• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52962
+
-

خدمت خالصانه در مردم‌یاری ارتش

دیدگاه
خدمت خالصانه در مردم‌یاری ارتش


سرتیپ‌دوم محمد اکرمی‌نیا/ ‌معاون سیاسی سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش
روز ارتش اگرچه یادآور پیام تاریخی امام خمینی(ره) در نامگذاری این روز است، امسال با پاسداشت رهبر معظم انقلاب در خدمات‌رسانی این نیرو به مناطق سیل‌زده کشور عجین شد. 29فروردین‌ماه بنا به فرمایش امام خمینی(ره) در سال58 به‌عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و روز حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش نامگذاری شد. فلسفه این نامگذاری نیز به تحولات همان دوران بازمی‌گشت. بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی حرکت‌های تجزیه‌طلبانه و جدایی‌طلبانه در 5 استان کشور آغاز شد. ارتش به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروی مسلح آن دوران برای سرکوبی این حرکت‌های تجزیه‌طلبانه وارد عملیات شد.

در همان حین تفکرات چپی که به واسطه حضور گروه‌های چپ ازجمله حزب توده و سایر گروه‌های کمونیستی در ایران فعالیت داشتند، شعار انحلال ارتش را مطرح کردند. البته برخی افراد ناآگاه دیگر در داخل نیز این شعار را تکرار می‌کردند و از عبارات جامعه بی‌طبقه توحیدی و ارتش خلقی استفاده می‌کردند. امام خمینی(ره) احساس تهدید کردند و پیام تاریخی و راهبردی خودشان را در 26فروردین58 صادر کردند؛ این پیام 2بخش داشت که در بخش اول تأکید شده بود ارتش با سازوبرگ بزرگ در شهرستان‌های بزرگ رژه برود و قدرت خودش را به نمایش بگذارد. مخاطب پیام ایشان در بخش دوم هم مردم بودند. فرمودند مردم هم موظف هستند که از ارتش حمایت کنند، چون این ارتش اسلامی است و برای این ملت است. ارتش قدردان این پیام تاریخی بود؛ بعد از سرکوب حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در سال59 وارد جنگ شد و در 8سال دفاع‌مقدس با اهدای 48هزار شهید از کشور دفاع کرد. بعد از جنگ هم در بازسازی تجهیزات آسیب‌دیده نظامی ایفای نقش کرد و با ایجاد سازمان‌های جهاد خودکفایی، توان خودش را بازیابی کرد. این اقدامات توانست قدرت بازدارندگی مناسبی در کنار سایر نیروهای مسلح برای کشور ایجاد ‌و امنیت و آرامش را فراهم کند. همچنان که با وجود ناآرامی‌ها، التهاب، خشونت، جنگ و درگیری گروه‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا و کشورهای منطقه، ایران جزیره ثبات و آرامش منطقه بود.

یکی دیگر از نقش‌هایی که ارتش ایفا کرده، عملیات مردم‌یاری در زمان صلح بوده است. این مسئله در قانون اساسی به صراحت نیز اعلام شده است. در بلایای زلزله کرمانشاه و سیلی که گریبانگیر چند استان کشور شد، ارتش بلافاصله ورود کرد. مقام معظم رهبری نیز در دیداری که با برخی فرماندهان ارتش داشتند، به همین نکته اشاره کردند که ارتش قبل از ستاد مدیریت بحران در محل حادثه حاضر شد. همچنان نیز بعد از گذشت حدود یک‌ ماه از بلایای سیل، ارتش در مناطق مختلف مستقر است و نقش‌آفرینی می‌کند. نیروی زمینی ارتش بیش از 10تیپ خودش را به آنجا وارد کرده است. نیروی هوایی و هوانیروز ارتش با تعداد سورتی‌ پروازهای بسیار زیادی کار پشتیبانی و حمایت انجام می‌دهند. هم‌اکنون 4بیمارستان صحرایی ارتش در مناطق سیل‌زده فعال هستند و یگان‌های مهندسی ارتش ده‌ها دهنه پل و بخش زیادی از جاده‌های مناطق سیل‌زده را از آسیب نگاه داشتند یا در حال بازسازی و تعمیرش هستند. یگان‌های زرهی و نفربرهای ارتش نیز در نجات مردم مؤثر بودند.

نکته مهم این است که ارتش در این پیشگامی حضور نیت خالصانه، دلسوزانه و متعهدانه خودش را در کمک‌رسانی به مردم به منصه ظهور گذاشت. همه ملت ایران دیدند که چگونه نیروهای ارتش تلاش کردند جان و مال مردم را از خطر سیل نجات دهند. در یکی از این موارد چون افراد کهنسال نمی‌توانستند سوار بر خودروهای بلند ارتشی شوند، جناب سرهنگی از لشکر58 شاهرود خم می‌شود تا فرد کهنسالی از شانه‌هایش بالا رود. این گوشه‌ای از خدمات بی‌منت ارتش بود که خیلی اتفاقی در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ حضرت آقا نیز آن را نماد شعار «ارتش فدای ملت» دانستند.

مجموعه نقش‌هایی که ارتش در عملیات‌های مردم‌یاری و دفاع از مرزها ایفا کرده است، ارتش جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک ارتش متعهد، مومن، ولایی و دوستدار ملت و کشور ترسیم کرده است. البته در سال‌های گذشته هم ارتش چند مدال از رهبر انقلاب گرفته است؛ جایی که ایشان ارتش را به‌عنوان ارتش حزب‌الله خطاب کردند و جای دیگری که فرمودند ارتش کلمه طیبه است، مدال‌هایی بودند که ارتش از فرمانده کل قوا دریافت کردند. ارتش در بلایای طبیعی و مراسم‌ها همواره مورد لطف، مرحمت و اقبال مردم بوده است. بخش‌هایی از این اقدامات به تصویر کشیده شده و بخش‌های دیگری به‌خاطر محدودیت‌های رسانه‌ای به تصویر کشیده نشده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید