سید محمد فخار/ خبرنگار
27هزار تاکسی و 7هزار ون تاکسی تهران فرسوده هستند. این اعداد در برابر 78هزار تاکسی شهر یعنی از هر 3تاکسی یکی از سن فرسودگی 10سال عبور کرده و این مشکلی جدی بر سر راه خدمترسانی این ناوگان به شهروندان است.
فرسودگی نهتنها منظر شهری و خرابیهای مکرر و تشدید ترافیک را بهدنبال دارد، که عاملی برای افزایش آلودگی هواست و باید برای رفع آن کاری جدی انجام داد. در برابر این شرایط، برنامه جامع حملونقل تهران تأکید دارد که تاکسیرانی تهران باید از کمیت زیاد دهها هزار تاکسی بکاهد و در برابر آن تاکسیهای شهر را به حمل ونقلی لوکس و شیک تبدیل کند.
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران دیروز در اینباره به همشهری گفت: از سال 86با طرح ساماندهی مسافربران شخصی، 40هزار تاکسی جدید افزوده شد. این در حالی است که شهرهای بزرگ دنیا نظیر نیویورک هماکنون تنها 13هزار تاکسی دارند. البته بهجز اسقاط، سازوکاری برای کاهش آنها درنظر گرفته نشده است. امروز تاکسیهای تهران وسایل نقلیه نیمه همگانی هستند که باید طرح بازمهندسی برای آنها اجرایی شود. ما نیاز به خطوط فیدر در کنار ایستگاههای مترو داریم و باید خطوط طولانی نیز حذف شوند. برای حضور وسایل لوکس نیز باید سرمایهگذار خصوصی وارد شود که برای آن آمادگی کامل داریم.
جشنواره تاکسیران تهران
خبر دیگر نشست خبری دیروز که قنادان اعلام کرد، برگزاری جشنواره تاکسیران تهران برتر بود که از 7تا 13اردیبهشت برگزار میشود و در طول هفته برگزاری جشنواره برنامههای متنوعی برای آن درنظر گرفته شده است. این جشنواره با هدف ارائه برنامههای جدید و حرکت رو به جلو برگزار میشود. رونمایی از پروژههای نظارتی تاکسیرانی یکی از برنامههای مهم جشنواره است، چنانچه هوشمندسازی نظارت بر تاکسیها به شناسایی و تنظیم عرضه و تقاضا در سطح شهر تهران کمک خواهد کرد. به این ترتیب، تمام تاکسیها تحت پوشش نظارت هوشمند قرار میگیرند. به گفته قنادان، افتتاح میز خدمت برای تسهیل در ارائه خدمات نیز یکی از برنامههای مهم جشنواره تاکسیرانی تهران است. محورهای «تاکسی، فرهنگ و ترافیک»، «تاکسی، علم فناوری و کارآفرینی» و «تاکسی، سلامت و حفظ محیطزیست» نیز از دیگر برنامههای جشنواره است. همچنین اتوبوسهای سلامت با استقرار در پایانههای تاکسیرانی تست سلامت تاکسیرانان را انجام داده و نتایج آن در پرونده تاکسیرانان درج میشود.
در سال97، مدرنسازی از حیث خدمات، تاکسیران و ناوگان 3 محوری بود که برنامههای تاکسیرانی روی آن متمرکز شد. بدینترتیب برای سال جدید سرویس مدارس ساماندهی شد و بیش از 20هزار سرویس تحت پوشش نظارت سازمان تاکسیرانی قرار گرفت. هماکنون، رانندگان سرویس مدارس دارای پروفایل الکترونیکی هستند و استعلام سوابق راننده تاکسی از طریق اپلیکیشن «روبیکا» و سایت سازمان تاکسیرانی امکان پذیر است. همچنین 440پیمانکار سرویس مدرسه نیز ساماندهی شده و پروانه تخصصی اخذ کردهاند. در سال آینده نیز برای ارتقای کیفیت خدمات، برنامههای ویژهای در دستور کار قرار دارد. قنادان درباره استقبال سازمان تاکسیرانی از فضای استارتاپی قانونمند گفت: پس از «کارپینو» استارتاپ «کابین» وارد شد و براساس دستورالعمل سازمان تاکسیرانی فعالیت قانونمند خود را آغاز کرد. همچنین، با شرکت «الوپیک» در مورد سرویس الکترونیکی با اولویت تاکسیها به توافق رسیدیم و درصورتی که ناوگان غیرتاکسی باشد باید در سامانه سازمان تاکسیرانی ثبت شود. قنادان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی تأخیر در اعمال نرخهای جدید تاکسیرانی در آغاز سال جدید بود، گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط شورای شهر تهران و موافقت فرمانداری امسال افزایش نرخ کرایه تاکسیها زودتر اعمال میشود. وی با بیان اینکه توسعه پرداخت الکترونیکی بهعنوان یکی از اقدامات ویژه در سال 98توسعه مییابد، اضافه کرد: پوشش دهی پرداخت الکترونیکی در خطوط تاکسیرانی به 60درصد رسیده است و بیش از 24هزار تاکسی زیرنظر نرخ مرکزی به این سیستم تجهیز شدهاند.
روزگار ناخوش تاکسیهای تهران
در همینه زمینه :