• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53838
+
-

فناوری در مقابل خشونت ورزشگاهی

کشورهای مختلف جهان برای کنترل جمعیت در استادیوم‌ها از تجهیزات مدرن و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

فناوری در مقابل خشونت ورزشگاهی

درگیری و حاشیه‌های بازی پرسپولیس و سپاهان تکرار داستانی تلخ در فوتبال ایران است. این داستان تلخ که این‌بار باعث زخمی شدن نزدیک به 300 تماشاگر و فوت یک نفر شده اما راه‌حل‌های فناورانه‌ای دارد که هیچ وقت به آنها توجهی نشده است. خشونت‌های ورزشی هر چند اکنون در کشورهای مختلف دیگر کمتر به چشم می‌خورد اما مسئله‌‌ای است که از سال‌ها قبل در کشورهای مختلف وجود داشته و به جای دست روی دست گذاشتن مقام‌های مسئول به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای آن رفته‌اند. فناوری در این میان نقش مهمی دارد و استادیوم‌های مطرح جهان از تکنیک‌های مختلفی برای برگزاری امن و آرام مسابقه‌های حساس و جلوگیری از خشونت‌ها استفاده می‌کنند.


بلیت‌فروشی با احراز هویت
در کشورهای مختلف جهان شما به‌عنوان فردی که خریدار بلیتی هستید باید احراز هویت شوید. در واقع شما به‌وسیله شناسایی با شماره ملی (شماره پاسپورت برای گردشگران) است که توانایی خرید بلیت دارید و حضورتان در ورزشگاه هم با استفاده از سیستم‌های ایمنی احراز هویت صورت می‌گیرد. این ماجرا باعث می‌شود که ماجرای بازار سیاه فروش بلیت تا حد زیادی از بین‌برود. علاوه بر این امکان شناسایی افراد خشونت‌طلب راحت‌تر می‌شود. در ایران سامانه شاهکار که احراز هویت را با استفاده از شماره موبایل و تطابق مشخصات مالک با شماره ملی او انجام می‌دهد به راحتی می‌تواند این مشکل را حل کند.






استفاده از دوربین‌های تشخیص چهره
به گزارش همشهری، ورزشگاه‌های مختلف جهان اکنون مجهز به دوربین‌های تشخیص چهره و کنترل جمعیت هستند. در واقع با استفاده از بانک اطلاعات کارت‌های ملی تشخیص چهره با نرم‌افزارهای پیشرفته هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. این دوربین‌ها همچنین امکان تحلیل وضعیت استادیوم، حرکت‌های دسته‌جمعی و جلوگیری از خشونت و کنترل جمعیت را می‌دهد. در واقع دوربین‌ها به مسئولان استادیوم اجازه می‌دهند تا براساس تحلیل‌های هوش مصنوعی بهترین تصمیم‌ها را برای کنترل جمعیت بگیرند. این دوربین‌ها همچنین شناسایی افرادی را که جرقه خشونت‌ها را می‌زنند ساده‌تر می‌کند. این دوربین‌ها همچنین با یادگیری ماشینی چهره افراد خاطی را در بایگانی خود داشته و می‌توانند تحرکات آنها را در استادیوم پیگیری کنند. درصورتی‌که افراد پرخطر شناسایی شده در سابقه استادیوم به هر نحوی وارد ورزشگاه شده باشند توسط این دوربین‌ها شناسایی و دستگیر می‌شوند.

تحلیل با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی اکنون براساس شرایط استادیوم می‌تواند وضعیت‌های مختلف را بازسازی کند. در واقع برگزار‌کنندگان مسابقه‌های حساس و مهم قبل از بازی خود را با سناریوهای مختلف آماده می‌کنند و با استفاده از این سیستم‌ها شرایط را مانند یک رزمایش تجربه می‌کنند.


استفاده از گیت‌های الکترونیکی
استفاده از اینترنت اشیاء در استادیوم‌ها یک مسئله مهم به‌حساب می‌آید. هوشمند شدن تاسیسات مختلف ازجمله برق گیت‌های الکترونیکی که باز و بسته بودن آنها از طریق نرم‌افزاری صورت می‌گیرد یکی از مهم‌ترین امکانات برای کنترل جمعیت هستند. وقتی سیستم تحرکات غیرعادی را گزارش می‌کند مسئول سیستم می‌تواند از این گیت‌ها برای جلوگیری از گسترش خشونت استفاده کند.

تحلیل اطلاعات شبکه‌های اجتماعی
استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی برای پیش‌بینی حوادث توسط هوش مصنوعی تبدیل به یک امر عادی در جهان شده است. این ماجرا درباره مسابقات حساس تأثیر ویژه‌ای دارد. درصورتی‌که تحلیل اطلاعات یک بازی را پرخطر نشان دهد مقام‌های امنیتی از روش‌های مختلف ازجمله دور کردن بیشتر هواداران 2 تیم استفاده می‌کنند. در واقع سناریوها طوری طراحی می‌شود که طرفداران امکان تقابل با هم را پیدا نکنند.
اتحادیه فوتبال انگلستان می‌گوید که تفکیک طرفداران تیم‌های رقیب که از دهه 70 میلادی یک روش رایج در استادیوم‌هاست «به حد چشمگیری رفتار نادرست طرفداران در داخل استادیوم‌ها را کاهش داده است».






5 فایده دوربین‌های تشخیص چهره در استادیوم
بیرون نگه داشتن افراد خطرناک

دوربین‌های تشخیص چهره می‌توانند خلافکاران یا افرادی که نام‌شان به‌خاطر خشونت‌های قبلی در فهرست سیاه قرار گرفته را در جمعیت شناسایی و رهگیری کنند.

تشخیص سلاح
با وجود بازرسی‌های مختلف با روش‌هایی متفاوت خلافکاران همچنان اشیای ممنوعه را با خود وارد ورزشگاه می‌کنند. این دوربین‌ها امکان تشخیص این اشیاء را دارند.

تحلیل وضعیت جمعیت
دوربین‌های نظارتی جدید امکان ارائه تحلیل اطلاعات جمعیت و حرکت‌های ناگهانی و غیرعادی را فراهم می‌کنند.

پیدا کردن کودکان گمشده
کودکان گمشده با تشخیص  دوربین‌ها توسط نیروهای حاضر به‌راحتی پیدا می‌شوند.

کنترل حضور نیروهای تامین امنیت
علاوه بر تماشاگران مسئولان استادیوم می‌توانند نحوه قرارگیری و فعالیت نیروهای مسئول تامین امنیت و خدمات استادیوم را به‌راحتی تحت نظر داشته باشند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :