• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53779
+
-

مسکن همچنان در رکود

بازار خرید و فروش آپارتمان مسکونی در کرج همچنان راکد است اما قیمت‌ها از سال گذشته تاکنون چندین بار افزایش یافته است

مسکن
مسکن همچنان در رکود

 زهرا اشرف‌زاده| البرز – خبرنگار:


گزارش‌ها از وضعیت بازار مسکن در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود کاهش معاملات خرید و فروش، رشد قیمت مسکن متوقف نشده است و با وجود کوچک شدن ابعاد بازار معامله، بخش عرضه به افزایش قیمت مسکن اصرار دارد. از طرفی سازندگان مسکن قیمتی واحدهای آماده خود را در سطحی نرخ‌گذاری کرده‌اند که به قول خود بتوانند از درآمدهای حاصل از آن هزینه‌های مربوط به خرید زمین و مصالح ساختمانی را تامین کنند. به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه، به دلیل این‌که مسکن کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، مردم نیز به دنبال افزایش قیمت سرمایه‌های خود هستند.

 گزارش میدانی ما از وضعیت بازار مسکن کرج در یک ماه اول سال 98 نشان می‌دهد که معاملات خرید و فروش آپارتمان مسکونی در کرج همچنان راکد است و قیمت‌ها از سال گذشته تاکنون چندین بار افزایش یافته است. با وجود این، از روزهای آغازین امسال تاکنون خرید و فروش با قیمت اسفند و بهمن سال گذشته انجام می‌شود.


پیش‌بینی آینده بازار مسکن 

یک کارشناس مسکن درباره شرایط کنونی بازار مسکن می‌گوید: بازار مسکن در سال 97 شرایطی مشابه سال 91 را تجربه کرد، به این صورت که افزایش قیمت در بازارهایی مثل طلا و ارز به رشد بیش از حد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی منجر شد. 

براساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت رشد مسکن در سال گذشته ۹۲ درصد بود که این موضوع باعث شد خریداران واقعی از خرید مسکن جا بمانند و افرادی که منتظر دریافت تسهیلات خرید بودند نیز قدرت خرید یک واحد کوچک را نداشته باشند. 

«احمد امین‌خواه» می‌افزاید: البته نمی‌توان درباره مسائل اقتصادی پیشگویی کرد و ما با مولفه‌هایی که وجود دارد و با توجه به اطلاعات گذشته پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهیم. اکنون با استفاده از این مولفه‌ها به‌ نظر می‌رسد بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت مانند سال گذشته را ندارد و بعید است که اتفاقات 97 بار دیگر تکرار شود. با این حال، تا وقتی  وضعیت تورمی است، نمی‌توان انتظار داشت نرخ واحدهای مسکونی کاهش یابد. 

وی بیان می‌کند: براساس آمار، حدود 2 ماه است که کاهش معاملات و کاهش روند رو به رشد قیمت را شاهد هستیم و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت حداقل در نیمه اول سال نیز ادامه پیدا کند. من فکر می‌کنم اکنون بازار در آرامش معناداری به سر می‌برد و حتی مشاوران املاک هم می‌گویند اگر مایل به خرید هستید زودتر دست ‌بجنبانید چراکه قیمت‌ها کماکان قیمت اسفند و بهمن سال گذشته است.امین‌خواه می‌گوید: تا زمانی‌که مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و با سایر بازارهایی مثل ارز و سکه و میزان رشد آن مقایسه می‌شود، قطعا باید هر لحظه که این بازارها دچار تلاطم می‌شوند، منتظر تغییرات قیمتی با یک فاصله زمانی باشیم. 


حال مسکن در روزهای آغاز 98 

یکی از مشاوران املاک در کرج درباره دلیل این رفتار عرضه‌کنندگان مسکن می‌گوید: برخی سازندگان با تعیین نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای آماده، علاوه بر این‌که قیمت‌‌ها را تا حد زیادی افزایش داده‌اند، باعث شده‌اند متقاضیان وسع مالی برای خرید این واحدها را نداشته باشد. 
«علی میرزایی» می‌افزاید: یکی دیگر از دلایلی که باعث به هم خوردن بازار شده سایت‌های خرید و فروش است. گاهی صاحبان املاکی که به فروش ملک خود نیازی ندارند، با قیمت‌های نجومی و غیرواقعی ملکشان را برای فروش می‌گذارند تا شاید فردی از روی ناآگاهی یا برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید آن کند.

 این فروشندگان صوری موجب هیجانی‌ شدن و افزایش کذایی قیمت مسکن در بازار می‌شوند. اغلب این فروشندگان به ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند واحد مسکونی‌شان را که قیمتش متری 2 تا 3 میلیون است، با قیمت‌ 4 یا 5 میلیون تومان برای فروش بگذارند. وقتی هم که ما با این قیمت ملکشان را فایل نمی‌کنیم آن را با همان قیمت بالا در سایت می‌گذارند. 

طبیعی است که این موضوع بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. درواقع این افرادی که معمولا در سایت‌های اینترنتی برای دارایی خود نرخ تعیین می‌کنند، موجب می‌شوند فروشندگان واقعی با نگاه به آگهی آنها تصور کنند نرخ‌ها افزایش ‌یافته و براساس آن خانه خود را قیمت‌گذاری کنند.وی در پاسخ به این‌ سوال که با شروع سال 98 وضعیت بازار مسکن به چه صورت است، می‌گوید: در فروردین که بازار کاملا راکد بود. البته این موضوع برای ماه اول سال طبیعی است و باید حداقل تا خرداد صبر کرد و دید وضعیت چطور خواهد شد. 

میرزایی می‌افزاید: بازار مسکن با سایر بازار‌ها متفاوت است. این بازار مقاوم است و باید زیرساخت‌های لازم برای تغییرات در آن به وجود آمده باشد که در سال‌های اخیر این اتفاق نیفتاده است. پیش‌بینی من این است که تا پایان تابستان ۹۸ رکود تورمی خواهیم داشت و احتمال این‌که بازار بتواند از تورم و رکود خارج شود، بسیار ضعیف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید