• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223492
+
-

رکورد جنگل‌کاری در کمربند سبز تهران شکست

مدیریت شهری دوره ششم سعی دارد تا پایان دوره تکلیف قانونی در قبال کمربند سبز را انجام دهد

رکورد جنگل‌کاری در کمربند سبز تهران شکست

مدیریت شهری ششم در راستای توسعه فضای سبز پایتخت علاوه بر احداث بوستان‌ها و فضاهای سبز محلی درصدد گسترش و تکمیل کمربند سبز در محدوده حریم تهران است. طرح ایجاد کمربند سـبز در اطراف شهر در دوره‌های مختلف با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده است، اما طی سال‌های اخیر با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید (دوره ششم) روند احداث کمربند سبز سرعت گرفته است، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود اسفند 1403 کمربند سبز به 50هزار هکتار می‌رسد و تکمیل و فاز اول طرح توسعه کمربند سبز تهران به اتمام می‌رسد.

بزرگ‌ترین طرح فضای سبز
شهرداری تهران توسعه کمربند سبز را در چند فاز پیگیری می‌کند و هر سال سعی دارد طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده بخشی از فرایند تکمیل کمربند سبز تهران را پیگیری کند و انجام دهد. به‌گفته علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، توسعه کمربند سبز از بزرگ‌ترین طرح‌هایی است که اجرای آن در چند دهه اخیر، اثرات مفیدی را برای شهر تهران و شهروندان داشته است. جنگل‌کاری‌های حاشیه شـهر تهران که به طرح کمربند سبز پیرامونی شهر تهران موسوم شده علاوه بر اثربخشی آب و هوایی و اکولوژیکی می‌تواند نقش پررنگی در حفظ حریم شهر داشته باشد. در حقیقت با ایجاد یک حصار بزرگ و سبز، جلوی دسـت‌اندازی‌های سودجویان، زمین‌خواران و کوه‌خواران گرفته می‌شود.

افزایش کمربند سبز
اجرای طرح کمربند سبز از سال 1365در جنوب شرقی تهران آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. سال 1400حدود 1250هکتار به کمربند سبز تهران اضافه شد و سال 1401هم کمربند سبز تهران افزایش 1500هکتاری داشت. سال گذشته (1402) 2هزار هکتار به کمربند سبز تهران اضافه شد از این رو سطح کمربند سبز به 48 هزار و 240 هکتار رسیده است. پیش‌بینی می‌شود اسفند ماه 1403 مساحت کمربند سبز به 50 هزار هکتار برسد و فاز اول آن تکمیل شود.

کاشت درختان مثمر و غیرمثمر
 نکته قابل تامل این است که در اجرای این پروژه و کاشت درخت و جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز حاشیه‌ای شهر تهران، در کنار کاشت انواع گونه‌های مثمر، از گونه‌های غیرمثمر که مقاومت خوبی نسبت به کم‌آبی دارند نیز استفاده می‌شود.

توسعه اراضی ملی
پس از تکمیل فاز اول کمربند سبز حاشیه‌ای تهران (سال 1403) سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قصد دارد فاز 2طرح توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران را عملیاتی کند. به‌گفته علی محمد مختاری، مدیرعامل این سازمان اراضی ملی و بلامعارض تا شعاع 20کیلومتر خارج از محدوده شهر تهران شناسایی و کمربند سبز توسعه می‌یابد. در ادامه کارنامه توسعه فضای سبز مدیریت شهری دوره ششم را مرور می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید