• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52750
+
-

حناچی در مراسم بهره‌برداری 20پروژه قلب پایتخت:

به یاری شهرمان بیاییم

گزارش
به یاری شهرمان بیاییم


محمد سرابی/ خبر‌نگار
در دومین سه‌شنبه بدون خودرو، باز هم شهردار تهران سوار بر دوچرخه به محل کارش رفت. در جمع مردم که در پارک شهر حضور داشتند از آنان خواست تا برای سلامتی خود در مسیرهای کوتاه از دوچرخه استفاده کنند یا پیاده بروند تا اینگونه به ترافیک و هوای شهر یاری برسانند. سپس با دوچرخه به یک ایستگاه آتش‌نشانی رفت و از تلاش آتش‌نشانان در یاری رساندن به مناطق سیل‌زده تشکر کرد و عصر روز گذشته هم به منطقه6 رفت و 20پروژه شهری را به بهره‌برداری رساند.

در قفسه‌های بزرگ سالن زیرزمین مجموعه شهدای کردستان اندوخته نیازمندی‌های ضروری بحران نگهداری می‌شود. سالنی وسیع با ابزارهای آواربرداری، برانکارد، چادر و موتورهای برق انباشته شده است. مراسم بهره‌برداری از 20پروژه مدیریت شهری منطقه6 با بازدید شهردار تهران از زیرزمین پایگاه مدیریت بحران کردستان در انتهای بزرگراه کردستان آغاز شد. این ساختمان با 5هزار مترمربع زیربنا بخشی از ساختمان‌هایی است که در مناطق مختلف برای استفاده در هنگام وقوع بحران‌های شهری ساخته شده و در اوقات دیگر نیز می‌توان از سالن آن به‌عنوان فضای ورزشی استفاده کرد.

پروژه دیگری که شهردار از آن بازدید کرد، مرکز مکانیزه پردازش پسماند خشک بود. این مرکز که بیش از 2هزار مترمربع مساحت دارد، در نزدیکی پارکینگ و فروشگاه شهروند میدان آرژانتین ساخته شده است. پیروز حناچی در پاسخ به این سؤال که چرا چنین تأسیساتی در مرکز شهر بنا شده است، گفت: «هدف ما رسیدن به تفکیک زباله از مبدأ است. ما روزانه 9هزار تن زباله از تهران خارج می‌کنیم و با ایجاد این مراکز و همکاری شهروندان می‌خواهیم حجم زباله را در همین محل کاهش دهیم.» او با ذکر مثالی گفت: «در منطقه6 روزانه 250تن زباله تولید می‌شود که بیش از 40تن آن به‌عنوان پسماند خشک قابل بازیافت در همین منطقه است.»  شهردار تهران با اشاره به اینکه چندین مورد از این مراکز را در پایتخت احداث می‌کنیم، ادامه داد: «اصل این است که بخش عمده‌ای از زباله‌ها قابل بازیافت محسوب شود. سلامت شهروندان برای ما بسیار اهمیت دارد. درست است که شکل‌گیری و تجهیز این مراکز هزینه زیادی دارد اما معتقدیم که بازیافت زباله بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را برمی‌گرداند و مشکلات زیست‌محیطی را نیز کاهش خواهد داد.» حناچی در مورد تصویب نرخ افزایش کرایه تاکسی‌ها در شورا نیز گفت: «اول باید شورا تصویب کند تا بعد آن را به دولت ببریم، مصوبه این مورد هنوز کتبا به‌دست بنده نرسیده است.» او همچنین درباره لیست ۱۰۰نفره افرادی که املاک شهرداری تهران را پس نمی‌دهند، تأکید کرد: «این موضوع نیز در حال پیگیری است و اگر در این مورد با مشکلی مواجه شویم، به شورا مراجعه می‌کنیم.»
شهردار و مسئولان شهری همچنین از دستگاه شبیه‌ساز زلزله که در این مجموعه قرار داشت بازدید کرده و در جریان نحوه کار آن قرار گرفتند.

حناچی در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو
پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو صبح دیروز با حضور شهردار تهران انجام شد. شهردار تهران در پایان مسیر دوچرخه‌سواری خود هنگامی که به پارک‌شهر رسید، روبه‌روی شهروندان و خبرنگاران از شهروندان خواست که مسیرهای کوتاه خود را با دوچرخه یا پیاده طی کنند تا هم به سلامت خود کمک کرده باشند و هم به ترافیک و هوای شهر یاری برسانند.

پیروز حناچی معتقد است:دوچرخه‌سواری نتیجه مطلوبی روی سلامتی‌اش داشته و بسیاری از شاخص‌های سلامتی در او بهبود یافته است. او در این رابطه گفت: «از وقتی از دوچرخه استفاده می‌کنم، مشکل کبد‌چرب من حل شده‌‌ و بسیاری از شاخص‌های سلامتی من بهبود یافته است؛ به هر حال مردم هم بهتر است از وسایلی مانند دوچرخه یا ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. البته شهرداری هم تلاش می‌کند وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بهبود ببخشد.»

شهردار تهران در طول مسیر توقف کوتاهی هم در ایستگاه آتش‌نشانی میدان حسن‌آباد داشت. آتش‌نشانی شهر تهران در سیلاب‌های بهاری در استان‌های مختلف همکاری داشته و دارد. به همین دلیل، حناچی درباره حضورش در یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران عنوان کرد: «در ایستگاه آتش‌نشانی میدان حسن‌آباد از زحمات دوستان و همکاران آتش‌نشانی در سیل اخیر تشکر کردم. همکاران من در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان خوش درخشیدند و کمک‌های مؤثر و شایانی به سیل‌زدگان داشتند و ما باید قدر این نیروها را بدانیم و اینکه اینها سرمایه‌های واقعی شهر ما هستند.»

شهردار تهران با حضور در جلسه‌ای با حضور معاونانش از تجربه بازدید از مناطق سیل‌زده گفت. او درباره تجربه این سفر یادآور شد: «حجم آبی که به خوزستان آمده بود، خیلی بالا بود، من در آنجا عکسی از یک نخل انداختم که تنها سرش بیرون از آب بود. با وجود این حجم بالا نکته جالب این بود که مردم و مسئولان با کمک هم در شهرهایی مانند حمیدیه و سوسنگرد توانستند جلوی ورود آب به شهر را بگیرند. مثلا در سوسنگرد مردم با کمک مسئولان دژی به طول 6کیلومتر ساختند و مانع ورود آب به سوسنگرد شدند و اگر این همکاری نبود، قطعا این شهرها زیر آب می‌رفتند.»

پهنه‌بندی سیل در تهران
شهردار تهران در نشست معاونان شهردار از تصویب لایحه دوفوریتی برای کمک به مناطق سیل‌زده در شورای شهر قدردانی و ابراز رضایت کرد. او همچنین به موضوع پهنه‌بندی سیل در تهران اشاره کرد و گفت: «تمامی دستگاه‌های ذیربط در شهرداری این موضوع را هر‌چه سریع‌تر انجام دهند. در بحران‌هایی مانند سیل اطلاع‌رسانی پیامکی حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم که بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. اقدامات بعدی هم توسط دستگاه‌ها باید انجام شود و برنامه‌های لازم برای آن تدارک دیده شود.»


  آمادگی مقابله با تهدید در دسترس است
پیروز حناچی، شهردار تهران: امکانات بحران مانند سوله‌ها می‌تواند سرنوشت ما ‌هنگام وقوع بحران را تغییر دهد. اگر با تهدید قابل شناسایی روبه‌رو هستیم، پس آمادگی مقابله با آن نیز در دست ما‌ست. در سیل اخیر حادثه تلخ شیراز را دیدیم. غافلگیر شدیم، زیرا به علائم توجه نکردیم یا کارمان را به موقع انجام ندادیم. محلی که سیل رخ داد، «مسیل‌آباد» نام داشت که نشانه واضحی است. چرا هسته‌های مرکزی شهرهای ما را سیل تخریب نکرد! اگر به معماری بازار وکیل دقت کنیم، می‌بینیم که مغازه‌ها همگی 3پله دارند و برای همین از آب در امان ماندند.در آغاز زمستان مسیرهای آب تهران را لایروبی کردیم و قبل از عید به مناطق مختلف آماده‌باش دادیم. اگر در تهران سیل بیاید، ریشه آن روددره‌ها هستند. در 12فروردین در آستانه سیل بودیم و آب به زیر عرشه پل فتح رسیده بود ولی خوشبختانه حادثه‌ای رخ نداد. دولت تصمیم گرفته است از سیل‌های اخیر یک گزارش ملی تهیه کند، همچنان که در تجربه پلاسکو با تهیه گزارش جامع توانستیم امکانات آتش‌نشانی را افزایش دهیم، امیدواریم گزارش سیل هم تأثیرگذار باشد.سیل در نقاط مختلف کشور متفاوت بود. در گلستان آب همراه با گل‌و‌لای بود و تخلیه نمی‌شد. در خوزستان بارش چند برابر ظرفیت سدها و رودها بود و دشت زیر آب رفت. در لرستان روددره‌ها را داشتیم و با جریان شدید آب روبه‌رو شدیم.

  کنترل بحران احتمالی و جلوگیری از سیل
شهردار تهران در جلسه با معاونانش به افتتاح برخی پروژه‌های بزرگ شهری اشاره کرد و گفت: «در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جدید کار بزرگی انجام شد که متأسفانه به‌خاطر اخبار مربوط به سیل توجه کافی به آن نشد و آن افتتاح خطوط 6 و 7 مترو بود. رئیس‌جمهور محترم نیز در مراسم افتتاح خط6 حاضر بود و قول همکاری و پیگیری داد که این بزرگ‌ترین موفقیت ما بود. افتتاح 1250هکتار فضای سبز نوار شمالی تهران هم اقدام قابل توجهی محسوب می‌شود.»  شهردار تهران از تمامی کارکنان شهرداری که در کنترل بحران احتمالی و جلوگیری از سیل در تهران نقش داشتند، تشکر کرد و یادآور شد: «در نوروز امسال رئیس‌جمهور نگران وضعیت تهران بود که خوشبختانه با درایت و برنامه‌ریزی درست مشکلی پیش نیامد و من خوشحالم که آرامش را به شهر و شهروندان بازگرداندیم. به‌دلیل پیش‌بینی درست و‌ اقدامات بهنگام، در آن شرایط دشوار کسی نگران تهران نبود؛ هر‌چند وزیر کشور دغدغه‌هایی داشتند مبنی بر اینکه در روز 12فروردین اتفاقی در تهران نیفتد. ما باید تجربه و برنامه‌ریزی‌های خودمان را به سایر شهرها منتقل کنیم تا هم تلاش‌های همکارانم دیده شود و هم آنها بدانند که با برنامه‌ریزی می‌توان جلوی بحران را گرفت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :