• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52965
+
-

مجلس روی موج اقدام متقابل علیه آمریکا

نمایندگان فردا جزئیات طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا را بررسی می‌کنند و 15طرح و ایده مشابه نیز درنوبت بررسی کمیسیون امنیت قرار دارد

مجلس
مجلس روی موج اقدام متقابل علیه آمریکا


بررسی جزئیات طرح دوفوریتی تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا در دستور کار نشست دوشنبه مجلس قرار دارد؛ طرحی 10ماده‌ای که قریب‌به‌اتفاق نمایندگان در ساماندهی و تصویب فوری آن عزمی جدی دارند.

هرچند طرح دوفوریتی مذکور مورد توافق 3فراکسیون سیاسی مجلس است، اما از تعدد طرح‌های پیشنهادی نمایندگان در قبال سیاست‌های آمریکا اینطور به‌نظر می‌رسد موجی از آمریکاستیزی در بهارستان به راه افتاده که به این زودی‌ها هم فروکش نخواهد کرد. آنطور که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، به خانه ملت خبر داده است، این کمیسیون از هفته جاری وارد بررسی ۱۵طرح پیشنهادی در قِبال آمریکا می‌شود که بر این اساس، دولت موظف و ملزم به پیگیری آنها خواهد بود. به گفته او الحاقیه‌های متعددی به کمیسیون امنیت ملی برای طرح مقابله با اقدام آمریکا پیشنهاد شده است که بر همین اساس کارگروهی در این کمیسیون به ریاست علاءالدین بروجردی و با عضویت احمد امیرآبادی، سیدحسین نقوی حسینی، هادی شوشتری، مجتبی ذوالنور و محمد دهقان تشکیل شده و این کارگروه قرار است به همراه اداره قوانین مجلس این طرح‌ها را تنقیح کند و پس از نهایی شدن در دستور کار مجلس قرار دهد. اولین اقدام این کارگروه تدوین جزئیات طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکاست که در رایزنی با نمایندگانی از ستاد کل نیروهای مسلح وسپاه پاسداران نهایی شد و کلیاتش در نشست سه‌شنبه گذشته بهارستان به تصویب نمایندگان رسید و مجلس فردا -دوشنبه- به جزئیات آن وارد می‌شود.

در کنار این طرح اما 15طرح درباره مقابله با نقش آمریکا در حوزه تروریسم سایبر، نقش آمریکا در شکل‌گیری بحران‌ها در منطقه و نقض معاهدات بین‌المللی و ... که به گفته فلاحت‌پیشه فراتر از مقابله‌به‌مثل است در مجلس تهیه شده و کارگروه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف به رسیدگی به آنهاست. یکی ازطرح‌های تدوین‌شده جمعی از نمایندگان در راستای مقابله به مثل با آمریکا ایده تحریم شرکت «اپل» است که واکنش‌های بسیاری را در میان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و حتی جمعی از نمایندگان مجلس داشته است. در بازتاب‌های موافق و مخالف به این طرح، ایده تحریم «اپل» بیش از آنکه اقدامی جهت تقویت مواضع جمهوری اسلامی علیه آمریکا باشد، حرکتی شعاری و بی‌اثر تعبیر شده است. تعبیری که موجی از خودانتقادی نمایندگان علیه طرح‌ها و ایده‌هایی که شتابزده در بحث اقدام متقابل با آمریکا مطرح می‌شوند را کلید زده است.

مواجهه با تحریم را بی‌خاصیت نکنیم
 در نمونه‌ای از نقد نمایندگان به شتابزدگی مجلس در اقدام متقابل، علیرضا رحیمی، نماینده تهران در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «در شرایطی که ایرانی‌ها بیش از یک میلیون از محصولات اپل را خریداری و استفاده می‌کنند، تحریم شرکت اپل (و به‌اصطلاح طراحان، آیفون) به شوخی بهارستانی شبیه‌تر است تا قانونگذاری در مجلس. فرایند مواجهه با تحریم‌ها را شعاری و بی‌خاصیت نکنیم. قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره هنوز هم رسمی است.»

در نقدی دیگر به این طرح عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس نیز در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «کاش تفاوت بخش خصوصی و دولتی را می‌دانستند تا در جدال با یک دولت، علیه شرکت‌های خصوصی طرح ننویسند و ‌شأن و جایگاه مجلس خدشه‌دار نمی‌شد. کاش حداقل می‌دانستند باید علیه شرکت «اپل» «طرح دوفوریتی» بنویسند، نه اینکه یکی از محصولات اپل را تبدیل به شرکت کنند.»

در لابه‌لای طرح‌های متعدد مجلس برای اقدام متقابل علیه آمریکا آنچه عیان است، خروج از انفعالی است که در سال‌های گذشته در این زمینه بدان دچار بود و قریب به 4هفته پیش از سوی مقام معظم رهبری به نمایندگان تذکر داده شد؛ تذکری که به سنگ بنای فعالیت مجلسی‌ها در سیاست خارجی بدل شده و تا رسیدن به خروجی قابل دفاعی مورد توجه بهارستان‌نشینان قرار خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید