• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52907
+
-

تعداد سرمایه‌گذاران بورس به مرز 13میلیون نفر رسید

مطابق اطلاعات آماری 840هزار سهامدار حرفه‌ای در بورس حضور دارند

بورس
تعداد سرمایه‌گذاران بورس به مرز 13میلیون نفر رسید

تعداد افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به مرز 13میلیون نفر و تعداد سهامداران حرفه‌ای به 840هزار نفر رسید.

به گزارش همشهری، جمعیت سهامداری بازار سرمایه ایران روزبه‌روز در حال افزایش است. به زعم تحلیلگران افزایش تعداد سهامداران به افزایش امنیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ثبات مؤلفه‌های کلان اقتصادی در کشورها و افزایش دارایی خانوارها منجر  می‌شود و افزایش دارایی‌ها رابطه زیادی با ثبات اجتماعی و اقتصادی در جامعه دارد.
آمارها نشان می‌دهد بازار سرمایه ایران یکی از پرجمعیت‌ترین بازارها در منطقه است و پیش‌بینی می‌شود با ورود مشمولان سهام عدالت به بورس جمعیت سهامداران ایران با ثبت رکورد 62میلیون نفر به یکی از پرجمعیت‌ترین بازارهای سرمایه دنیا تبدیل شود. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون تعداد سرمایه‌گذاران بورس به 12میلیون و 986هزار نفر رسیده که از این تعداد 10میلیون و 844هزار نفر به‌طور مستقیم در بورس سهام ‌دارند و 2میلیون و 151هزار نفر هم از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فقط در سال گذشته 895هزار سرمایه‌گذار جدید وارد بورس شده‌اند.

جدیدترین گزارش‌ها حاکی است سهامداران فعال بازار سرمایه ایران افزایش چشمگیری داشته به‌طوری‌که دارنده 840هزار کد سهامداری حداقل یک تا 10معامله (خرید یا فروش)، 77هزار کد بین 11تا 20معامله و 100هزار کد نیز بیش از 20معامله در اسفندماه پارسال انجام دادند؛ یعنی هم‌اکنون دست‌کم 840هزار سهامدار حرفه‌ای در بازار سرمایه ‌ایران حضور دارند. صدور کد سهامداران از پارسال با ایجاد سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) به‌صورت آنی انجام می‌شود. پیش از این، اشخاص حقیقی برای دریافت کد معاملاتی باید به یک شرکت کارگزاری مراجعه و پس از احراز هویت و تکمیل فرم‌های مربوط، تا 48ساعت منتظر صدور کد معاملاتی خود می‌شدند اما در روش جدید، این اشخاص می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد پیگیری به نزدیک‌ترین شرکت کارگزاری مراجعه و به‌صورت آنی کد سهامداری خود را دریافت کنند. پارسال همچنین بر تعداد سرمایه‌گذاران خارجی بورس اضافه شد و با صدور 215کد سهامدار خارجی جدید، تعداد کدهای سهامداران خارجی بازار سرمایه ایران به رقم 1290کد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید