• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53906
+
-

80درصد سدها پر شد، کم‌آبی جبران نشد

با وجود بارش‌های مناسب، شواهد نشان می‌دهد که ایران به‌دلیل وجود اقلیم خشک و نیمه‌خشک هنوز سیراب نشده و بحران آن همچنان وجود دارد.
به‌گزارش ایسنا، هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سدهای ایران به بیش از ۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳درصد افزایش پیدا کرده؛ یعنی حدود ۸۰درصد حجم مخازن سدها پر شده است.
بارندگی‌های اخیر به لحاظ شدت، مدت و وسعت بی‌سابقه بوده و همین امر موجب شده تا برکات زیادی برای کشور به همراه داشته باشد و شرایط خوبی برای تأمین آب مورد نیاز شرب و سایر مصارف به‌وجود آید؛ در همین رابطه رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اظهار امیدواری کرد که  با نفوذ این بارش‌ها بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی نیز تا حدودی ترمیم شده باشد. با وجود این، اردکانیان معتقد است: نمی‌توان با یک پدیده و یک سال بارندگی مناسب، نظری درباره ورود به دوره ترسالی داد و قطعا باید شرایط تغییر اقلیم را بررسی کرد و به محض فاصله‌گرفتن از کانون امداد و نجات و تحولات کنونی مدیریت سیلاب، درصددیم جمع‌بندی‌های جهانی در ارتباط با این پدیده‌ها را دریافت کنیم. همچنین محمد حاج‌رسولی‌ها - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال تأکید کرد که با اتکا به یک سال بارندگی نمی‌توان در مورد این مسئله قضاوت کرد، اما بسیاری از بخش‌هایی که به خط‌قرمز نزدیک شده بودند، شرایط بهتری را تجربه می‌کنند.او با تأکید بر این مسئله که ایران همچنان با کسری مخزن زیادی در منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌روست، گفت: با بارش‌های سالانه یک ساله، این میزان جبران نمی‌شود، اما می‌توان امیدوار بود که افت آب زیرزمینی را در سال‌جاری شاهد نباشیم. حاج‌رسولی‌ها با تأکید بر این مسئله که ذخایر سدهای ایران در تمام مناطق یکسان نیست، اظهار کرد: حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب از ۵۰میلیارد مترمکعب ذخیره فعلی سدها، صرف ذخیره سال قبل شده و ۳۲ میلیارد مترمکعب دیگر نیز در تالاب‌های کشور رهاسازی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید