• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53197
+
-

حمله ملخ‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان: احتمال می‌دهیم تا خرداد درگیر حمله ملخ‌ها باشیم

گزارش
حمله ملخ‌ها

در روزهای اخیر دسته بزرگی از ملخ‌ها بعد از بارندگی‌ها به ایران آمده و ۶ استان را درگیر کرده‌اند. سازمان خواربار جهانی (فائو) در آخرین گزارش خود اعلام کرد که وضعیت ایران از زرد به نارنجی تغییر کرده است. این به این معناست که حمله ملخ‌ها و گستردگی آن می‌تواند آسیب جدی به باغ‌ها و مزارع وارد کند. 


اولین گزارش‌ از مهاجرت  ملخ‌ها

وجود اولین دسته ملخ‌های مهاجر صحرایی دریایی در هرمزگان، چهارم بهمن پارسال در بندر نخیلو از توابع بندرلنگه در غرب این استان، گزارش شد. این ملخ‌ها به علت نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آب‌های خلیج فارس) مهاجرت کرده‌اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آن‌ها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود. 

دومین گزارش از ورود این آفت به هرمزگان دوم اسفند سال گذشته از بخش سندرک میناب واقع در شرق این استان (در فاصله 450 کیلومتری از کانون اول در بندرلنگه) دریافت شد که نشان می‌دهد ملخ‌های صحرایی با عبور از کشور عمان، دریای عمان و سواحل مکران وارد خاک ما شده‌اند.  آخرین گزارش از حمله ملخ‌های مهاجر صحرایی دریایی (در غرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال 1368هجری خورشیدی برمی‌گردد در حالی که سال 92 نیز در شرق این استان در سطح 3 هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرایی مبارزه شد. 


قدرت پروازی بالای250 کیلومتر

طبق اعلام مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از سال 92 تا چهارم بهمن سال گذشته ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این استان گزارش نشده بود. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون، در سطح 19هزار هکتار از زمین‌های این استان با دسته‌های میلیونی ملخ بالدار صحرایی مهاجم مبارزه شده است. 
 «حمید دولتی» افزود: این ملخ‌ها با توجه به قدرت پروازی بالا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در روز را طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق می‌توانند روزانه ۵۰۰ تا هزار کیلومتر طی مسافت داشته باشند. وی ادامه داد: با پیوستن مجدد ناوگان هوایی، عملیات سم‌پاشی علیه این آفت ویران‌کننده با استفاده از 2 فروند هواپیمای مخصوص از زمین و هوا زیر نظر ستاد مبارزه با ملخ هرمزگان در حال انجام است. 


بچه‌ملخ‌های تازه متولدشده

دولتی ادامه داد: برای نابودی بچه‌ملخ‌های تازه متولدشده و جلوگیری از حرکت دسته‌های میلیونی آن‌ها به سوی مزارع کشاورزی، بیشترین فعالیت گروه‌های ردیاب و همچنین مبارزه با این ملخ‌ها در زمین‌های بندرلنگه و نخیلو در غرب هرمزگان متمرکز شده است. 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: حدود 300 نفر کارشناس و نیروی فنی آموزش‌دیده، در قالب گروه‌های ردیاب، در حال مبارزه با دسته‌های ملخ بالدار صحرایی هستند تا از هجوم دسته‌های چندصد میلیونی آن به زمین‌های زراعی و باغی این استان و استان‌های همجوار جلوگیری کنند. 
دولتی افزود: جدیدترین ریزش دسته‌های ملخ صحرایی بالدار از شهرستان حاجی‌آباد گزارش شده که در حال حرکت به سوی بندرعباس هستند. با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش دمای پس از آن، تخم ملخ‌های بالدار زودتر به بچه‌ملخ تبدیل می‌شود و این موضوع به گروه‌های مستقر در مناطق آلوده برای مبارزه با این آفت خطرناک کمک می‌کند. 


هجوم ملخ‌های صحرایی به هشتبندی

منطقه هشتبندی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان هرمزگان است که هزاران هکتار از اراضی این منطقه به کشت انواع محصولات صیفی و باغی اختصاص دارد که هجوم ملخ‌ها امنیت غذایی مردم کشور و سرمایه مردم این منطقه را که اراضی کشاورزی و مرکبات است، نشانه گرفته است. 

طی ۳ روز گذشته بیش از هزار هکتار از مراتع منطقه هشتبندی در روستاهای مختلف این منطقه مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفته است که عملیات سم‌پاشی و مبارزه با بسیج امکانات مردمی و دولتی در حال انجام است. 
با توجه به حجم و گستردگی مراتع آلوده به ملخ‌های صحرایی برنامه‌‌ریزی دقیق و تداوم مشارکت‌های مردمی و همچنین تأمین به موقع بودجه مورد نیاز برای مقابله با ملخ‌ها از سوی جهاد کشاورزی استان هرمزگان و مدیریت بحران استانداری هرمزگان برای اجرای موفق طرح ضروری است. 

 «علی مویدی»، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میناب، درباره آخرین اقدامات مقابله با ملخ‌های صحرایی در شهرستان میناب به‌ویژه منطقه هشتبندی، گفت: برای رهگیری ملخ‌های صحرایی ۱۸ اکیپ شناسایی در شهرستان میناب تشکیل و فعال شد. با برنامه‌ریزی و تلاش‌هایی که در حال انجام است مناطق آلوده به آفت ملخ صحرایی در هشتبندی تحت کنترل است و همانند سایر مناطق هجوم ملخ‌ها در منطقه هشتبندی با انجام عملیات سم‌پاشی کنترل می‌شود. 

 «محمد محمودزاده» رئیس مرکز جهاد کشاورزی هشتبندی گفت: قریب به هزار هکتار از اراضی منطقه هشتبندی آلوده به آفت ملخ‌های صحرایی است که عملیات معدوم‌سازی مقابله توسط جهاد کشاورزی و نیروهای بسیج مردمی در حال انجام است. رئیس مرکز جهادی کشاورزی هشتبندی گفت: طی ۳ روز مبارزه برای مقابله با ملخ‌های صحرایی قریب به ۳۰۰ هکتار از مناطق آلوده در منطقه هشتبندی سم‌پاشی شده است. 

محمودزاده تصریح کرد: دامداران محلی مستقر در ارتفاعات هشتبندی از چرای دام‌های خود در مناطق آلوده خودداری کنند و در صورت هرگونه مشاهده هجوم ملخ‌ها را به مرکز جهاد کشاورزی گزارش کنند تا عملیات سم‌پاشی و مبارزه بلافاصله در دستور کار قرار گیرد. 


ادامه هجوم ملخ‌ها تا خرداد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با بیان این‌که با قدرت با حمله ملخ‌های صحرایی مبارزه می‌کنیم، گفت: احتمال می‌دهیم تا خرداد درگیر حمله ملخ‌ها باشیم. 
وی تصریح کرد: علت این شدت حمله عدم مبارزه مناسب با این ملخ‌ها در خارج از مرزها از سوی کشور عربستان و کشورهای در مسیر عبور ملخ‌های صحرایی است. 
 «علی باقرزاده‌همایی» با اشاره به این‌که تاکنون ۲۲ هزار هکتار مناطق آلوده به ملخ‌ها سم‌پاشی شده است، خاطرنشان کرد: در این‌باره کمک‌های لازم و اعتبارات کافی و همچنین ۳ هواپیما اختصاص یافته است. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با بیان این‌که بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است و هیچ محدود اعتباری وجود ندارد، تصریح کرد: تمام امکانات مهیاست و اگر سم و نیروی بیشتری لازم باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: از ۵۳۰ هکتار اراضی ردیابی‌شده ۵۰ نقطه آلوده به حمله ملخ‌های صحرایی استان در شهرستان‌های بندرلنگه، بندرعباس، سیریک و میناب نیز شناسایی شده و با ۱۵ دستگاه تراکتور و بیش از ۳۰۰ دستگاه سم‌پاشی پشتی و دستی و تأمین آفت‌کش نیز عملیات مبارزه انجام می‌شود. باقرزاده با بیان این‌که هر فروند هواپیما تا هزار هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیان کرد: مردم در صورت مشاهده این‌گونه ملخ‌ها مراتب را به جهاد کشاورزی اطلاع دهند. 
وی با بیان این‌که تاکنون خسارتی نیز گزارش نشده و تنها نگرانی ما تخم‌گذاری آن‌هاست، اضافه کرد: بازسازی و آماده‌سازی ۹ باند موقت فرود هواپیمای سم‌پاش در مناطق اصلی کشاورزی استان نیز انجام شده است. 


۷ تا ۸ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با بیان این‌که از ۲۲ هزار هکتار شناسایی‌شده ۸ هزار هکتار علیه پوره و ۱۴ هزار هکتار علیه ملخ‌ها بود، تصریح کرد: تاکنون ۲ موج از حمله ملخ‌های صحرایی به هرمزگان رخ داده است. در صورت وقوع موج‌های بعدی باز هم اجازه عبور آن‌ها را به استان‌های دیگر نمی‌دهیم و سریعاً آن‌ها را از بین می‌بریم و نخواهیم گذاشت تخم‌ریزی کنند. 

باقرزاده گفت: ۳ فروند هواپیمای با سرنشین برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی در نظر گرفته شده است. به گفته وی کشتن ملخ‌های زنده از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد. 

وی با اشاره به این‌که بیشتر حمله‌ها در بخش منابع طبیعی بوده است، تصریح کرد: این حملات به مزارع بسیار کم بوده و جلوگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و احتمال می‌دهیم تا خردادماه درگیر حمله ملخ‌ها باشیم. پیش‌بینی می‌کنیم در مجموع 7 تا 8 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی نیز مورد نیاز باشد. 


مبارزه با ملخ در 5 شهر سیستان و بلوچستان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت:  12 هزار و 570 هکتار از مراتع شهرستان‌های کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر و دلگان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده‌اند. 
به گزارش ایرنا، «غلام حیدر زورقی» اظهار کرد: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) مبنی بر هجوم دسته‌های ملخ از استان‌های دیگر به سیستان و بلوچستان، مبارزه با این آفت از 13 اسفند پارسال در این استان آغاز شد.

وی افزود: 5970 هکتار از سطح سمپاشی‌شده مراتع در جنوب سیستان و بلوچستان به ملخ بالغ و 6600 هکتار به پوره (بچه‌ملخ) اختصاص داشت. رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی با 7140 هکتار به کنارک اختصاص دارد. وی از حمله ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی نام برد و گفت: اگر در مبارزه با این آفت خطرناک غفلت صورت بگیرد، امنیت اقتصادی را که از ارکان امنیت ملی است، تهدید می‌کند.

زورقی بیان کرد: مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان بدون تخصیص اعتبار از محل منابع داخلی استان در حال انجام است. ضروری است اعتبارات ملی با توجه به درخواست استان مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از آنجا که بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی(فائو) مرحله بعدی حمله ملخ به این استان در راه است، دیده‌بانی و مبارزه با ملخ صحرایی با جدیت همچنان ادامه دارد.
وی گفت: دسته‌های پرتراکم این ملخ‌ها هر نوع سرسبزی اعم از علوفه، غلات، صیفی‌‌ها و علف‌های هرز را که در مسیر خود ببینند مورد هجوم قرار می‌دهند و از بین می‌برند.


هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب کرمان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان از ورود موج دوم ملخ‌های صحرایی به کشور سخن به میان آورد و گفت: براساس هشدار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ریزش موج دوم این ملخ‌ها تقریبا از 26 فروردین‌ماه آغاز شده و تا اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. 

«مجید فرخی» در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص حمله ملخ‌ها به جنوب استان کرمان گفت: موج اول ریزش ملخ‌ها در 8 بهمن‌ماه آغاز شد. 
وی ادامه داد: با توجه به این‌که سال گذشته کشور عربستان با ملخ به صورت جدی مبارزه نکرد، ملخ‌ها به سمت ایران حرکت کردند و وارد کشور شدند. این ملخ‌ها از تنگه هرمز عبور و استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب استان کرمان را آلوده کردند. 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: در موج اول حمله ملخ‌ها استان‌های هرمزگان، بوشهر و قسمتی از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان مثل منوجان، رودبار و قلع گنج درگیر این آفت شدند. 
فرخی از اتخاذ تمهیدات خاص برای مقابله با این آفت خبر داد و گفت: یک فروند هواپیمای سم‌پاش برای مقابله با این آفت در جنوب استان مستقر شده است. 
وی گفت: موج ملخ‌های صحرایی که بیشتر برای تکثیر وارد ایران می‌شوند، در دشت جازموریان مستقر هستند. 
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در جازموریان و پوشش گیاهی خوب، بافت خاک و رطوبت مناسب این منطقه مستعد برای تکثیر ملخ‌های صحرایی است.


ملخ‌هایی که قحطی می‌‌آورند

تامین تجهیزات لازم سم‌پاشی شامل انواع سم‌پاش وانتی و انفرادی، تراکتور و وانت‌های شاسی‌بلند برای کار در تپه ماهورها و اطراف رودخانه‌ها، خرید و توزیع افزون بر 110تن انواع سموم، به‌کارگیری ناوگان هوایی برای سم‌پاشی آفت ملخ بالدار صحرایی در مناطق سخت‌گذر کوهستانی و سواحل از مهم‌ترین وظایف ستاد مبارزه با ملخ صحرایی است. ستاد مبارزه با ملخ بالدار صحرایی مستقر در سازمان حفظ نباتات کشور، عرصه مبارزه‌شده با این آفت را در 2 ماه گذشته تاکنون بیش از 40 هزار هکتار اعلام کرده نیمی از آن در هرمزگان است. بنا بر پیش‌بینی ستاد مبارزه با ملخ‌های صحرایی بالدار، این رقم تا پایان خرداد سال جاری به حدود 200 هزار هکتار افزایش می‌یابد. ملخ‌های صحرایی در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف از جمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع آن‌ها را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید