم‌زیر‌ساخت مناسب و... نمایشگاه به مصلی انتقال پیدا کرد، ولی قطعا از وزارت ارشاد و مسئولان برگزاری درخواست داریم، مجددا نمایشگاه به شهر‌آفتاب منتقل شود‌، چون در مصوبه دولت نمایشگاه‌های پر‌مخاطب به‌علت ایجاد مشکلات متعدد برای شهر و شهروندان منطقه مانند ترافیک، نباید در مرکز شهر برگزار شوند. امسال در بودجه شهرداری مصوب کردیم 50میلیارد تومان صرف بهسازی نمایشگاه شهر‌آفتاب مانند زیر‌ساخت، امکانات اقامتی و... شود.



محمود میر‌لوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران
در سراسر دنیا نمایشگاه‌های پرمخاطب کلانشهرها خارج از مرکز اصلی شهر و در مکانی وسیع با امکانات و تجهیزات بر‌پا می‌شود. در تهران سال‌ها نمایشگاه کتاب در مرکز اصلی شهر و مصلای تهران برگزار می‌شد. بزرگ‌ترین مشکلی که این مسئله ایجاد می‌کرد، ترافیک بود. انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر‌آفتاب با هزینه بالا، به‌منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای شهروندان و کاهش ترافیک صورت گرفت. ممکن است شهر آفتاب یکسری نواقص هم داشته باشد، ولی می‌توان آنها را برطرف کرد. افرادی که نزدیک مکان‌های اصلی شهر زندگی می‌کنند، نباید توقع داشته باشند نمایشگاه کتاب در نزدیکی محل زندگی آنها دایر شود، چون شهر و سایر شهروندان با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهند شد.



افزایش تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب، کاهش سرانه کتابخوانی 
شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

سال‌ها‌ست یکی از رویدادهای مهم فرهنگی تهران برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. امسال نمایشگاه کتاب با 5میلیون عنوان کتاب، به شهروندان تهرانی کمک خواهد کرد سرانه کتابخوانی در کشور را افزایش بدهند، ولی جالب است با اینکه هر‌سال بر تعداد بازدید‌کنندگان نمایشگاه کتاب افزوده می‌شود، ولی در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم سرانه کتابخوانی پایین می‌آید. درحالی‌که کشورهای توسعه‌یافته فرهنگ کتابخوانی بالایی دارند. به‌راستی علت اساسی چیست؟ واقعا چنددرصد هزینه‌ای که برای کودکانمان کنار می‌گذاریم، صرف کتابخوانی می‌شود؟ چند درصد از جوانان ما به جای استفاده از شبکه‌های مجازی، از کتاب استفاده می‌کنند؟ اینها سؤالاتی است که باید به آنها پاسخ داد.... کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» نوشته ‌دارون عجم‌اغلو‌ و «شدن» نوشته ‌میشل اوباما‌ از بهترین کتاب‌هایی بود که امسال مطالعه کردم.




این خبر را به اشتراک بگذارید