• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53782
+
-

رونق به کشاورزی اصفهان بازمی‌گردد

بارندگی‌های اخیر باعث می‌شود محصولات زراعی استان از 3میلیون و 200 هزار تن به 3میلیون و 800هزار تن برسد

کشاورزی
رونق به کشاورزی اصفهان بازمی‌گردد

نفیسه زمانی‌نژاد |‌  اصفهان- خبرنگار:


آن‌گونه که مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر می‌دهد، امسال نه‌تنها از میزان اصلی کشت استان عبور کرده‌ایم، بلکه تولیدات محصولات زراعی افزایش ۲۰ درصدی داشته و این در حالی است که اگر بارندگی‌های اخیر نبود، امکان ورود خسارات فراوان به محصولات زراعی وجود داشت.


ثمرات بارندگی‌های امسال برای کشاورزی

بحران کم‌آبی در ایران از چالش‌های سال‌های اخیر بود. از طرفی، به دلیل قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان و از طرف دیگر، برداشت بیش ‌از حد از چاه‌های غیرمجاز بر افت شدید سفره‌های زیرزمینی دامن زد و کم‌آبی را به مسئله‌ای جدی برای همه نقاط کشور به‌ویژه استان‌های کم‌آب تبدیل کرد، اما با توجه به آخرین آمار در سال زراعی جاری که در آن بارش باران نسبت به دوره بلندمدت ۳۷ درصد رشد داشته است، می‌توان انتظار داشت بخشی از کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر جبران شود.گفته می‌شود با سیلاب‌هایی که در سراسر استان‌های کشور به وقوع پیوست در سال‌های آینده، آثار مثبتی در عملکرد بخش کشاورزی شاهد خواهیم بود.«محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، می‌گوید: با بارش‌های شدید و بروز سیلاب، تعداد زیادی از هموطنان ما آسیب‌های جدی دیدند، اما از یاد نبریم که این باران برکات زیادی برای کشور ما دارد که آثارش را امسال و سال‌های آینده خواهیمدید.
«اسماعیل اسفندیارپور» مجری طرح گندم کشور، نیز بارش‌های اخیر و ترسالی را برای تولیدات بخش کشاورزی و گندم مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: بارندگی‌های امسال به نفع کشت همه محصولات کشاورزی از جمله کشت دیم گندم در استان‌های کشور خواهد بود.

در این میان، اصفهان از جمله استان‌هایی است که کشاورزی آن به‌شدت تحت تاثیر خشکسالی‌ها قرار گرفته و زراعتش سال‌های زیادی بی‌رمق شده بود، به‌ویژه شرق استان که کم‌آبی در آن به بحران تبدیل ‌شده بود، اما با افزایش بارندگی‌ها در چند هفته گذشته و جاری شدن آب در زاینده‌رود، مسئولان خبر از افزایش برداشت محصولات زراعی چون جو و گندم می‌دهند. استان اصفهان ۳ درصد از اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد و ۶ درصد محصولات کشاورزی را تولید می‌کند که قطعاً این بارندگی‌ها باعث توسعه زراعت خواهد شد. 


رضایت کشاورزان اصفهان از بارش‌ها 

بنا به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، هرچند میزانی که برای ذخیره آب پشت سد اعلام می‌شود چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد، بارش‌های اخیر تا حدودی باعث کاسته شدن از نگرانی‌ها در مورد بی‌آبی و رکود کشاورزی شد.
«محمودرضا افلاکی» خاطرنشان می‌کند: در سال‌های خشکسالی، تولید محصولات استان اصفهان از 3 میلیون و ۵۰۰ هزار تن به 3 میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده بود، اما بارندگی‌های اخیر باعث می‌شود محصولات زراعی به 3 میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز برسد.

در ادامه، این مسئول درباره خسارات وارده به محصولات زراعی اصفهان اظهار می‌کند: سیل اخیر باعث شد که تقریباً به 5 هزار هکتار محصول گندم و جو در استان خساراتی وارد شود. این میزان خسارتِ مربوط به مناطق غرب و جنوب استان و رواناب‌های ایجادشده از سیل به اراضی‌ای که نزدیک رودخانه‌های منطقه‌ای قرار گرفته آسیب‌هایی وارد کرده است. اما در برابر این خسارات، ۱۳۳ هزار هکتار غلات کشت پاییزه از بارندگی‌های اخیر منتفع شده است. به ‌این ‌ترتیب، میزان خسارات واردشده کمتر از 3 درصد از کل محصولات زراعی زیر کشت استان است.

وی بر این باور است که نتیجه بارش‌ها بسیار مطلوب است و کشاورزان منطقه مرکزی استان نیز از شرایط پیش‌آمده راضی هستند و با پیش‌بینی‌های مربوط به ادامه بارش‌ها می‌توان چنین استنباط کرد که بارندگی‌ها تا 20 درصد در افزایش میزان تولیدات محصولات زراعی استان تاثیرگذار خواهد بود. 
افلاکی یادآور می‌شود: در بخشی از مناطق، تأثیرات بارندگی‌ها با سرعت خود را نشان نمی‌دهد، به دلیل آن‌که در مناطق غرب و یا مرکزی استان نقاط زیادی به ‌صورت چاله وجود داشته که با وجود بارندگی‌ها، این مناطق آبگیری شدند و در ضمن، سطح آب‌های زیرزمینی هم افزایش‌ یافته است. بنابراین تأثیر کلی آن در بلندمدت باعث ارتقای پایداری در تولید می‌شود.

این مسئول با اشاره به تأثیر بارندگی‌ها بر صرفه‌جویی آب می‌گوید: با بارندگی‌های اخیر، در اراضی گندم غرب استان اصفهان تا به ‌حال آبیاری صورت نگرفته‌ و اراضی از نزولات جوی سیراب شده است که باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب شده. البته منطقه مرکز و شرق اصفهان طبق روال قبل باید آبیاری انجام شود، اما این بارندگی‌ها و خنکی هوا کمک بیشتری به صرفه‌جویی در مصرف آب کرده است. بنابراین بدون این بارش‌ها، با این حجم از محصولات زیر کشتی که داشتیم و با افزایش دما ضرورت آبیاری مزارع دوچندان می‌شد.


کاهش تولید در سال‌های گذشته

به گفته نایب‌ رئیس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان، به دلیل خشکسالی و بی‌آبی سال‌های قبل بیش از ۹۹ درصد از اراضی کشاورزی شرق اصفهان خشک ‌شده است. «کاظم محمدی» با اشاره به وضعیت کشاورزی اصفهان می‌افزاید: در شرایط نرمال آبی در سال ۲۴۰ هزار تن غله و ۱۱۰ هزار تن ذرت علوفه و میزان بالایی تولید یونجه و صیفی‌ در اصفهان کشت می‌شد، اما در سال گذشته کل تولید غله شهرستان اصفهان به ۱۲۷ هزار تن کاهش یافت که نسبت به یک سال نرمال ۵۰ درصد کاهش داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید