• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52895
+
-

طلب‌ قانونی شهرداری تهران از دولت فهرست شد

در جلسه حناچی شهردار تهران و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار شده مطالبات تکلیف شده قانون، به پایتخت پرداخت شود

بودجه
طلب‌ قانونی شهرداری تهران از دولت فهرست شد

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار

درحالی‌که برخی از طلب‌ شهرداری‌های کشور از دولت به‌صورت تهاتر پرداخت شده، از طلب‌های تهران فهرستی تهیه شده است.
با توجه به پیش‌بینی‌های قانونی در بودجه‌های سال 97و 98کل کشور، تاکنون شهرداری‌های تهران و مشهد توانسته‌اند بخشی از بدهی‌های خود به بانک‌ها را از محل بدهی بانک‌ها به دولت تهاتر کنند. در عین حال، جریمه‌های رانندگی، عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، کمک 50درصدی به توسعه حمل‌ونقل ریلی و یارانه بلیت بخشی از مواردی است که در قوانین موضوعه یا قوانین بودجه سنواتی به‌عنوان تکالیف دولت در قبال شهرداری‌ها برشمرده شده و شهرداری تهران در اقدامی ابتکاری تمامی این موارد را فهرست و به دولت ارائه کرده است.  
معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران در این‌باره اعلام کرده که پیگیری ظرفیت‌های قانونی برای وصول مطالبات شهرداری‌ها یک الزام است. سکینه اشرفی در بیست و نهمین نشست معاونان برنامه‌ریزی شهرداری کلانشهرهای کشور گفته: در جلسه‌ای که به اتفاق شهردار تهران با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، آن بخشی را که در قوانین به‌عنوان «دولت مکلف است» آمده، مورد پذیرش آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و قرار شد تا این بخش از مطالبات پرداخت شود؛ البته موارد دیگری هم در قوانین با عنوان «دولت می‌تواند» ذکر شده که دولت اینها را به‌عنوان بدهی قبول نکرده است. اشرفی در ادامه به یک تبصره ویژه در قانون بودجه سال 1397و 1398اشاره کرد و گفت: هم در قانون بودجه پارسال و هم در قانون بودجه امسال، بندی گنجانده شده که بدهی دولت به شهرداری‌ها از محل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و دولت تهاتر شود که در این راستا، در سال 97شهرداری تهران موفق شد بخشی از طلب بانک‌ها را از همین محل تسویه و تهاتر کند. همچنین در سال گذشته شهرداری بالاخره موفق شد 70میلیارد تومان از محل جریمه‌های رانندگی را از دولت وصول کند که به‌نظر می‌رسد این روند باید به‌صورت منظم و فصلی ادامه پیدا کند. از شهرداری مشهد نیز خبر رسیده که موفق شده از همین محل، حدود 4هزار میلیارد تومان از بدهی به بانک‌ها را تسویه کند و به‌نظر می‌رسد که سایر شهرداری‌های کشور هم می‌توانند از این محل به خوبی بهره ببرند.

شهر هوشمند در کلانشهرها
تشکیل کمیسیون شهر هوشمند در دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، موضوع بعدی جلسه اخیر معاونان برنامه‌ریزی شهرداری کلانشهرهای کشور بوده که محمد فرجود، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این‌باره اعلام کرد: اواخر سال 1396، مطالبه‌ای مبنی بر یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و اشتراک تجربیات بین کلانشهرها صورت گرفت که بر همین اساس در سال گذشته 6جلسه حضوری و 4جلسه به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور مسئولان فاوای شهرداری‌های کلانشهرها تشکیل و تجربیات هر یک از شهرها به اشتراک گذاشته شد. مسائل مشترکی در کلانشهرها بین شهرداری و سازمان ثبت اسناد، پلیس، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای متولی وجود دارد که از بستر فناوری اطلاعات می‌توان این ارتباط را برقرار کرد و به اشتراک داده‌ها پرداخت؛ البته مشکلاتی هم در این مسیر وجود دارد که باید با همکاری برطرف شود. اگر کمیسیون شهر هوشمند بین کلانشهرهای کشور تشکیل شود، می‌تواند با جایگاه بالاتری به پیگیری مسائل مرتبط بپردازد. 

گزارش عملکرد 5ساله برنامه دوم توسعه شهرداری

معاون شهردار تهران از تهیه گزارش عملکرد 5ساله برنامه دوم توسعه شهرداری تهران خبر داد. در این گزارش شهرداری تهران به‌دنبال آن است که تا چه اندازه این برنامه در مقام اجرا موفق بوده و اصلا چرا برخی از احکام برنامه دوم عملی نشده است. تاکنون نقاط ضعف شناسایی و آسیب شناسی شده است. همچنین اعتبارات بودجه سازمان‌ها، شرکت‎ها، معاونت‌ها و مناطق آماده شده و در انتظار دستور ابلاغ از سوی شهردار تهران است. اشرفی همچنین از ارزیابی عملکرد سال97شهرداری در مناطق خبر داد. اشرفی توضیح داد: بخش دیگر مربوط به ارزیابی عملکرد از بعد نتایج است؛ شهرداران مناطق و روسای سازمان‌ها و شرکت‌ها وظایفی بر عهده دارند که باید براساس این وظایف کارهایی را انجام دهند. این اقدامات شاخص‌مند شده و براساس آن شاخص‌ها حوزه‌های مختلف شهرداری ارزیابی شده‌اند. معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، با بیان اینکه با ارزیابی عملکردها به‌دنبال نمره دادن و رتبه‌بندی به مناطق و سازمان‌ها نبودیم، گفت: در سال 97چالش‌های مختلفی براساس این شاخص‌ها شناسایی شد که در حوزه‌های مختلف شهرداری بوده است.  بحث ما این بود که در سال اول اجرای برنامه سوم شهر تهران بتوانیم شرایط موجود را تبیین و برنامه عملیاتی را بر آن اساس تدوین کنیم. وی درباره نتیجه ارزیابی هم توضیح داد: نظرات مردم منطقه به منطقه متفاوت بود و نتیجه ارزیابی هم به شهرداران مناطق و هم شورای معاونان ارائه شد. پس از آن هم همکاران ما در حوزه تشکیلات و بهبود روش‌ها و مناطق و سازمان‌ها برای شاخص‌های متوسط به پایین، بهبود روش‌ها را مدنظر قرار دادند تا چالش‌ها ارزیابی شود که چرا اثربخشی پایین بوده و شهروندان از برخی اقدامات شهرداری رضایت ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید