• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53910
+
-

سیل اخیر کشور قابل برگشت است

پیشکسوت علم هواشناسی ایران گفت: تاریخ نشان می‌دهد حوادثی مانند سیل اخیر در کشور قابل برگشت هستند، بنابراین پرداختن به اینگونه حوادث با هدف کاهش خسارات مالی و جانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گزارش ایرنا، حسین اردکانی روز شنبه در نشست علمی با موضوع «نقش گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی و تأثیرات دور پیوندهای اقلیمی در شکل‌گیری سامانه‌‌های جوی که باعث بروز سیلاب شده‌اند» در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی افزود: معمولا هر کشوری در زمینه شبیه‌سازی‌ حوادث مثلا سیل اینطور عمل می‌کند که تمام جوانب وقوع سیل را در یک شهر در قالب یک ماکت نشان می‌دهد و میزان بارش و میزان آبی که قرار است وارد شهر شود را مشخص می‌کند که با توجه به آن می‌توان اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.اما در ایران چنین ماکتی نداریم و تاکنون درباره آن تحقیق نیز نشده است. درصورتی که با توجه به موقعیت خاص ایران از لحاظ بلایای طبیعی، اگر چنین ماکتی برای شهرها تهیه شود قطعا می‌توان میزان خسارات را کاهش داد زیرا تاریخ نشان داده وقوع چنین حوادثی مانند سیل اخیر قابل برگشت است.

ضرورت تدوین برنامه مقابله با سیل
وی درباره امکان پیش‌بینی سیل اخیر گفت: اکنون مدل‌های پیش‌بینی آن زمان را در اختیار ندارم، البته سازمان هواشناسی ادعا می‌کند که 3 روز جلوتر اطلاعیه و 48ساعت قبل، اخطاریه صادر کرده است.
اردکانی افزود: امروزه در دنیا پیش‌بینی‌ها برای 5روز با 90درصد صحت انجام می‌شود، حتی آمار بارندگی‌ها را 3 ساعت به 3 ساعت اعلام می‌کنند؛ البته معمولا پیش‌بینی‌ها هیچ‌گاه با صحت 100درصد نیست و درصدی هم خطا وجود دارد. وی با اعلام اینکه چنین سیستمی با این حجم بارش تاکنون در کشور نداشته‌ایم تصریح کرد: همین سیستم را نیز تا 90درصد می‌شد پیش‌بینی کرد که اگر این کار انجام و تمهیدات لازم اندیشیده می‌شد، قطعا خسارات کمتری را متحمل می‌شدیم، این نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.
وی افزود: درست است که گفته می‌شود این بارندگی در کشور استثنا بوده اما باید تحقیقات را از یک جایی شروع کنیم و فقط به حرف متکی نباشیم. این سیستم‌ها به‌گونه‌ای هستند که ممکن است در 24ساعت هزار میلی‌متر بارندگی داشته باشد و چند شهر را به زیر آب ببرد، 
بنابراین داشتن برنامه بسیار ضروری است. اردکانی به بروز تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر اقلیم، سال گذشته دولت پاکستان اعلام کرد که قصد دارد یک میلیون درخت در کشورش بکارد تا یک منطقه گرم کشور را از گرما نجات دهد اگر ما نیز بتوانیم این کار را در سیستان و بلوچستان انجام دهیم می‌توانیم گرمای تابستان این منطقه را که به بالای 50درجه می‌رسد تا حدودی کاهش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید