• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52967
+
-

مأموریت ویژه در آنکارا


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برای دومین‌بار در یک‌ماه اخیر به ترکیه رفت؛ سفری که انجام آن پس از ملاقات با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گمانه‌زنی‌هایی را به‌دنبال داشت، با این حال تمدید چندساعته سفر ظریف به ترکیه باعث شد این سفر با یک گمانه‌زنی دیگر هم همراه شود، ملاقات محرمانه.

وزیر امور خارجه در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد و به‌گفته خودش نتایج مذاکراتش با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را با او در میان گذاشت. ظریف در جمع خبرنگاران در رابطه با اینکه حامل پیامی از طرف اسد برای اردوغان بوده یا خیر گفته بود: ایران در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کند اما تمایل خود را برای اینکه کشورهای دوستش با هم روابط رو به جلو و آینده‌نگرانه داشته باشند مطرح می‌کند.

با این حال سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به خبرگزاری دولت گفت که وزیر خارجه در سفر به آنکارا حامل هیچ پیامی برای اردوغان نبوده است.

وزیر خارجه در پایان سفرش به آنکارا اعلام کرد؛ با ترکیه توافق کردیم در 5 حوزه شامل تعرفه ترجیحی، انرژی، بانکی و استفاده از پول مشترک، ایجاد یک سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه کار را دنبال کنیم.

زمانی که ظریف این جملات را به خبرنگاران می‌گفت عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در اتاق خود در طبقه شانزدهم ساختمان بانک مرکزی درحال دیدار با سفیر ترکیه بود. همزمان با سفر ظریف رسانه‌های ترکیه مدعی شدند دولت ترکیه حساب بانکی برخی اعضای جنبش انصارالله یمن را مسدود کرده است.

سفر ظریف به آنکارا قرار بود یک‌روزه باشد اما وزیر خارجه روز پنجشنبه را نیز در ترکیه ماند، زمانی که خبرنگاران از او درباره علت تمدید سفرش سؤال کردند، گفت: یکی از مقامات کشور میزبان در آنکارا نبود، سفر ادامه یافت تا با ایشان هم ملاقات کنیم.

البته خبری از ملاقات ظریف با مقامات ترکیه پس از تمدید سفر منتشر نشد تا این گمانه که ملاقات غیرخبری بوده تقویت شود؛ گزارش خبرنگار همشهری حاکیست که ظریف احتمالا با یکی از مقامات اقتصادی دولت ترکیه قرار ملاقات داشته و بعید نیست این فرد برات البایراک، وزیر امور اقتصادی ترکیه بوده باشد که اتفاقا همزمان با سفر ظریف به سوریه در حال ملاقات با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود و اواخر چهارشنبه به آنکارا بازگشت.
البایراک علاوه بر انتصاب در مسئولیت وزارت اقتصاد از بابت انتساب به رجب طیب اردوغان فردی ذی‌نفوذ محسوب می‌شود.
روز گذشته المانیتور در گزارشی به تحلیل رفت‌وآمد کوشنر و البایراک داماد‌های ترامپ و اردوغان و تأثیر آن در تحولات منطقه پرداخته بود، چون اوایل‌ ماه گذشته نیز کوشنر داماد ترامپ به دیدار اردوغان رفته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید