• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53829
+
-

6 تصمیم امانتداران صندوق توسعه ملی

انضباط مالی حداکثری، سنگ بنای فعالیت صندوق ارزی ایران در سال 98 اعلام شد


اعضای هیأت امنای صندوق توسعه ملی در نشست سالانه خود با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور با تصویب کارنامه این صندوق در سال گذشته و تصویب بودجه پیشنهادی امسال تأکید کردند که این صندوق باید حداکثر انضباط مالی را در سال پیش رو اعمال کند. آنها همچنین 6تصمیم گرفتند و آن را به هیأت عامل این صندوق تکلیف کردند.

یکی از این تصمیم‌ها، تعیین نرخ تسهیلاتی است که صندوق توسعه ملی به‌صورت ریالی پرداخت می‌کند، به‌گونه‌ای که نرخ سود تسهیلات ریالی از این محل برای صادرکنندگان کالاهای صنعتی و کشاورزی ۱۱‌درصد تعیین شد.

امانتداران صندوق ارزی همچنین اجازه دادند که سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی بین‌المللی به‌صورت مستقیم (از مسیر صندوق) یا غیرمستقیم (برون‌سپاری) از طریق بانک مرکزی، شرکت‌ سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران و یا شرکت‌های مدیریت دارایی صورت ‌پذیرد و سقف سرمایه‌گذاری‌ها به میزان ۵۰ درصد افزایش یافت.

در این نشست همچنین قرار شد: تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی علاوه بر طرح‌های توسعه‌ای مربوط به واحدهای دامپروری و زنجیره‌های گوشت قرمز، گوشت سفید و شیر، به طرح‌های جدیدالاحداث این واحدها و زنجیره‌ها با اولویت طرح‌های توسعه‌ای نیز اختصاص می‌یابد.

تصمیم چهارم هیأت امنای ارزی هم بیشتر ناظر بر کنترل نرخ تورم با استفاده از منابع ارزی این صندوق و هزینه‌کردن ریالی آن در طرح‌های خاص بود. به این ترتیب آنها مصوب کردند: با توجه به ضرورت کنترل رشد سطح عمومی قیمت‌ها، به هیأت عامل اجازه داده شد تا صرفاً در مورد طرح‌هایی که از محل سپرده‌های ریالی صندوق توسعه ملی تا پایان خرداد ۱۳۹۷ تأمین مالی شده‌اند، متناسب با میزان پیشرفت پروژه با درخواست اعطای تسهیلات تکمیلی به طرح‌های دارای توجیه مالی و اقتصادی با تأیید بانک عامل حداکثر تا ۴۰ درصد تسهیلات اولیه و تنها از طریق بانک اعطا‌کننده تسهیلات اولیه، به شرط اطمینان از به بهره‌برداری رسیدن طرح، ظرف مدت حداکثر یک سال موافقت کند.

در مصوبه دیگری مقرر شد: در پرداخت تسهیلات به طرح‌های توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل، زمان تسهیلات یادشده براساس مفاد قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور شامل جدول دریافت و بازپرداخت، مطابق شرایط اصل قرارداد فاینانس تعیین شود.

هیأت امنای صندوق توسعه ملی به هیأت عامل اجازه داد پس از تأیید نهایی رئیس‌جمهور، صندوق برای انجام رسالت اجتماعی خود و برنامه حذف فقر مطلق مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از محل سود سالانه صندوق را برای مشارکت در تأمین مالی 2هزار واحد مسکونی برای ایتام تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی با اولویت مناطق سیل‌زده شامل خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص دهد.

دخل و خرج صندوق روز مبادا
براساس اعلام هیأت نظارت بر صندوق توسعه ملی تا تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷، مبلغ سپرده‌گذاری‌های ارزی انجام شده در بانک‌های عامل معادل با ۷٫۲۳۹ میلیون دلار بوده و میزان سپرده‌های فعال از مجموع سپرده‌گذاری‌های ارزی انجام شده، در پایان آذر‌ماه ۱۳۹۷، مبلغ ۶٫۲۱۴ میلیون دلار برآورد شده است. هیأت نظارت بر صندوق توسعه ملی در گزارشی اعلام کرد: در ۹‌ماه سال گذشته18میلیارد و 121میلیون دلار تسهیلات قطعی ارزی به طرح‌ها پرداخت کرد.

 براساس این گزارش، مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرش شده در صندوق (اعلام وصول شده)، تا تاریخ ۳۰‌آذرماه ۱۳۹۷ معادل 41میلیارد و 92میلیون دلار برآورد شده که از این مبلغ 38میلیارد و 266میلیون دلار به مرحله تخصیص ارز مرکزی رسیده که از این مبلغ 22میلیارد و 634میلیون دلار به طرح‌های بخش خصوصی، ۹۶ میلیون دلار به طرح‌های بخش تعاونی و 14میلیارد و 967میلیون دلار به طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی و معادل ۵۶۹ میلیون دلار به سایر موارد، اختصاص یافته است. هیأت نظارت صندوق می‌گوید: 18میلیارد و 121میلیون دلار از تسهیلات این صندوق به مرحله پرداخت قطعی به متقاضیان رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید