• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53780
+
-

اولین گلخانه‌دار سنندج

هوشیار عنایتی: نخستین گلخانه سنندج را با ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار شخصی در یک فضای ۵۰۰ متری ایجاد کردم

گفت و‌گو
اولین گلخانه‌دار سنندج

روح‌الله زرین| سنندج- خبرنگار:

 صنعت گلخانه بیش از ۴ دهه است که در کشور راه‌اندازی شده. این صنعت علاوه بر تولید محصولات گلخانه‌ای اشتغالزایی پایدار و کسب درآمد را به وجود آورده است.
«هوشیار عنایتی» (44 ساله سنندج) اولین گلخانه‌دار سنندج است که توانسته با کمترین امکانات علاوه بر تولید گل‎های زینتی، درختان میوه و درختچه برای چندین خانواده اشتغالزایی پایدار با درآمد مناسب ایجاد کند. این در حالی است‌که توسعه و افزایش تنها سالن گلخانه او نیازمند حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این کارآفرین می‌خوانید. 


گل‎فروشی را از چه زمانی آغاز کرده‌اید؟

به دلیل برخی مشکلات در مقطع راهنمایی ترک تحصیل کردم و در یک مغازه گل‌فروشی در شهر سنندج کسب درآمد داشتم. همیشه سعی در ایجاد کسب درآمد و اشتغالزایی پایدار به صورت خانگی بودم.
 از همان دوران نوجوانی علاقه خاصی به کارآفرینی و اجرایی کردن ایده‌های خود در سطح گسترده داشتم‌. این مساله سبب شد بتوانم در میانسالی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان پس‌انداز کنم. از این اعتبار مالی در زمینه سرمایه اولیه برای اجرایی کردن ایده‌های خود استفاده کردم. 

فعالیت شما در چه حوزه‎ای است؟

از ۲ سال پیش با اجاره قطعه زمینی از تعاون روستایی در منطقه فیض‎آباد سنندج تنها گلخانه این شهر را احداث کردم و به‌عنوان کارآفرین برای ۶ نفر از اعضای خانواده خود و ۵۰ نفر به صورت مستقیم درآمدزایی پایدار و شغل ثابت ایجاد کردم. تاکنون بیش از ۱۶۰ نوع گل و گیاه، درختچه و درخت را پرورش داده‌ام. با ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار شخصی اولین گلخانه سنندج را در فضای ۵۰۰ متری ایجاد کردم. 

چه نوع گل و گیاهی در این گلخانه پرورش می‌دهید؟

در حوزه درختان میوه انواع گردو، پسته، بادام، زردآلو و آلو را با نهال‌های درجه‌یک تولید می‌کنم. همچنین انواع کاکتوس (خاص مناطق آمریکا و جزایر ماداگاسکار) و درختچه‌های تزئینی آپارتمانی را به صورت طرح ابتکاری پرورش دادم.
 در بخش‌های گل‎های زینتی نیز توانستم شاه‌پسند، بن‌شاهی، رز، حسن‌یوسف، نخل مرداب، لاله‌عباسی و ده‌ها گل خوشبو و رنگی را تولید و روانه بازار مصرف کنم. این گل و گیاه و درختچه‌ها از کمپوست، کوکویت، پیت‌ماس و خاک و نخاله تهیه می‎شود. همچنین این شرایط موجب تنوع تولید گل و گیاه و انواع درخت و درختچه را در سنندج فراهم کرده است. 

به‌عنوان کارآفرین بخش گلخانه‌ای چه توانایی‌هایی دارید؟

با توجه به داشتن 7 سال تجربه در حوزه گل و گیاه و مدیریت گلخانه نیمه‌صنعتی توان تولید چندین نوع درخت میوه به صورت پیوندی را دارم. همچنین روزانه ده‌ها نفر از دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان به گل و گیاه را در این حوزه آموزش می‌دهم. در صورت فراهم شدن شرایط مناسب امکان انتقال اطلاعات و تجربیات خود را به مناطق شهری و روستایی استان نیز دارم. در صورت تأمین زمین مناسب و امکانات اولیه توان ایجاد چندین سالن گلخانه‌ای را دارم و می‌توانم آن را در چند سال گسترش و به سوددهی برسانم. همچنین در صورت ایجاد بازار فروش بین‌المللی امکان صادرات انواع گل و گیاه و درختچه به بازار شهرهای مختلف عراق وجود دارد. 

چه مشکلاتی در توسعه گلخانه‌ وجود دارد؟

به دلیل این‌که فضای موجود این گلخانه از تعاونی روستایی اجاره گرفته شده است، قرارداد استفاده از آن یک‌ساله است. چنین شرایطی موجب عدم توسعه و کاهش فروش آن شده است، چراکه بسیاری از محصولات این گلخانه مانند درختچه‌ها برای پرورش نیازمند ۷ سال زمان است.
 همچنین برخی دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی می‌توانند با اعطای یارانه و معرفی کارآفرینان به بانک‌ها شرایط برخورداری از اعتبارات مالی با سود مناسب را برای توسعه گلخانه فراهم کنند.

 همچنین صنعت گلخانه‌ای در استان ناشناخته است و بسیاری از مردم گل و گیاه مورد نیاز خود را از شهرهای مرکزی کشور مانند محلات و اراک تهیه می‌کنند. به دلیل نبود کارگاه تولید سفال انواع گلدان از شهر لالجین همدان تهیه می‌شود، این شرایط به دلیل پرداخت هزینه حمل‌و‌نقل برای گلخانه‌دار مقرون به صرفه نیست. برخی از تجهیزات مانند نایلون باید هر 2سال تعویض شوند که قیمت آن در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. همچنین به دلیل نبود خاک گلخانه‌ای در استان آن را به صورت ترکیبی از چندین شهر کشور مانند اصفهان، تهران و ارومیه تهیه می‌کنیم. 

چه درخواستی از مسئولان دارید؟

از جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی درخواست دارم به‌عنوان کارآفرین و تولید‌کننده از من حمایت کافی شود. همچنین یک ملک مستقل و با اجاره ده ساله در اختیارم قرار دهند. با چنین شرایطی فعالیت گلخانه ای را توسعه می دهم و برای بیش ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد خواهم کرد. برای خرید برخی تجهیزات گلخانه مانند لوله‌های گالوانیزه، گاز، آب و برق نیازمند همکاری نهادهای مرتبط هستم. 

چگونه می‌توان یک گلخانه با سوددهی مناسب ایجاد کرد؟

با فضای ۵۰۰ متر، اعتبار مالی ۱۰۰ میلیون تومانی، کسب مهارت و آموزش و تجهیزات کافی می‌توان گلخانه نیمه‌صنعتی ایجاد کرد. به طور میانگین با چنین شرایطی ماهانه ۱۵ میلیون تومان درآمد می‌توان کسب کرد که حدود یک‌سوم آن سود خالص است. همچنین درآمدزایی به صورت کامل پس از سال دوم فعالیت صورت می‎گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید