• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53468
+
-

رونق تولید؛ از تثبیت نرخ ارز تا تأمین مواداولیه

امسال در حالی به‌عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده که بنگاه‌های تولیدی متاثر از تحریم‌هاو برخی سیاستگذاری‌های متغیر و شتابزده به‌دلیل کمبود مواداولیه، تامین نقدینگی و رشد هزینه تمام‌شده تولید با تنگناهایی مواجه هستند. با مهدی کریمی تفرشی، عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.


به‌نظر شما تحقق رونق بنگاه‌های تولیدی در سال‌جاری با چه تنگناها و چالش‌هایی مواجه است؟
نامگذاری سال98 به‌عنوان سال رونق تولید رویکردی مهم، راهبردی و تعیین‌کننده در نبرد اقتصادی است اما در سال رونق تولید، کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان برای تحقق این هدف با موانع، چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستند. بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار ازجمله نخستین و اصلی‌ترین موانع پیش روی تولید در کشور است که به نوعی سرمایه‌گذاران و افرادی که با انگیزه تولید وارد بازار کسب‌وکار شده‌اند را دچار ناامیدی و بی‌انگیزگی می‌کند.دیوانسالاری اداری موجود برای اخذ مجوز کسب‌وکار و دریافت مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان در شرایط سخت اقتصادی کنونی نیزاز دیگر موانع پیش روی بخش تولید محسوب می‌شود.

تأثیر نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بر روند تولید واحدهای صنعتی چگونه بوده است؟
علاوه بر تغییرات غیرقابل پیش‌بینی قیمت مواداولیه و قیمت تمام‌شده محصولات که فشار مضاعفی رابر تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی وارد کرده است، نوسان نرخ ارز، چگونگی تامین و نحوه تخصیص آن و افت ارزش پول ملی یکی از مسائل مهم و تعیین‌کننده در رشد هزینه تمام‌شده تولید محصولات واحدهای صنعتی به‌دلیل گرانی مواداولیه وارداتی مورد نیاز بخش تولید بوده است. واقعیت غیرقابل انکار آن است که در اقتصاد ایران، تولید به‌شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواداولیه مورد نیاز وابسته است و در چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی منجر به افزایش هزینه تمام‌شده تولید و در نهایت رکود و تعطیلی صنایع خواهد شد.

فراز و نشیب نرخ ارز چه تأثیری بر فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری بخش تولید داشته است؟
تثبیت نرخ ارز از پیش نیازهای ترغیب فعالان اقتصادی برای ورود به فضای کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی تولید است. در واقع امکان پیش‌بینی شرایط ارزی می‌تواند آرامش و امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین کند. ثبات نرخ و برنامه‌ریزی صحیح در تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواداولیه و ماشین آلات تولید از ملزومات اصلی رونق تولید است. علاوه بر رفع تنگناهای ارزی، تامین مواداولیه و قوانین ثابت و کارآمد، رونق تولید نیازمند شکل‌گیری فضایی رقابتی، بهره مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود و به‌کارگیری فناوری‌های جدید تولید با بهره‌مندی از دانش روز با ارتباط مؤثر و مدیریت شده بخش صنعت و دانشگاه است.

به‌طور مشخص دولت باید چه سازوکاری را برای رفع موانع بنگاه‌های تولیدی اتخاذ کند؟
به‌رغم تنگناهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی، حمایت‌های مؤثر دولت و همکاری نهادهای بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای برای رفع موانع تولید و تسهیل قوانین و مقررات کسب‌وکار می‌تواند بخش مهمی از تنگناهای کنونی را از پیش روی بخش تولید بردارد.اصلاح زیرساخت‌های بانکی برای تامین سرمایه در گردش تولید از طریق بخشودگی جرایم بانکی و تخصیص وام‌هایی با نرخ بهره مناسب و مؤثر نیزمی تواند گامی مهم در کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط زود بازده و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و صنایعی باشد که اکنون با مشکلات کمبود نقدینگی و تامین مواداولیه تولیددست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع رونق تولید نه‌تنها نیازمند تلاش مضاعف تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بلکه نیازمند استفاده ‌بیشتر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود است.

این خبر را به اشتراک بگذارید