• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53830
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wr3v
+
-

ساختار سیاسی، مانع رونق تولید

چهره روز
ساختار سیاسی، مانع رونق تولید


یکی از سیاستگذاران اقتصادی با بیان اینکه ساختار سیاسی کشور حامی تولید نیست، به انتقاد از صحبت‌های وزیر صنعت در مورد شکل‌گیری نهضت خودکفایی در بخش صنعت پرداخت و تأکید کرد، درحالی‌که ۴۰سال است حمایت از تولید توسط سیاستمداران مطرح می‌شود اما به‌دلیل سیاست‌های غلط برای فروش نفت، به نتیجه نرسیده و هر وقت با کمبود ارز روبه‌رو بودیم توجه بیشتری به بخش صنعت شده و هرجا ارز زیاد بوده، توجهی به بخش تولید نشده است.

رضا ویسه در نشست تخصصی رونق تولید، افزود: در فضای اقتصادی کشور تصمیم‌گیری‌های متعددی صورت می‌گیرد که چه بسا طولانی و غیرقابل اجراست، سال گذشته گفتند که ارز حاصل از صادرات باید به کشور برگردد و به قیمت نیما عرضه شود درحالی‌که این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده وکاهش صادرات غیرنفتی را به‌دنبال داشت و بخشی از ارزها و صادرات غیرنفتی هم به کشور برنگشت. همچنین در شرایطی که بانک‌ها کاملا متوقف هستندو صادرکننده باید با روش‌های چریکی مبادله کالا و ارز را انجام دهد، کسی نمی‌داند چطور باید این ارز را برگرداند درحالی‌که می‌توان راهکار مناسبی داشت.

مطرح شدن این دیدگاه در سال رونق تولید، بیانگر مشکلات ساختاری نشات‌ گرفته از وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت است. تصمیم‌گیری‌های متعدد، یک شبه و غیرقابل اجرا، روی دیگر سکه زمین‌گیر شدن بخش صنعت با وجود وعده‌های مسئولان برای چابک‌سازی و تسهیل زنجیره تامین مواداولیه و رشد تیراژ تولید است که متأسفانه هنوز هم دامنگیر بنگاه‌های تولیدی است. گرچه باید این رویکرد به مشکلات ساختاری اقتصاد و صنعت ایران را به فال نیک گرفت اما پرسش مطرح آن است که با توجه به مسئولیت‌های ویسه در بخش‌های سیاستگذاری و اجرایی در سازمان گسترش و معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری، چه اقدام مؤثری برای اصلاح ساختار یا رویه‌های غلط سد راه تولید و صادرات صورت گرفته و نتایج آن‌چه بوده است. آیا صرف‌نظریه‌پردازی سیاستگذاران در دوره فاصله گرفتن از مسئولیت‌ها، نسخه شفابخشی برای رونق تولید و جهش صادرات غیرنفتی است یا اینکه هنوز هم «سیلی نقد به از حلوای نسیه» است.

این خبر را به اشتراک بگذارید