• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53909
+
-

رونمایی از شهاب‌سنگ ناصرالدین‌شاه در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اعلام کرد: شهاب‌سنگ ورامین، بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ ایران و یکی از 7 شهاب‌سنگ «مزوسیدریتی» در جهان که 138سال پیش هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شد، یکشنبه هشتم اردیبهشت (امروز) در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.
به گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، مسعود نصرتی گفت: شهاب‌سنگ ورامین در بزرگ‌ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب‌سنگ‌های ایران و بیابان لوت با همکاری پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و حجت کمالی - رکورددار کشف شهاب‌سنگ در ایران - رونمایی شده و در کاخ گلستان به نمایش درمی‌آید. وی با بیان اینکه به‌طور کلی از کشف نخستین شهاب‌سنگ ایران در ۱۳۸سال پیش که به شهاب‌سنگ ورامین معروف است تاکنون آمار شهاب‌سنگ‌های ثبت‌شده در ایران به ۲۹۹شهاب‌سنگ در سال۲۰۱۹ رسیده است، افزود: شهاب‌سنگ ورامین، پس از سقوط به دربار ناصرالدین‌شاه برده و آنجا نگهداری ‌شد. او با اشاره به اینکه این شهاب‌سنگ نزدیک به ۵۴کیلوگرم جرم دارد و هم‌اکنون قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی‌مانده است، افزود: سایر قطعه‌های آن در موزه‌های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه‌های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و مؤسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه‌های علوم طبیعی و دانشگاه‌های مطرح جهان نگهداری می‌شود.
نصرتی با بیان اینکه بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ ایران، یکی از ۱۴۵شهاب‌سنگ مزوسیدریتی جهان است که تا جولای سال۲۰۰۹ میلادی کشف و ثبت شده است، گفت: این شهاب‌سنگ‌ها نوع خاصی از شهاب‌سنگ‌های سنگی - آهنی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید