• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52813
+
-

مقاومت شورای نظامیان در برابر انقلاب سودان

با گذشت نزدیک به یک هفته از سقوط دولت عمر البشیر، مخالفان خواستار برکناری شورای نظامی و باقی ماندن مردم در خیابان‌ها شده‌اند

آفریقا
مقاومت شورای نظامیان در برابر انقلاب سودان


با گذشت نزدیک به یک هفته از پیروزی اولیه انقلاب سودان و سقوط دولت عمر البشیر، شورای نظامی متشکل از فرماندهان ارتش همچنان از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به نمایندگان مخالفان خودداری می‌کنند. روزنامه العربی الجدید در این زمینه می‌نویسد: شورای نظامی سودان به ریاست ژنرال عبدالفتاح برهان هم‌اکنون به آخرین سنگر در مقابل انقلاب سودان بدل شده که برخلاف وعده‌های اولیه، حاضر به رایزنی با احزاب و گروه‌های مخالف نیست، اگرچه از سوی دیگر، تغییر ریاست این شورا ظرف کمتر از 3روز نیز نشان‌دهنده عدم‌انسجام داخلی نظامیان در برابر انقلابیون است.
با این حال بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی در حمایت از این شورا، نگرانی‌ها را نسبت به تکرار تجربه مصر در سودان بیشتر کرده است. توکل کرمان، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر یمنی با انتشار مقاله‌ای در سایت شبکه الجزیره نوشت: عربستان و امارات همچون سال 2011به‌دنبال کنترل انقلاب‌های الجزایر و سودان با استفاده از ابزار نیروهای نظامی هستند تا نظام‌های دیکتاتوری سقوط کرده را به شکلی جدید احیا کنند؛ توطئه‌ای که تنها راه مقابله با آن، باقی‌ماندن مردم در خیابان تا تحقق تمام مطالبات انقلاب است. از سوی دیگر، روز گذشته اتحادیه نمایندگان اصناف سودان که طی ماه‌های گذشته بخش عمده اعتراضات مردمی علیه نظام را رهبری کرده و به‌عنوان نماد انقلاب این کشور در رسانه‌های جهان شناخته می‌شود با برگزاری کنفرانس خبری در خارطوم، برای نخستین بار مطالبات رسمی انقلابیون را بعد از برکناری عمر البشیر اعلام کرد؛ مطالباتی که عبارت است از انحلال شورای نظامی و تشکیل شورایی مدنی برای جایگزینی آن، برکناری رئیس شورای قضایی و تغییر اساسی در ساختار قضایی سودان (خروج نظامیان)، انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به نمایندگان مردم از طریق برگزاری انتخابات آزاد و عدم‌حضور حزب حاکم (کنگره ملی) در دولت جدید. این شورا در پایان بیانیه خود همان‌گونه که انتظار می‌رفت از شهروندان سودانی دعوت کرد تا تحقق کامل مطالبات یادشده، خیابان‌ها را ترک نکنند؛ درخواستی که وضعیت داخلی سودان را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد.
تمام اینها در حالی است که رقابت بازیگران منطقه‌ای و جهانی بر سر تعیین سرنوشت انقلاب سودان نیز افزایش یافته است. در این زمینه، شورای صلح و امنیت آفریقا با صدور بیانیه تندی از شورای نظامی حاکم بر سودان خواست قدرت را رها کرده و به مطالبات مردم سودان تن دهد، بیانیه‌ای که البته با واکنش تند رسانه‌های نزدیک به ارتش سودان روبه‌رو شد، ازجمله روزنامه آگاهی سودان که در سرمقاله خود، صدور این بیانیه را تحت‌تأثیر نفوذ قطر در نهادهای قاره‌ای آفریقا دانست و نوشت: قدرت‌ها و سازمان‌های خارجی نباید با سوءاستفاده از شرایط داخلی سودان، در امور داخلی این کشور مداخله کنند.


شکست نخستین مطالبه انقلابیون

ساعاتی بعد از قطعی شدن خبر کناره‌گیری عمرالبشیر از قدرت، برای نخستین بار شعارهایی در خیابان‌های سودان مبنی بر مخالفت با حضور نظامیان این کشور در جنگ یمن شنیده شد، شعارهایی همچون «یمن جنگ ما نیست» که خیلی زود راه خود را به شبکه‌های اجتماعی سودان و بعد از آن، رسانه‌های مخالفین باز کرد. این مطالبه انقلابیون سودان همچنین با تقابل گسترده‌ای از سوی رسانه‌های یمنی و قطری روبه‌رو شد و به‌طور گسترده مورد پوشش خبری قرار گرفت. اگرچه با گذشت 3روز، شورای نظامی که اکنون حاکمیت سودان را بر عهده دارد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد؛ هیچ تغییری در برنامه نیروهای سودانی حاضر در ائتلاف عربی رخ نخواهد داد. یاسر الزعاتره، نویسنده فلسطینی در مصاحبه با شبکه الجزیره این رخداد را نشانه‌ای از ادامه حیات نظام سابق سودان ارزیابی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید