• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53518
+
-

توقف انتقال گورخرهای جدید به پارک ملی کویر

توقف انتقال گورخرهای جدید به پارک ملی کویر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: تا ایجاد یک مرکز تکثیر، ‌نگهداری و رهاسازی کاملا استاندارد، از ملحق شدن گورخرهای جدید آسیایی به سایت نگهداری گورخر پارک ملی کویر جلوگیری می‌شود.
امیرعبدوس در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به استانداردهای جهانی سایت‌های نگهداری و تکثیر حیات وحش تصریح کرد: یک مرکز نگهداری و تکثیر به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که جدا از استانداردهای حفاظتی، کلیه مراحل از انتقال و قرنطینه تا نگهداری و تکثیر و رهاسازی بدون استفاده از بیهوشی انجام شود.
به گفته عبدوس، طرح استانداردسازی این سایت آماده شده و هم‌اکنون پیگیری اختصاص اعتبارات مورد نیاز در حال انجام و قرار است از ظرفیت بخش خصوصی نیز در این طرح استفاده شود.او افزود: گورخرهایی که سال گذشته به پارک ملی کویر منتقل شدند هم‌اکنون وضعیت مناسبی دارند.
به گزارش همشهری، اوایل مهرماه سال گذشته 5گورخر از 10گورخری که با هدف احیا و تکثیر از ذخیره‌گاه توران به پارک‌ملی کویر در حال انتقال بودند براثر کوتاهی گروه انتقال‌دهنده حین انتقال تلف شدند. خبری که واکنش‌های متعدد دوستداران حیات وحش را در پی داشت. انتقاد از نحوه انتقال گورها سبب شد تا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان، ضمن عذرخواهی از مردم و دوستداران حیات وحش، معاون طبیعی خود را برکنار کند و از برخورد با دست‌اندرکاران این پروژه در صورت تخطی از وظایف خود خبر دهد. حمید ظهرابی، معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، هم ضمن پذیرش خطای خود مبنی بر کوتاهی در نظارت بر عملیات نقل و انتقال، کم‌توجهی به مسائل فنی در بخش اجرا و تعجیل در اجرای عملیات انتقال به‌ویژه در انتهای مسیر از شهر گرمسار تا پارک ملی کویر- که به‌دلیل خاکی بودن جاده، نیاز به مراقبت بیشتر وجود داشت- نیز خستگی عوامل اجرایی نقل وانتقال را در تلف شدن گورها مؤثر اعلام کرد.


عوامل تهدید‌کننده گورها 

گورخر ایرانی یکی از گونه‌های منحصربه‌فرد حیات وحش ایران است که در خطر انقراض قرار دارد. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، جمعیت گورخرها طی 40سال از 2500رأس به 700رأس رسیده است. نکته در خور تامل اینکه ‌گور خر، دشمن طبیعی ندارد، تنها دشمن گورها، شکارچیان متخلفی هستند که بی‌توجه به اهمیت این‌گونه نادر حیات‌وحش، آن را شکار می‌کنند. علاوه براین، کمبود آب و علوفه ناشی از خشکسالی‌، حیات گورها را با دشواری همراه کرده است. شکارچیان متخلف اغلب با این تصور غلط که روغن گور برای درمان دردهای مفاصل ازجمله زانودرد و کمردرد مؤثر است گورها را شکار می‌کنند و روغن آن ‌را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. برخی نیز با این تصور که گوشت گور همچون روغن آن خاصیت درمانی دارد خریدار گوشت گورها هستند. البته مدت‌هاست گوشت گور کمتر متقاضی دارد و فقط دربرخی روستاهای طبس و کرمان برای مصرف گوشت، این حیوان را شکار می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید