• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53992
+
-

سرنوشت بلوف نفتی

آیا رویای صفرکردن صادرات نفتی ایران با پاسخ مثبت اوپک و صادرکنندگان غیر اوپک مواجه می‌شود؟

نفت
سرنوشت بلوف نفتی


رضا کربلائی/ روزنامه‌نگار
آمریکا می‌گوید صادرات نفت ایران را صفر و خریداران نفت کشورمان را تنبیه می‌کند، ایران اما می‌گوید این کار شدنی نیست؛ سرنوشت چه خواهد شد؟ همچنان موضوع تحریم یکجانبه آمریکا علیه صادرات نفت ایران، محور اصلی خبرهای روز بازار جهانی نفت است. از یک سو خبر می‌رسد که ژاپن با آمریکا برای نخریدن نفت کشورمان توافق کرده و از سوی دیگر رئیس‌جمهور روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت غیراوپک ابراز امیدواری کرده که صادرات نفت ایران ادامه یابد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا ادعای جدید دونالد ترامپ، مبنی بر توافق با اوپکی‌ها و مقامات عربستان را رد کرده و نشریه فوربس هم گزارش داده که خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌ها پیروی نخواهند کرد و مقامات هندی به‌عنوان سومین خریدار بزرگ نفت می‌گویند به واردات خود ادامه می‌دهند. وزارت نفت ایران این روزها در اتاق معروف تاریک معاملات نفتی در جست‌وجوی راهی برای صادرات نفت است و ماه‌های آینده، ماه‌های تعیین‌کننده‌ای قلمداد می‌شود.

پالس پوتین به فروشندگان طلای سیاه
رئیس‌جمهور روسیه هم ابراز امیدواری کرد که صادرات نفت ایران با وجود تلاش‌های واشنگتن برای متوقف کردن آن، ادامه پیدا کند. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین که برای شرکت در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری به پکن سفر کرده بود، اظهار کرد: وی از نیت عربستان سعودی برای افزایش تولید مطلع نیست. وی در برابر پرسشی درباره موضع عربستان سعودی برای جبران افت عرضه ایران در بازار جهان، به خبرنگاران گفت: امیدوارم نهایتاً چنین اتفاقی روی ندهد اما از نظر تئوری، ما تحت گروه اوپک پلاس، توافقی داریم.رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما اطلاعاتی درباره شرکای سعودی خود یا هیچ‌یک از دیگر اعضای اوپک که نشان دهد آنها آماده ترک توافق هستند دریافت نکرده‌ایم و هیچ ایده‌ای درباره اینکه بازار انرژی جهانی چه واکنشی به تشدید تحریم‌های ایران نشان خواهد داد، نداریم.

خریداران عمده بر سر دوراهی
نشریه فوربس در مطلبی نوشت: واشنگتن نمی‌تواند با تحریم‌های شدیدتر نفتی، شرکای بزرگ نفتی ایران را مجبور به نخریدن نفت از این کشور کند؛ زیرا چنین موضوعی در نهایت به دستور کار داخلی آمریکا لطمه می‌زند و در کمترین حالت سبب افزایش بهای نفت می‌شود.

پانوس موردوکوتاس، استاد اقتصاد دانشگاه ال.آی.یو نیویورک در نشریه فوربس می‌نویسد: عزم آمریکا برای تحمیل تحریم‌ها و رساندن صادرات نفت ایران به صفر، چین را مجبور به انتخاب کرده و باید به‌طور مشترک از توافق هسته‌ای ایران با انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه محافظت و همچنین باید روابط دوستانه و همکاری با ایران را حفظ کند. به گفته او، خروج نفت ایران از بازار جهانی انرژی سبب افزایش بهای نفت خام می‌شود، زیرا حدود 2میلیون بشکه نفت در روز از بازار خارج خواهد شد. جف یاسیتن، تحلیلگر ارشد بورس هم تأکید کرد: واشنگتن نمی‌تواند با تحریم‌های شدید نفتی، شرکای بزرگ نفتی ایران را وادار به پیروی از آن کند زیرا این امر در نهایت به دستور کار داخلی آمریکا لطمه می‌زند و در کمترین حالت سبب افزایش بهای نفت می‌شود.

رد ادعای نفتی ترامپ
خبر دیگر اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده برای پایین آوردن قیمت نفت با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مقام‌های عربستانی مذاکره کرده، اما منابع آگاه در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال، چنین ادعایی را رد کرده‌ و می‌گویند: ترامپ با اوپک و مقام‌های عربستان صحبت نکرده است.

تحلیلگران می‌گویند: زمانی که ترامپ ادعای خود را مطرح کرد این مسئله کاملا واضح نبود که وی با دبیرکل اوپک در وین تماس گرفته یا این اظهارات را در ارتباط با اعضای اوپک مانند عربستان یا امارات که از هم‌پیمانان نزدیکش محسوب می‌شوند، بیان کرده است. آیا رویای صفرکردن صادرات نفتی ایران با پاسخ مثبت اوپک و غیر اوپک مواجه می‌شود؟

هند به واردات نفت ادامه می‌دهد
پایگاه خبری اویل پرایس خبر داد: هند باوجود تهدیدهای آمریکا به ادامه واردات نفتی از ایران به‌صورت محدود ادامه می‌دهد. به گزارش ایرنا، هالی زارمبا، کارشناس انرژی مرکز اویل پرایس می‌گوید، هند به‌تدریج روند واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد اما بعد از اتمام معافیت‌ها صادرات نفتی ایران به هند به صفر نخواهد رسید زیرا دهلی‌نو برای استفاده از سیستم پرداختی روپیه به واردات 100هزار بشکه نفت خام در روز از ایران ادامه می‌دهد. این انتخاب دولت هند بیشتر یک تصمیم امنیت انرژی است تا یک انتخاب سیاسی، هند در چند‌ ماه گذشته بسیار تلاش کرد تا منابع تأمین انرژی خود را به‌طور قابل‌توجهی گسترش دهد اما از طرف دیگر روابط هند و ایران از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است و دهلی همچنان برای حفظ این روابط تلاش می‌کند. بجارنی اسشیلدراپ، رئیس یک مرکز تحقیقاتی در هند هم گفت، برغم آنکه دولت آمریکا تصمیم بر اعمال فشار حداکثری بر نفت ایران گرفته است، اما برای کشورهای وارد‌کننده نفت ایران ازجمله هند بسیار دشوار است که واردات خود را به صفر برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید