• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53996
+
-

کوتاه از اقتصاد

کوتاه از اقتصاد
کوتاه از اقتصاد


      نقد‌شدن چک با برداشت از دیگر حساب‌ها
بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌ها در صورت کافی نبودن موجودی حساب، مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی سایر حساب‌های صاحب حساب و مسدودسازی تمامی حساب و کارت‌های بانکی به‌میزان مبلغ چک هستند. به‌گزارش همشهری، براساس بخشنامه جدید، درصورتی‌که حساب صادرکننده چک خالی باشد یا کمبود موجودی داشته باشد، بانک‌ها باید از سایر حساب‌های صادرکننده چک با اولویت حساب جاری، حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب سرمایه‌گذاری کوتا‌ مدت و حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت برداشت و چک را پاس کنند و تمامی حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده به‌میزان مبلغ چک را ببندند. به این ترتیب باید مشخصات صادرکنندگان چک برگشتی از سوی بانک مرکزی جهت شناسایی حساب‌های او و انسداد مبالغ چک‌های برگشتی از طریق بستر سامانه کاشف انجام شود که پس از اعمال تغییرات لازم اعلام خواهد شد.

      پایان رانت ارزی کره، حبوبات و چای
پس از گوشت قرمز حالا نوبت به رانت‌زدایی ارزی از واردات کره، حبوبات و چای رسیده است. علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهادکشاورزی می‌گوید: با تصمیم دولت ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰‌تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده است و از ارز نیمایی برای واردات آنها استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، مهرفرد تأکید کرد: اگر قرار باشد دولت از این به بعد گوشت قرمز با نرخ ارز دولتی یا نیمایی وارد و توزیع کند، این کار با درنظر گرفتن گروه‌های هدف و کارت‌های ملی همه شهروندان صورت خواهد گرفت.

      امکان معامله مستقیم تجار در نیما
صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را در قالب «آگهی» در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و واردکنندگان متقاضی ارز نیز می‌توانند با آنها مذاکره و معامله کنند. به گزارش همشهری، براساس اطلاعیه جدید بانک مرکزی، در راستای تسهیل فرایند واردات مقابل صادرات غیر(واگذاری پروانه صادراتی)، ارتباط مستقیم بین واردکنندگان و صادرکنندگان در سامانه نیما و در بستر ارتباطی سامانه جامع تجارت برقرار شده است.

      سکه 500هزار تومان حباب دارد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه نرخ سکه به قطعه‌ای 5‌میلیون تومان افزایش یافت، گفت: قیمت کنونی سکه تمام بهار آزادی نسبت به بهای طلا حدود 500هزار تومان حباب دارد. به گزارش ایرنا، آیت محمدولی افزود: اتفاق مهم سیاسی و اقتصادی که باعث این افزایش قیمت شده باشد رخ نداده، هر چند که رشد بهای اونس جهانی و نرخ دلار بی‌تأثیر نبوده است.او علت اصلی افزایش قیمت سکه را عامل روانی و انتظار برای رشد قیمت‌ها دانست.

      آغاز دور جدید ثبت نام کارت سوخت
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: مالکان خودرو و موتور‌سیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند می‌توانند با مراجعه به سامانه www.mob.gov.ir، اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری # 4* به‌منظور دریافت کارت سوخت، تقاضای خود را ثبت کنند.همچنین مالکان خودروهای عمومی و مالکان خودروها در استان سیستان و بلوچستان که پیش از این در دفاتر پلیس +10درخواست خود را ثبت کرده‌اند، نیاز به مراجعه به سامانه را ندارند و کارت سوخت به آدرس ایشان ارسال خواهد شد. آیا این تصمیم به‌معنای سهمیه بندی بنزین از ابتدای خردادماه امسال است؟

      قاچاق پیاز در پوست گوجه!
رئیس اتحادیه بارفروشان، با بیان اینکه در پی ممنوعیت صادرات، پیاز به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، گفت: وقوع سیل، باعث تأخیر در برداشت پیاز شده است. به گزارش مهر، حسن صابری افزود: البته ناگفته نماند صادرات پیاز از کشور به‌صورت غیرقانونی و قاچاق ادامه دارد و برخی این محصول را در ماشین‌های حامل گوجه، زیر پوشش این محصول پنهان و صادر می‌کنند.

      شفافیت ارزی در انتظار وزارت صمت
بانک مرکزی فهرست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی را با قابلیت جست‌وجو به روز خواهد کرد. این بانک در اطلاعیه‌ای اظهار کرد: عملیات تخصیص و تأمین ارز در بانک مرکزی براساس ثبت‌سفارش و اولویت اعلامی آن از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد؛ لذا اعلام نوع مصرف در قالب اطلاعات کالاهای ثبت‌سفارش امکان‌پذیر است که متولی آن وزارت صمت است. در اطلاعیه بانک مرکزی ابراز امیدواری شده وزارت صنعت، معدن و تجارت مطابق دستور رئیس‌جمهور، اطلاعات مورد اشاره را جهت ایجاد شفافیت لازم در اختیار عموم قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید