• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 11 اسفند 1402
کد مطلب : 219719
+
-

کمربند سبز تهران روی 50هزار هکتار بسته می‌شود

معاون شهردارتهران: درخت نمی‌کاشتیم، ساختمان می‌رویید

کمربند سبز تهران روی 50هزار هکتار بسته می‌شود

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران گفت: با بهره‌برداری از 2هزار هکتار فضای سبز ایجاد ‌شده تا پایان سال، مساحت کمربند سبز شهر تهران از 47هزار هکتار عبور می‌کند.
آلودگی هوای تهران در غالب روزهای سال مدیریت شهری پایتخت را بر آن داشته که به موازات توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک، طرح‌های توسعه فضای سبز را نیز پیگیری کند. اجرای طرح کمربند سبز تهران البته از سال‌ها پیش آغازشد خورد، اما با شتاب گرفتن اجرای آن در دوره ششم مدیریت شهری تهران، هر روز بیشتر به تحقق هدفگذاری 50هزار هکتاری نزدیک می‌شود؛ طرحی که در کنار توسعه فضای سبز، جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر را نیز در برنامه دارد. با حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران درباره جزئیات و آخرین وضعیت طرح کمربند سبز تهران گفت‌وگو کردیم.

مدیریت شهری در دوره ششم چه برنامه‌هایی را برای توسعه فضای سبز پایتخت دنبال کرده است؟
مهم‌ترین اقدامی که در این زمینه انجام شده اجرای طرح کمربند سبز در پیرامون تهران است. در بحث کمربند سبز شهر تهران در این دوره از مدیریت شهری اتفاقات بسیار خوبی افتاده ‌و ان‌شاء‌الله تا قبل از پایان ششمین دوره مدیریت شهری اهداف پیش‌بینی‌شده در این بخش محقق خواهد شد. ما در سال1400بالغ بر 1250هکتار توسعه فضای کمربند سبز شهر تهران را داشتیم که این میزان در سال بعد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب که در سال1401بالغ بر 1500هکتار توسعه کمربند سبز شهر تهران را داشتیم و در سال‌جاری هم برنامه‌های خوبی در این زمینه دنبال شد. برای سال1402برنامه ما این بود که 2هزار هکتار به کمربند سبز شهر تهران در 13نقطه اضافه کنیم که این میزان تا پایان امسال محقق می‌شود. طرح کمربند سبز شهر تهران از راهبردهای اصلی برنامه‌های زیست‌محیطی شهرداری تهران بوده که افزایش سرانه فضای سبز، تلطیف و کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر و ساخت‌وسازهای غیرمجاز از اهداف عالیه این طرح است. اگر جنگل‌کاری‌های موجود انجام نشده بود، به جای این درختان، ساختمان و تاسیسات مختلفی احداث می‌شد و اکنون ساختمان‌ها اطراف شهر را گرفته بودند. این کمربند خاصه در شمال شرق پایتخت، کریدور خروجی هوای تهران است و هرقدر ساخت‌وساز کمتر باشد، هوا سالم‌تر خواهد شد.

چه میزان جنگل‌کاری در حاشیه تهران انجام شده است؟
با افقی که تا سال1404ترسیم شده و در پیش داریم، ان‌شاءالله فضای سبز کمربند شهر تهران از میزان 50هزار هکتار عبور خواهد کرد. با فضای سبز ایجاد ‌شده در کمربند سبز شهر تهران تا امروز و همچنین 2هزار هکتاری که امسال در این بخش به بهره‌برداری می‌رسد در پایان سال1402مساحت فضای سبز کمربند سبز شهر تهران از 47هزار هکتار عبور می‌کند و در ادامه و تا پایان سال 1404طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و افق ترسیم ‌شده، امیدوارم در این بخش به مساحت 50هزار هکتار برسیم.

برای افزایش فضای سبز داخل شهری چه اقداماتی در دست اجراست؟
اکنون در نقاط داخلی شهر تهران نیز در برخی مناطق با کمبود سرانه فضای سبز مواجهیم که برای حل این چالش و رسیدن به توازن در حال تملک زمین‌ در مناطق کم‌برخوردار هستیم تا با تغییر کاربری، آنها را به پارک و بوستان تبدیل کنیم.
وضعیت تهران به لحاظ سرانه فضای سبز امروز چگونه است؟
درخصوص سرانه فضای سبز شهر تهران به حد استاندارد رسیده‌ایم؛ البته در برخی از مناطق تهران با کمبود سرانه و توزیع ناعادلانه فضای سبز روبه‌رو بودیم و به همین جهت خرید و تملک زمین‌های جدید جهت احداث بوستان و فضای سبز در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و ان‌شاءالله تا پایان سال برنامه‌های ما در این حوزه صددرصد محقق خواهد شد.

آخرین خبرها درباره طرح جامع «فضای سبز تهران» چیست؟
فضاهای سبز پایتخت فضاهای خوب و متنوعی است و شهروندان از این فضاهای سبز استقبال کرده‌اند و مورد توجه آنها قرار دارد، اما تهران نیازمند یک طرح جامع در ارتباط با فضای سبز است. طرح جامع فضای سبز در حال حاضر در مرکز مطالعات شهرداری تهران در حال بررسی است؛ البته این نکته قابل توجه است که از
سال ۸۸ این طرح در مرکز مطالعات باقی مانده بود، اما در این دوره از مدیریت شهری برگزاری جلساتی در ارتباط با این طرح در دستور کار قرار گرفته است. در این طرح به تنوع گونه‌های مختلف گیاهی براساس نوع منطقه و موارد دیگر پرداخته شده است.

تامین نیازهای آبی این پروژه با توجه به وضعیت نامساعد منابع آب زیرزمینی به چه صورت خواهد بود؟
در پروژه‌های توسعه جنگل‌کاری کاشت گونه‌های گیاهی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا انتخاب گونه‌های سازگار با شرایط اقلیم شهر تهران و با نیاز آبی حداقل، حائز اهمیت است. در این پروژه تلاش شده با توجه به وضعیت اکولوژیکی و اقلیمی هر منطقه از گونه‌های مثمر و متناسب با اقلیم شهر تهران استفاده ‌شود. راهبرد ما در زمینه تامین آب پروژه‌های توسعه جنگل‌کاری سال‌جاری، استفاده از شبکه آبیاری تحت فشار بوده است. همچنین احداث مخازن ذخیره آب به‌منظور بالا بردن راندمان آبیاری و استفاده بهینه از منابع آبی در دسترس، به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در این پروژه محسوب می‌شود.

جنگل‌کاری‌های طرح کمربند سبز تهران برای سال 1402در چه مناطقی جانمایی شده است؟
این طرح شامل پروژه جنگل‌کاری پارچین به مساحت ۲۵۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری تلو مشرف به دریاچه سد لتیان به مساحت ۱۸۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری اراضی غرب پارک جنگلی تلو به مساحت ۱۳۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری اراضی تربیت مدرس، شمال و شرق طلاییه و گردنه قوچک به مساحت ۲۲۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری مشکات به مساحت ۹۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری مجموعه المهدی به مساحت ۷۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری شهید غلامی به مساحت ۲۰۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری نصر به مساحت ۱۳۰هکتار، پروژه جنگل‌کاری شهرامفر به مساحت ۲۵۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری سیاه کوه به مساحت ۱۰۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری صنایع هوایی به مساحت ۳۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری کوثر ولایت به مساحت ۱۰۰ هکتار، پروژه جنگل‌کاری فجر به مساحت ۲۵۰ هکتار ازجمله جانمایی‌های توسعه جنگل‌کاری است که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید