• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52969
+
-

اختلاف در آمریکا بر سر سیاه‌نمایی درباره ایران


خبرگزاری رویترز، با اشاره به گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره فعالیت‌های موشکی و اتمی ایران نوشت که در میان مقام‌های دولت دونالد ترامپ، در مورد برآورد جدید تسلیحاتی ایران و محتوای این گزارش اختلافاتی بروز کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، برخی از این افراد دولت آمریکا را به «سیاه‌نمایی» درباره فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متهم می‌کنند و این اقدامات را با گزارش برنامه تسلیحاتی عراق، پیش از حمله آمریکا به این کشور، در سال۲۰۰۳، مقایسه می‌کنند.

اختلاف‌ها در مورد روند ارائه مدارک درباره برآورد جدید فعالیت‌های اتمی و موشکی ایران، زمانی آشکار شد که وزارت امور خارجه آمریکا، پس از انتشار گزارش سالانه خود برای کنگره، در روز دوشنبه، نسخه منتشر‌شده را از روی این پایگاه اینترنتی حذف کرد اما 2روز بعد یعنی روز چهارشنبه این گزارش را بار دیگر، با حذف برخی توضیحات، منتشر کرد. انتشار گزارش سالانه دولت آمریکا برای کنگره و بروز اختلافات، یک روز پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده آمریکا نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

در گزارش کوتاه‌شده در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، «برآوردهایی برپایه اطلاعات مربوط به اجرای توافقنامه‌ها و تعهدات مربوط به کنترل، منع گسترش و خلع سلاح‌های کشتار جمعی» منتشر شده ‌که بخشی از این برآوردها مربوط به برنامه موشکی و اتمی ایران است. به نوشته رویترز، گزارش سالانه دولت آمریکا برای کنگره توسط اداره کنترل، راستی‌‌آزمایی و پیروی از تعهدات تسلیحاتی تهیه شده است اما با وجود اینکه وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرده ‌که این گزارش «دقیق» است، برخی مقامات دولت آمریکا می‌گویند این متن گزینشی بوده و با تمرکز بیش از اندازه روی برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران، سیاه‌ترین تصویرها را ارائه کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از 3منبع تأکید می‌کند: نسخه گزارش امسال که در ۱۲صفحه منتشر شده، در مقایسه با گزارش 45صفحه‌ای سال گذشته این تردید را موجب شده است که هدف از انتشار این گزارش فشار بیشتر بر حکومت ایران و زمینه‌سازی برای یک حمله نظامی علیه این کشور، همانند انتشار گزارش تسلیحاتی مشابه، پیش از حمله به عراق باشد و اینکه آیا به عمد بر خطر ایران تأکید بیشتری شده است؟
از سوی دیگر، بی‌بی‌سی نیز نوشته است که گزارش سالانه دولت آمریکا درباره ایران بر مبنای اطلاعات و ادعاهایی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران گفته تنظیم شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید