• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53774
+
-

قیمت مسکن به کدام سو می‌رود

پریسا اشرفی|  البرز - خبرنگار:


بازار مسکن، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی، همزمان با آغاز سال جدید نگرانی‌هایی برای خریداران ایجاد کرده است. این بازار که سال 97 را با رونق نسبی شروع کرده بود، از نیمه دوم سال وارد رکود شد و دلیل آن افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم بود به طوری که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم بودیم. اکنون بسیاری از کارشناسان و مسئولان بخش مسکن معتقدند این بازار در سال جدید دچار رکود تورمی شدیدی می‌شود که نتیجه آن تنها گریبان‌گیر خریداران بخش مسکن خواهد شد. 

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: سال گذشته شاهد یک رکود تورمی شدید در بازار مسکن بودیم که از نیمه دوم سال آغاز شد و همچنان ادامه دارد. «حسام عقبایی» می‌افزاید: در یک ماه گذشته تغییر محسوسی در میزان معاملات ایجاد نشده و قیمت‌ها هنوز معلوم نیست. به احتمال زیاد از نیمه دوم اردیبهشت قیمت‌های بازار مسکن مشخص می‌شود. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند، به طور قطع قیمت مسکن هم روند صعودی خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: معمولا در اردیبهشت قیمت‌های جدید بازار مسکن نهادینه می‌شود و اگر قیمت ارز در بازار کشور تغییر نکند، می‌توانیم امیدوار باشیم که بازار مسکن به ثبات خواهد رسید.
عقبایی اظهار می‌کند: به دلیل افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در سال گذشته میزان معاملات کاهش بسیار چشمگیری داشته و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از خریداران مسکن به حومه کلان‌شهر‌ها مهاجرت کنند.
با توجه به صحبت‌های عقبایی، دولت باید در سال جدید اقدامات لازم را برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها انجام دهد تا شاید روزنه امیدی در دل اقشار ضعیف و متوسط جامعه برای خرید مسکن ایجاد شود. اما به نظر می‌رسد دولت تمایل چندانی به افزایش وام خرید مسکن ندارد در حالی که میزان کنونی آن به هیچ عنوان جوابگوی قیمت‌ها نیست. از سوی دیگر، نیمه‌تمام ماندن بسیاری از طرح‌های مسکن مهر باعث شده است خریداران مسکن از این طرح هم ناامید شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید