• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53998
+
-

توافق ریلی ایران و ترکیه

از چشمه ثریا تا کارس


دیروز در دیدار مقامات راه‌آهن ایران با هیأتی از مقامات راه‌آهن ترکیه، دو طرف ضمن توافق بر کلیات تعرفه‌های ریلی میان 2کشور، رایزنی‌های مقدماتی برای اتصال خط ریلی چشمه ثریای ایران به کارس ترکیه را نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های راه‌آهن ایران انجام دادند و مقرر شد مباحث آن ظرف دو‌ماه آینده نهایی شود.

به گزارش همشهری، توافق‌های حاصل شده میان مقامات راه‌آهن ایران و ترکیه، هدف افزایش 100درصدی حمل بار از طریق ریل میان 2کشور را دنبال می‌کند که درصورت تحقق میزان جابه‌جایی بار ایران و ترکیه بر بستر خطوط ریلی را از سالانه 500هزار تن به یک‌میلیون تن افزایش می‌دهد. همچنین در این دیدار توافقات لازم برای اتصال سیستم‌های رایانه‌ای راه‌آهن ایران و ترکیه در حوزه بار و مسافر نیز انجام شد. با این توافق زمینه تردد واگن‌های باری کشورهای حوزه آسیای میانه (CIS) از مسیر ایران به ترکیه که پیش‌تر در توافق شش‌جانبه این کشورها با ایران و ترکیه نهایی شده بود فراهم خواهد آمد. سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن پس از دیدار با هیأت ترکیه‌ای در جمع خبرنگاران از دستیابی به توافق اولیه بین ایران و ترکیه در قبال کلیات تعرفه‌های ریلی خبر داد و گفت: مقرر شده است با اتمام دیدار، یک جلسه کارشناسی در مورد تعرفه‌ها برگزار و توافق نهایی میان 2کشور حاصل شود. رسولی با تشریح موارد مطرح شده میان مسئولان راه‌آهن ایران و ترکیه افزود: یکی از موضوعات موردبررسی در این دیدار، تسریع در راه‌اندازی قطار تهران- آنکارا بود که مقرر شد توافقات نهایی آن پس از‌ماه مبارک رمضان انجام و در اوایل جولای۲۰۱۹ مقدمات اعزام و پذیرش نخستین قطار در این مسیر مهیا شود.

اتصال ریلی چشمه ثریای ایران به کارس ترکیه
مدیرعامل شرکت راه‌آهن، اتصال راه‌آهن چشمه ثریا در ایران به استان کارس در ترکیه را از دیگر مواردی عنوان کرد که در دیدار با هیأت ترک مورد پیگیری قرار گرفته و مقرر شده است در جلسه‌ای ظرف 2ماه آینده نهایی شود. به‌گفته رسولی، با عملیاتی شدن این خط، یک مسیر ترانزیتی جدید بین ایران و ترکیه برقرار می‌شود که به تحقق هدف افزایش صددرصدی ترانزیت بار 2کشور از طریق ریل کمک می‌کند.

او همچنین بحث در مورد اتصال سیستم‌های رایانه‌ای راه‌آهن 2کشور در حوزه بار و مسافر برای تسهیل مراودات ریلی ایران و ترکیه را از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار عنوان کرد که توافق لازم برای آن صورت گرفته است. در ادامه علی احسان اویگون، مدیرعامل راه‌آهن ترکیه نیز برگزاری دیدار با مقامات راه‌آهن ایران را خوب و سودمند توصیف کرد و گفت: برای اینکه هر 2کشور بتوانند از مسیر کوتاه منطقه چشمه ثریا به کارس فعالیت حمل‌ونقلی داشته باشند، همچنین درخصوص حمل‌ونقل 2کشور از طریق قطار دربستی مذاکراتی صورت گرفت که قرار است در آینده نزدیک بحث‌های کارشناسی برای نهایی شدن آنها انجام شود. او با اشاره به مشکلاتی که پیش‌ از این درخصوص انتقال قطارها از روی دریاچه وان وجود داشت، افزود: درخصوص کشتی‌هایی که در دریاچه وان مأمور انتقال قطارها بودند، مشکلات را برطرف کرده‌ایم و اینک 2کشتی مناسب برای این کار فعال هستند که انتقال قطارهای باری و مسافری را انجام می‌دهند. مدیرعامل راه‌آهن ترکیه درخصوص قطار مسافری ترانس آسیا (تهران - آنکارا) نیز اظهار کرد: پس از انجام مذاکرات در دیدار دیروز با مقامات ریلی ایران، مقرر شد جلساتی متشکل از کارشناسان ریلی 2کشور مذاکرات را نهایی کنند.

انجمن خبرگان ریلی تشکیل می‌شود
سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، صبح دیروز در همایش هفته ایمنی در راه‌آهن، اجرای 6استراتژی را برای ارتقای ایمنی مؤثر دانست و گفت: هوشمند‌سازی‌ حمل‌ونقل، افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی، ارتقای سطح کیفی حمل‌ونقل همگانی، تمرکز بر نقش عامل انسانی، اتخاذ رویکرد مدیریت سامانمند و کاهش خطای انسانی و فنی با بهبود آمادگی سیستماتیک حمل‌ونقل می‌تواند نتایج مطلوبی برای افزایش ایمنی در حمل‌ونقل ریلی داشته باشد. رسولی در این همایش با ارائه پیشنهاد تشکیل انجمن خبرگان ریلی، از قائم‌مقام شرکت راه‌آهن خواست تشکیل این انجمن را پیگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :