• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53783
+
-

طرح نجات صنعت سبزوار

واحد‌های صنعتی سبزوار با مشکلاتی چون بی‌ثباتی بازار، بهره بالای تسهیلات، نوسانات قیمت مواد اولیه و کاهش ظرفیت مواجه شده‌اند

سحر وحدت| خراسان رضوی ـ خبرنگار:


حرکت رو به جلو صنعت سبزوار در این سال‌ها اقبال بخش خصوصی را برای شروع فعالیت تولیدی در این شهر افزایش داده است و 62 واحد صنعتی در مدتی کوتاه فعالیت خود را آغاز کردند.
 115 قرارداد برای آغاز تولید در سبزوار منعقد شده است و در شرایط سخت، کار تولید را به نقطه امن رساندند به طوری که رشد صنعت این شهرستان 5 برابر شد. اما این واحد‌ها در شرایط کنونی با مشکلاتی چون بی‌ثباتی بازار، بهره بالای تسهیلات، نوسانات بازار برای تامین مواد اولیه و کاهش ظرفیت مواجه شده‌اند و برای دوام شرایط و حفظ ثباتشان به حمایت نیاز دارند. دولت هم راهکارهایی از جمله اجرای 7 طرح صنعتی برای تداوم حرکت صنعتی این شهرستان ارائه داده است. 


تلاش برای ادامه تولید

مدیر یک واحد صنعتی قطعه‌سازی سبزوار در این باره می‌گوید: در چند سال اخیر برخی واحدها که توانسته‌اند با وجود مشکلات فراوان چراغ خط تولید را روشن نگه دارند، امروز به حمایت‌های ویژه دولت نیاز دارند و باید به این واحدها کمک 
شود. «محمدکریم عامری» با اشاره به ارائه تسهیلات سرمایه در گردش یک ساله با بهره 24 درصد به واحد‌های تولیدی بیان می‌کند: با توجه به بی‌ثباتی بازار، این تسهیلات مناسب نیست زیرا با تغییر دلار قیمت مواد اولیه هرروز تغییر می‌کند و این مساله مشکلاتی برای تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. 

وی در طول 2 سال گذشته حدود 30 نیروی خود را تعدیل کرده است و در حال حاضر با 15 نیرو مشغول به فعالیت است و می‌افزاید: اداره صنعت، معدن و تجارت تسهیلات می‌دهد، اما با توجه به بازار امروز که مواد اولیه ثبات قیمت ندارد این تسهیلات کارگشا نیست. لازم است فکری کنند تا تلاش‌های انجام‌شده برای پا گرفتن تولید در سبزوار ادامه یابد و بازگشت به عقب نداشته باشیم. 

عامری با بیان این‌که تولید کارگاه وی طی چند سال اخیر به یک‌سوم کاهش یافته است، توضیح می‌دهد: با وجود مشکلات فراوان همچنان مشغول به فعالیت هستیم و به مرحله تعطیلی نرسیده‌ایم. اما دولت باید با ارائه تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت به کارفرمایان و کارگران فعال آنها را تشویق و به ادامه فعالیت امیدوار کند. 


راهکارهای دولت برای ثبات اقتصادی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار می‌گوید: متاسفانه در وضعیت کنونی کشور مشکل بی‌ثباتی قیمت در بازار در همه حوزه‌ها وجود دارد. «علی امیدبخش» تصریح می‌کند: با تمهیداتی که دولت اندیشیده و در دست اقدام است امیدواریم ثبات اقتصادی در عرصه تولید ایجاد شود. به گفته وی، تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت واحدهای تولیدی با همکاری بانک‌ها از جمله بانک صنعت، معدن و تجارت‌ از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره در سال جدید است. 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار با اشاره به پیگیری تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی در چهارچوب طرح مثلث اقتصادی می‌افزاید: در این زمینه تفاهم‌نامه ۷ طرح صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۳۰۵ میلیارد تومان و اشتغال ۶۶۸ نفر به‌صورت مستقیم امضا شده است. اجرای این طرح‌ها امسال آغاز می‌شود. 
امیدبخش پیگیری برگزاری جلسات معین‌های اقتصادی، برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان را از دیگر محورهای اصلی برنامه امسال برای ادامه حرکت خطوط تولید در این شهرستان عنوان می‌کند. 


واگذاری همه زمین‌های شهرک صنعتی یک

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی سبزوار هم می‌گوید: در حال حاضر 115 قرارداد در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بابت واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی سبزوار منعقد شده است. این قراردادها توسط 62 واحد صنعتی فعال شهرستان اجرا می‌شود و در حال حاضر حدود 1500 نفر در شهرک‌های صنعتی شهر سبزوار مشغول به فعالیتند. 

«اسماعیل نامنی» ادامه می‌دهد: شهرک‌های صنعتی سبزوار در سال گذشته رشد مناسبی داشته‌اند و تمام زمین‌های شهرک صنعتی شماره یک به اتمام رسیده است. اما در شهرک صنعتی شماره 2 سبزوار 54 هکتار برای واگذاری وجود دارد که امیدواریم در سال آینده شاهد بهره‌برداری واحدهای صنعتی این شهرک باشیم. او با بیان این‌که امسال 2 واحد صنعتی در شهرک صنعتی شماره یک و 12 واحد در شهرک صنعتی شماره 2 سبزوار به بهره‌برداری می‌رسد، می‌گوید: میزان سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی فعال در شهرک‌های صنعتی یک و 2 سبزوار به ترتیب 803 و 395 میلیارد ریال است. 

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی سبزوار با اشاره به مشکل عمده واحدهای صنعتی بیان می‌کند: به طور عمده مشکلات واحدهای صنعتی به 2 سازمان اداره مالیات و سازمان تامین اجتماعی مربوط می‌شود که متاسفانه معضلی برای واحدهای صنعتی محسوب می‌شوند و اگر از این معضلات پیشگیری نشود ممکن است به فرار سرمایه‌گذار و در نهایت تعطیلی واحدهای صنعتی منجر شود. 

نامنی با اشاره به تجهیز شبکه مخابرات فیبر نوری در شهرک صنعتی شماره 2 می‌افزاید: زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی شماره یک تکمیل شده است و کمبودی در این منطقه نداریم. همچنین در شهرک صنعتی شماره 2 نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستیم که با پیگیری‌های صورت‌گرفته به زودی به اتمام می‌رسد. وی با اشاره به مشکل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سبزوار توضیح می‌دهد: مطالعات پروژه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سبزوار سال گذشته به اتمام رسید و در سال جاری وارد برگزاری مناقصه می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید