• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53368
+
-

بومگردی به کمک اقتصاد خلخال می‌آید

فرماندار: حمایت از سرمایه‌گذاران بومگردی در اولویت توسعه خلخال قرار گرفته است

گردشگری
بومگردی به کمک اقتصاد خلخال می‌آید

پوپک قاسمی|  خلخال- خبرنگار:


شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل به اظهار مسئولان جزو 2 شهرستان محروم استان است. این شهرستان با وجود قرار گرفتن در موقعیت مناسب ارتباط با استان‌های همجوار، جاذبه گردشگری، ظرفیت کشاورزی و صنعتی توسعه چندانی نداشته است. اقتصاد ضعیف در روستا‌های این منطقه و بسیاری دیگری از شهر‌ها را می توان با توسعه زیر ساخت‌های گردشگری از جمله بومگردی تقویت کرد. ایجاد توسعه از راه گردشگری هم مسیر کوتاه‌تری برای رها شدن خلخال از محرومیت فعلی است که نمونه موفق آن در روستای کزج این شهرستان مشاهده می‌شود. 

 خلخال، گردشگری روستایی بی‌نظیری دارد و از 12 روستای هدف گردشگری استان اردبیل 5 روستا در این شهرستان واقع شده است. این موضوع تاکیدی بر توجه به ظرفیت‌های خلخال برای رونق گردشگری روستایی یا بومگردی است تا این شهرستان را از بن‌بست محرومیت نجات داده و به سوی توسعه رهنمون کند. 


ظرفیت‌های بومگردی خلخال

یکی از اهالی خلخال و کارشناس ارشد علوم اجتماعی درباره ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان می‌گوید: اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر اساس تعامل اجتماعی با محیط خود بنا شده‌اند و در صورت رونق این شاخه از گردشگری در خلخال، با توسعه ارزش‌های اجتماعی به توسعه جوامع محلی هم کمک می‌کنند.

«مهدی ویسانیان» با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی در روستاهای خلخال عنوان می‌کند: در نتیجه ایجاد اقامتگاه‌های بومی، جوامع محلی و بومی‌های ساکن در مقاصد گردشگری توانمند شده و با توسعه خرده‌فرهنگ‌ها، خود را برای پذیرش گردشگری پایدار آماده می‌کنند. 

این کارشناس می‌افزاید: امروز آنچه باعث جذب گردشگر به‌خصوص گردشگران خارجی می‌شود زندگی و تجهیزات مدرن نیست، بلکه نوع زندگی خاص اهالی نقطه قوت گردشگری هر منطقه است.
ویسانیان با اشاره به استقبال گردشگران خارجی از هتل روستای خمس خلخال می‌گوید: مطمئنا این گردشگران جذب امکانات مدرن و ساختمان شیک نشده‌اند، چراکه زیباتر از این هتل در جاهای دیگر نیز قابل دسترس است. 

آنچه برای گردشگران جذابیت دارد زندگی ناب روستایی در خمس است که هتل به عنوان یک زیرساخت امکان حضور گردشگران خارجی را فراهم کرده است. او همچنین به ظرفیت روستاهای بخش شاهرود مانند گیلوان، ماجولان، شال و درو و بخش خورش رستم مانند کزج، نمهیل، برندق و بخش مرکزی مانند اندبیل و خوجین اشاره می‌کند و می‌گوید: با ورود سرمایه‌گذاران و فراهم شدن زیرساخت‌ها این روستاها می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جذب کنند، البته احداث واحدهای بومگردی باید برای ساکنان این شهر و روستاهایش توجیه اقتصادی داشته باشد و منجر به اشتغال‌زایی شود. ورود سرمایه‌گذاران بدون مشارکت اهالی این منطقه نمی‌تواند منجر به موفقیت در طرح‌های گردشگری خلخال شود. 


روستای کزج خلخال، نمونه موفق بومگردی 

معاون گردشگری استان اردبیل توجه به مقوله مهم بومگردی را عاملی مهم برای فراهم‌سازی بستر ایجاد اشتغال پایدار عنوان می‌کند و می‌گوید: ایجاد اقامتگاه بومگردی در روستاهای استان از شمال تا جنوب و به‌ویژه شهرستان خلخال در دستور کار است. روستای کزج در خلخال بعد از راه‌اندازی واحد‌های بومگردی در سال‌های اخیر رونق قابل توجهی در جذب گردشگران داشته و به یکی از مقاصد سفر تبدیل شده است.

«صغری فرشی» با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی در راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی ادامه می‌دهد: بررسی اقامتگاه‌های بومگردی در استان‌هایی مانند یزد، اصفهان و آذربایجان شرقی تاثیر این شاخه از گردشگری در رونق اقتصادی را ثابت کرده است و ما امیدواریم با گسترش طرح ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در روستاها و مناطق گردشگری خلخال، اهالی این شهرستان از مزایای آن از جمله رونق اقتصادی بهره‌مند شوند. رفع محرومیت از چهره خلخال و بسیاری از شهرها و روستاهای استان با وجود ظرفیت‌های گردشگری جز با رفع موانع توسعه بومگردی با استفاده از توانمندی‌های کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی میسر نمی‌شود.  وی با اشاره به وجود گونه‌های فرهنگی خاص در سراسر استان تاکید می‌کند: موفقیت در زمینه بومگردی زمانی حاصل می‌شود که جامعه میزبان بر مهمان تاثیر گذارد، اشاعه فرهنگ صورت پذیرد، رسم و رسوم بازسازی و احیا شود و مهمان راضی باشد. این مهم جز با مشارکت اهالی منطقه میسر نخواهد بود و در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. 


صدور 11 مجوز بومگردی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلخال هم از صدور 11 مجوز بومگردی در شهرستان خلخال خبر می‌دهد و می‌گوید: به صورت ویژه از راه‌اندازی اقامتگاه‌‌های بومگردی در قالب بومگردی عشایری در این شهرستان حمایت می‌کنیم.

«محمدرضا شایقی» ادامه می‌دهد: هدف از راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه، فرهنگ اصیل و سنتی، شیوه‌های تولید و آداب و رسوم و صنایع‌دستی موجود در روستا به گردشگران است که این نوع از گردشگری اکنون در حال رونق و مورد توجه گردشگران است. وی اطلاع‌رسانی اداره کل امور عشایر و همچنین دهیاران و بخشداران این شهرستان را در این زمینه موثر عنوان کرد و گفت: توسعه بومگردی در این شهرستان در اولویت اقدامات ما قرار دارد. سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان برای توسعه اقتصادی در خلخال استفاده کنیم.


تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران بومگردی

فرماندار خلخال هم با اشاره به این‌که دولت تسهیلات بانکی ویژه‌ای برای اجرای طرح‌های بومگردی در حمایت از سرمایه‌گذاران مجری در نظر گرفته است، اظهار می‌کند: این تسهیلات به‌سهولت در اختیار مجریان طرح‌های بومگردی قرار خواهد گرفت.
«فریدون بابایی» می‌گوید: روستاهای متعددی در خلخال قابلیت راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی را دارند که ارائه پکیجی با مطالعه 12 روستا آغاز شده است. 

وی با بیان این‌که هدف از ایجاد اینگونه اقامتگاه‌ها ایجاد یا توسعه اماکن پذیرایی و هتلینگ نیست می‌افزاید: هدف استفاده از روابط اجتماعی حاکم بر روستا، شیوه‌های تولید، آداب و رسوم و صنایع‌دستی موجود در روستاست و امکانات پذیرایی و اسکان در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. بابایی تاکید می‌کند: در کنار توجه به بومگردی باید به یاد داشت بقا و پایداری با حفظ و ارتقای کیفیت ممکن است. به همین دلیل باید بر حفظ کیفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاکید شود و کیفیت در طول مسیر حفظ شده و حتی افزایش یابد.


خلخال قطب سوم گردشگری اردبیل می‌شود 

شهرستان خلخال با ظرفیت‌های مناسب گردشگری شرایط تبدیل شدن به قطب سوم گردشگری این استان را داراست. این صحبت‌های «نادر فلاحی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل است که از اجرای چند طرح بزرگ گردشگری در منطقه نمونه گردشگری ازناو خلخال با مشارکت بخش خصوصی خبر می‌دهد و می‌گوید: مجتمع قصرهای چوبی‌ هتل 5 ستاره، هتل رغائب، اقامتگاه‌های اسکان موقت، پل معلق، زیپ‌لاین و مسیر گردشگری سلامت از جمله طرح‌های بزرگ در حال اجرا در این تفرجگاه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید