• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53904
+
-

کمربند‌ سبز برای دفاع از تهران

1250هکتار از کمربند سبز تهران در دامنه جنوبی البرز مورد بازدید خبرنگاران و اعضای شورای شهر قرار گرفت

گزارش
کمربند‌ سبز برای دفاع از تهران

مجید جباری/خبر‌نگار


خاک‌ها کنار می‌روند تا زمین آغوش بگشاید برای پذیرایی از نهال‌های جوان و نورس؛ تا قد علم کنند برای رسیدن به بلندای آسمان و ریشه‌دواندن در خاک شهری که کاهش آلایندگی هوایش در گرو رشد و سر به فلک کشیدن درختانی است که ریه‌های تنفسی تهران نام گرفته‌اند.

کمربند سبز پیرامون شهر تهران که دیروز صبح، 1250هکتار از آن در دامنه جنوبی البرز مورد بازدید خبرنگاران و اعضای شورای شهر قرار گرفت، به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی، در سال81 در کمیسیون زیربنایی صنعت هیأت دولت مصوب و در نهایت با مساحت 50هزار هکتاری در سال83 به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران ابلاغ شد که تاکنون 41هزار و 500هکتار از این پروژه اجرایی شده است. اما سال98 را می‌توان نقطه عطفی در اجرای این طرح دانست؛ چرا‌که ابتدای سال‌جاری در ادامه روند رو به جلو برای تحقق کامل کمربند فضای سبز تهران، عرصه‌هایی با مجموعه مساحت 1250هکتار در دامنه جنوبی البرز از شمال شرق پایتخت تا محدوده غربی آن، جهت جنگلکاری شناسایی و پس از ‌اقدامات اجرایی، این پروژه با به‌کارگیری صدها نفر از باغبانان در تمامی عرصه‌ها و به‌صورت همزمان آغاز شد. اکنون کمربند سبز تهران برای پایان به کمتر از 9هزار هکتار جنگلکاری نیاز دارد که با توجه به روند رو به رشد این طرح در حاشیه پایتخت، در سال‌های آینده و زودتر از برنامه می‌توان شاهد پایان یکی از 3پروژه اصلی تهران بود؛ پروژه‌ای عظیم که پیروز حناچی، شهردار تهران در آغازین روزهای کاری سال98 بر اجرای آن در کنار توسعه خطوط مترو و طرح‌های بازآفرینی شهری تأکید کرد و آن را از اولویت‌های پایتخت برشمرد.

دیروز جمعی از خبرنگاران به همراه علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، افشین حبیب‌زاده و محمود میرلوحی از دیگر اعضای شورای شهر به همراه علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از پروژه 1250هکتار جنگلکاری در دامنه جنوبی البرز بازدید کردند.


30میلیارد تومان برای هر هزار هکتار فضای سبز 
علی‌محمد مختاری/ مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران 


پروژه هزار و 250هکتاری جنگلکاری قرار بود اسفند97 و در هفته درختکاری افتتاح شود، اما به‌دلیل اینکه تصمیم بر آن شد تا این افتتاح با حضور رئیس‌جمهور باشد، موضوع به اوایل سال98 موکول شد و 2هفته قبل این پروژه به‌صورت ویدئوکنفرانس به‌همراه 2پروژه مهم دیگر شهرداری افتتاح شد. در این عرصه‌ها تلاش کردیم تا از گونه‌های بومی، مقاوم به کم‌آبی در ارتفاعات بالای هزار و 800متر استفاده کنیم. به همین دلیل گونه‌هایی همچون داغداغان، بنه، زالزالک، زبان گنجشک و اقاقیا کاشته شده است. ضمن اینکه برای هر هزار هکتار ایجاد فضای سبز سالانه بین 25 تا 30میلیارد تومان توسط شهرداری تهران هزینه می‌شود. اگرچه باید 50درصد این هزینه‌ها از سوی دولت انجام شود، اما تا امروز همه این هزینه‌ها از سوی شهرداری پرداخت شده است. همچنین از 50هزار هکتار فضای سبزی که باید ایجاد می‌شد، تنها 9هزار هکتار باقی‌مانده است، ‌بنابراین اگر بخواهیم این 9هزار هکتار را به فضای سبز تبدیل کنیم، باید اراضی ملی بدون معارض سازمان جنگل‌ها در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم طی 5سال آینده فاز یک جنگلکاری در ارتفاعات شهر تهران را به پایان برسانیم. از سوی دیگر، اهمیت کاشت درخت در ارتفاعات بالای هزار و 800 تا 2هزار و 400متر در دامنه‌های جنوبی شهر تهران به این دلیل برای شهر تهران حائز اهمیت است تا بتوانیم از گسترش بی‌رویه شهر جلوگیری کنیم.

جلوگیری از توسعه غیرقانونی شهر با کمربند سبز تهران 
علی اعطا/ سخنگوی شورای شهر تهران 


​​​​​​​
یکی از مهم‌ترین دلایلی که اجرای پروژه کمربند سبز تهران را حائز اهمیت می‌کند، این است که این کمربند جلوی توسعه غیرقانونی تهران را می‌گیرد و در واقع محدوده تهران را مشخص می‌کند. این جنگلکاری‌ها جلوی تجاوز به ساخت‌وسازها را می‌گیرد و یا حداقل این کار را بسیار مشکل می‌کند. پروژه درختکاری که در تهران انجام می‌شود، در قالب پروژه‌ای بلندمدت است که سال‌هاست شروع شده اما در مقاطعی مختلف سرعت اجرای پروژه متفاوت بوده است. در 5سال اخیر اجرای این پروژه با توجه به اینکه فضاهای گسترده‌ای در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته، سرعت بیشتری پیدا کرده و نسبت به جنگلکاری این زمین‌ها اقدام شده است. خوشبختانه این پروژه ملی طی 2سال اجرای آن  تسهیل و با سرعت بیشتری انجام شده است.  همچنین جنگلکاری‌ها در برابر حوادث طبیعی همچون سیل همانند سدی عمل می‌کند و از این منظر نیز مورد اهمیت است. ضمن اینکه جنگلکاری‌ها و ایجاد این کمربند سبز فضای تفرجگاهی برای شهروندان تهرانی ایجاد می‌کند. بی‌تردید شورای شهر تهران از اجرای این پروژه حمایت می‌کند و امیدواریم امسال و سال‌های آینده اجرای این پروژه با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. قطعا حمایت‌های شورا در حوزه بودجه و پیگیری برای تسهیل در مسیر اجرای این پروژه خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید