• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53842
+
-

700 کیلومتر پرواز بدون خلبان

طرح مفهومی هواپیمای بدون خلبان که با الهام از پهپاد ساخته‌شده، می‌تواند سفرهای کوتاه در دنیای آینده را متحول کند

700 کیلومتر پرواز بدون خلبان

طرح مفهومی هواپیمای بدون خلبان که اخیرا توسط یک شرکت در کشور چک ارائه شده، می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای دسترسی عموم مردم به هواپیما در آینده قلمداد شود. این هواپیما در بعضی موارد، ازجمله روش فرود و برخاستن، شیوه‌ای شبیه به پهپادها (هواپیماهای بدون سرنشین) ‌را در پیش می‌گیرد که کاربری و راحتی آن را بیشتر از هواپیماهای عادی می‌کند؛ ضمن اینکه برای کنترل آن لزوما به فرودگاه‌های سنتی نیازی نیست.
به گزارش دیلی‌میل، این هواپیمای کوچک که عموما برای مصارف تفریحی ساخته خواهد شد و جزو هواپیماهای مسافربری تجاری نیست، ‌می‌تواند 4سرنشین را تا حدود 690 کیلومتر جابه‌جا کند که حدودا برابر فاصله انگلیس تا آلمان است. این طرح برخلاف عمده برنامه‌های گذشته روی هواپیماهای کوچک‌تری متمرکز شده که ارزان هستند و البته، کارکردشان بسیار ساده‌تر از هواپیماهای عادی به‌نظر می‌رسد. شرکت سازنده این هواپیمای مفهومی گفته، هدفش این است که مسافرانش بتوانند فاصله بین جزایر و سواحل نزدیک را در جاهایی مثل مجمع‌الجزایرها ساده‌تر از قبل بپیمایند. ضمن اینکه هر کسی با هر سطح دانش، سن و توانایی بدنی بتواند از چنین امکاناتی استفاده کند و هزینه استخدام خلبان را صرفه‌جویی کند. این هواپیمای مفهومی که «زوری» نامیده شده، از فناوری VTOL استفاده می‌کند که در نتیجه آن فرود و برخاستن به‌صورت عمودی امکان‌پذیر است.
پیش از این، بویینگ و ایرباس، غول‌های مسافربری جهان نیز برنامه‌های مفصلی برای استفاده از هوش مصنوعی به جای خلبان واقعی را در پیش گرفته بودند. به جز فناوری هوش مصنوعی، ریسک‌های مربوط به جان مسافران، بحث‌های حقوقی مربوط به هواپیماهای مسافربر بدون خلبان و البته بحث‌های فنی دیگری مثل باتری‌ها و تجهیزات خاص الکترونیکی این هواپیماها باعث شده کمپانی‌های چندانی نتوانند وارد صحنه چنین رقابتی شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید