• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53376
+
-

موفقیت زنان در مدیریت روستاهای قزوین

معاون امور روستایی استاندار: تاکنون نتایج درخشانی از حضور مدیران زن در روستاهای قزوین به دست آمده است

زنان
موفقیت زنان در مدیریت روستاهای قزوین

محمدمهدی نعیمیان|  قزوین - خبرنگار:


زنان روستایی همواره با حضور در عرصه‌های مختلف از جمله کشاورزی، باغداری و صنایع‌دستی در جهت رشد تولیدات و در نتیجه شکوفایی اقتصاد تلاش کرده‌اند و نقش مکملی در معیشت روستاها و بازارهای کشور داشته‌اند.جدا از حضور زنان در حوزه‌های مختلف تولید، دامداری و کشاورزی، حالا زنان توانسته‌اند در عرصه‌های مدیریتی نیز مسئولیت خدمت به مردم را بر عهده بگیرند. حضور خانم‌ها در عرصه‌های مدیریتی به خصوص در جامعه‌های سنتی مانند روستاها که بیشتر مواقع در آن مردان تصمیم‌گیرنده بوده‌اند شاید در ابتدا تصمیمی چالش‌برانگیز به نظر برسد اما این روزها روستاهای زیادی در قزوین هستند که در سطوح مختلف از عضو شورای اسلامی شهر تا دهیاری از حضور خانم‌ها بهره می‌برند. 


حضور پررنگ زنان

 معاون امور روستایی استاندار قزوین با بیان این‌که در دولت تدبیر و امید این رویکرد که زنان نیمی از جامعه هستند و باید از این ظرفیت در تمام عرصه‌ها استفاده شود موجب شد حضور زنان نسبت به گذشته پررنگ‌تر شود، گفت: امروز 50 دهیار زن در استان ما مشغول فعالیت هستند که نتیجه کار آن‌ها نیز تاکنون مورد رضایت مردم قرار گرفته است. 

 «اکرم نجفی» ادامه داد: قزوین به نسبت سایر استان‌ها در استفاده از نیروی بانوان در سطوح مدیریتی پیشرو است و در استان نیز، شهرستان آوج به نسبت بقیه شهرستان‌های قزوین پیشروی حضور زنان بوده است. ما هم همواره از این مسأله حمایت می‌کنیم چراکه به نظر ما خانم‌ها سلامت کاری و دلسوزی بیشتری دارند و در عرصه‌های اجرایی نیز شاهد دقت عمل بالاتری از سوی آن‌ها هستیم. 

وی در خصوص رضایت مردم توضیح داد: از آن‌جا که دهیار با رأی شورا انتخاب می‌شود و شوراها نیز با رأی مردم، تا حد زیادی ارتباط نزدیکی بین دهیارها و مردم برقرار است و تاکنون نتایج درخشانی از حضور زنان در روستاهایی که از مدیریت زنان بهره برده‌اند به دست آمده است. 


ایده خانم دهیار

 « میلک» یکی از روستاهای الموت غربی است. روستایی با دهیار زن که نام کوچه‌هایش هم زنانه است. در این روستا اولین چیزی که نظرتان را به خود جلب می‌کند نام کوچه‌‌هاست. گلبوته، گل‌جهان، گل‌مستان و بنفشه از نام‌های زنانه‌ای است که بر روی کوچه‌های این روستا نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. فرحناز حسین‌پور، دهیار 40ساله میلک توانست در اولین سال حضورش در میلک در جشنواره فرهنگ و هنر روستا عنوان برترین دهیار را کسب کند. 

وی درباره علت نام‌گذاری کوچه‌ها با اسامی زنان قدیمی روستا گفت: یکی از کارهایی که برای روستا انجام دادم این بود که برای نام‌گذاری معابر روستا از اسامی خاص استفاده کردم. پیشنهاد دادم اسم زنان قدیمی روستا را روی کوچه‌ها بگذاریم، هرچند بسیاری از این زنان سالیان سال است از دنیا رفته‌اند. با نام‌گذاری کوچه‌ها با اسامی زنان روستا سعی کردیم قدردان گوشه‌ای از زحمات آن‌ها باشیم. 


 فرهنگ‌سازی

دهیار روستای میلک که تنها دلیل انتخاب شدنش را در این سمت رفت و آمد‌های مکرر و منظمش به روستا می‌داند، درباره انتخاب شدنش به همشهری گفت: میلک زادگاه من است؛ هرچند سال‌هاست ساکن قزوین هستم ولی هفته‌ای نبوده که به میلک سر نزده باشم. چه وقتی که برای دیدن خانواده‌ام به آن‌جا می‌رفتم چه حالا که دهیار میلک هستم. دلیل انتخاب شورا هم همین سرزدن‌های هفتگی و منظم من به روستا بود. 

وی افزود: حضور بیشتر زنان در روستاها نیازمند فرهنگ‌سازی است و پذیرفته شدن بدون پیش‌زمینه‌های لازم فرهنگی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. با وجود مخالفت خانواده‌ام دهیاری را پذیرفتم ولی می‌دانستم دهیار جامعه روستایی بودن سختی‌های خاص خودش را دارد و می‌بایست سعی می‌کردم با اقدامات مثبت، وضعیت روستا را بهبود بخشم و مردم را به این تغییر امیدوار کنم. 

وی با بیان این‌که دید جنسیتی به هیچ شغلی ندارم، اضافه کرد: به نظرم هیچ شغلی در دنیا نیست که مختص مردها یا زن‌ها باشد؛ گاهی زن‌ها در یک شغلی که همه به دید شغل مردانه به آن نگاه می‌کنند بهتر و مؤثرتر عمل کرده‌اند و بالعکس. دهیاری هم سختی‌های فراوانی دارد. مردم روستا از دهیار توقعات زیادی دارند که اکثر این توقعات هم کاملاً بجاست. این‌که بشود با بودجه کمی که برای روستاها در نظر گرفته می‌شود و انتظارات مردم توازن ایجاد کرد، کار سختی است. شما به‌عنوان یک دهیار باید قدرت این را داشته باشید که بین تمامی سلیقه‌های مختلف هماهنگی برقرار کنید. علاوه بر این‌ها سر زدن به ادارات مختلف برای گرفتن مجوزهای مورد نیاز کارهای عمرانی یا فرهنگی برای همه سخت است، اما برای زنان سخت‌تر. 


رونق گردشگری

عضو شورای اسلامی روستای الولک در مورد حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی گفت: ذات لطیف‌تر و منعطف‌تر زنان باعث شده است صبوری بیشتری داشته باشند و مسائل را خلاقانه‌تر حل کنند. از نظر رفتاری خانم‌ها پیگیرتر هستند و مسائل را از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار می‌دهند. روحیه همدلی بیشتری با مردم دارند و در کل دلسوزترند. 

فاطمه میرزایی با اشاره به رویکردی که چندسالی است به صنایع‌دستی و مشاغل خانگی به‌ویژه برای زنان داشته، افزود: با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) 24 نفر برای آموزش گلیم‌بافی به ما معرفی شدند که الآن هر 24 نفر مشغول گلیم‌بافی و تولید هستند. با احیای عروسک‌های سنتی هم تعداد زیادی از خانم‌های روستا مشغول به کار شدند و حالا ما یکی از روستاهای پیشرو در عرصه عروسک‌سازی هستیم. این رونق در صنایع دستی، از طرفی موجب رونق گردشگری منطقه شده است و ما به طور مستمر پذیرای تورهای مسافرتی مختلفی هستیم و با این فعالیت‌های اقتصادی، در معیشت خانواده‌ها تاثیرات مثبتی گذاشته‌ایم. 

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیرات اجتماعی حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و الگوسازی برای زنان دیگر اظهار کرد: سابقاً زن‌ها از شرکت در بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌ها خودداری می‌کردند و نهایتاً نظرشان را در خانه مطرح می‌کردند تا مردان آن را پیگیری کنند اما حالا با الگوگیری از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی، نماینده‌های خودشان را دارند و مطالباتشان را پیگیری می‌کنند و حرف‌هایشان را مستقیماً می‌زنند. از طرفی خیلی تمایل پیدا کرده‌اند که به عرصه‌های جدی ورود پیدا کنند و روحیه‌شان برای فعالیت‌های اجتماعی بسیار ترقی کرده است.

حتی امروزه زنان با استفاده از اثرگذاری‌ای که در خانه دارند، وقتی در جریان تصمیم‌گیری‌های شورا و دهیاری قرار می‌گیرند خانواده‌هایشان را هم با تصمیمات همسو می‌کنند و قانع کردن مردم برای همکاری و همیاری به طریق نرم‌تر و سریع‌تری اتفاق می‌افتد. میرزایی از ایجاد صندوق‌های حمایتی خرد جهاد کشاورزی برای زنان روستایی خبر داد و افزود: از بهمن 97 پیگیر هستیم که صندوق‌های حمایتی‌ای را بنا بگذاریم. این صندوق‌ها در سال رونق تولید ملی می‌توانند از فعالیت‌های اقتصادی زنان به‌ویژه در عرصه‌های کشاورزی باغداری و صنایع‌دستی حمایت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید