• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53231
+
-

گردش مالی صنعت بیمه در ایران چقدر است؟

صنعتی که در بیمارستان و تعمیرگاه متوقف شده است

اگر ایرانی‌ها هم از بیمه‌هایی مثل عمر، آتش‌سوزی و... استقبال می‌کردند گردش مالی صنعت بیمه می‌توانست 4برابر رقم کنونی باشد

آوین آزادی 

گردش مالی صنعت بیمه در کشور ما، در ظاهر عدد بزرگی است. در سال96، با رشد ۲۱درصدی حق بیمه‌ها، میزان حق بیمه صنعت بیمه کشور از ۳۳۰هزار میلیارد ریال فراتر رفت. این افزایش حق بیمه‌ موجب شد که در سال96، گردش مالی صنعت بیمه بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شود. در سال96 تعداد بیمه‌نامه‌های صادره ۷۱میلیون و تعداد خسارت‌های پرداختی ۴۸میلیون فقره بوده است. از طرف دیگر ضریب نفوذ بیمه عمر در ایران کمتر از یک چهارم استاندارد جهانی آن است و این موضوع به این معناست که اگر ایرانی‌ها هم از بیمه‌هایی مثل عمر، آتش‌سوزی و... استقبال می‌کردند امروز گردش مالی صنعت بیمه می‌توانست 4برابر این رقم باشد. گفتنی است با توجه به افزایش حق بیمه در هر سال، ناخودآگاه گردش مالی صنعت بیمه هم بیشتر می‌شود اما این افزایش در رقم نهایی، لزوما به‌معنای رشد و توسعه بیمه‌ها و مواجه‌شدن آنها با اقبال عمومی نیست.

سهم ایران؛ یک ششم جهان

صنعت بیمه جزو جدانشدنی نظام‌های مالی و اقتصادی هر کشور است و در بازار‌های سرمایه در کنار دیگر نهاد‌های اقتصادی به تأمین منابع مالی واحد‌های تولیدی و اقتصادی کشور کمک فراوانی می‌کند. این حقیقتی است که تمام کشورهای پیشرفته آن را دریافته‌اند.

بر همین اساس درحالی‌که سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص داخلی در کشور‌های توسعه‌یافته به‌طور میانگین به 10درصد رسیده است، سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی در ایران 1.8درصد است و صنعت بیمه ایران در رتبه42جهان قرار دارد.

چندی پیش مرتضی بانک -معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری- هم ناچیز بودن سهم گردش مالی صنعت بیمه ایران را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود: درحالی‌که گردش مالی صنعت بیمه در فضای بین‌المللی 7درصد تولید ناخالص ملی است، این رقم در ایران 2درصد است.

به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل پایین بودن سهم این صنعت در اقتصاد تقاضای بالای بیمه اتومبیل و بیمه درمان باشد که ضریب خسارت بالایی دارند، درحالی‌که تقاضا برای بیمه‌های عمر که محرک سرمایه است و رابطه مستقیمی با بازارهای مالی و سرمایه دارد در میان مردم کشور ما بسیار ناچیز است.

براساس آخرین تحقیقات، ارزش تقریبی تولید حق بیمه عمر جهان به 2.66تریلیون دلار رسیده است. بیمه عمر آمریکا به تنهایی 20.8درصد، ژاپن 13درصد، بریتانیا 8درصد و چین 7.9درصد از گردش مالی کل بیمه‌های عمر جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند و این 4کشور روی‌هم معادل 50درصد گردش مالی کل بیمه عمر جهان را در اختیار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید