• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 18 بهمن 1400
کد مطلب : 153128
+
-

عسلویه و کیش، رکوددار آلودگی به میکروپلاستیک‌ در کشور

نتایج مطالعات محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نشان می‌دهد که عسلویه آلوده‌ترین منطقه کشور از لحاظ پراکندگی پلاستیک و میکروپلاستیک است و کیش به‌دلیل توریست پذیر بودن دارای مقادیر بالایی از این آلایندگی است.
به‌گزارش ایسنا، تیمی به سرپرستی کمال‌الدین کر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی،‌ پژوهشی با هدف بررسی توزیع و فراوانی و ترکیب میکروپلاستیک‌ها در آب‌های خلیج‌فارس انجام داده‌اند و نمونه‌های 15ایستگاه از «خورموسی» تا «تنگه هرمز» و «ابتدای دریای عمان» را ارزیابی کرده‌اند. به‌گفته این عضو هیأت علمی برای نمونه‌برداری از توری با سایز ۳۰۰میکرومتر استفاده شده است.آنالیزمواد به‌دست آمده نشان می‌دهد از لحاظ تراکم، ایستگاه ۵واقع در «عسلویه» بیشترین تراکم میکروپلاستیک را دارد و بعد از آن ایستگاه‌هایی که در ابتدای تنگه هرمز و ابتدای دریای عمان قرار دارد، آلوده است.
او می‌گوید: عسلویه به‌عنوان نزدیکترین نقطه کره زمین به بزرگ‌ترین میدان گازی جهان معروف است و هر یک از صنایع این منطقه می‌تواند منبع انتشار میکروپلاستیک‌ها محسوب شوند. منطقه پارس‌جنوبی یکی از آلوده‌ترین مناطق صنعتی دنیاست که آلودگی ناشی از فعالیت صنعتی در این منطقه در دنیا بی‌نظیر است. مطالعات محققان کشور درباره ارزیابی میکروپلاستیک‌ها و میکرو رابرها در سطح خیابان‌های عسلویه نشان می‌دهد که در هر گرم خاک خیابان‌های عسلویه ۶۰ذره پلاستیکی بوده است و این نتیجه با نتیجه‌ای که ما در این مطالعات به‌دست آوردیم، مطابقت دارد. این ذرات پلاستیکی موجود در سطح خیابان از طریق رواناب‌ها به آب‌های زیر زمینی سرازیر می‌شوند. وی دومین ایستگاه آلوده در این مطالعات را ایستگاه نزدیک کیش اعلام می‌کند و می‌گوید: می‌توان میزان بالای پلاستیک و میکروپلاستیک در این جزیره را به فعالیت گسترده توریستی در آن نسبت داد. بیش از ۷۰درصد از میکروپلاستیک‌های جمع‌آوری شده در این جزیره از نوع فیبر و فیلم است که عمدتا ناشی از فاضلاب‌های شهری است. پس از کیش جزیره لاوان قرار داد که یکی از ۴پایانه اصلی صادرات نفت کشور است. این جزیره مرکز عملیاتی ۴میدان شامل سلمان، بلال، رسالت و رشادت است. پلاستیک‌های موجود در این جزیره از نوع فیبر است و از آنجا  که جمعیت آن کمتر از ۲هزار نفر است، میزان کم بودن فیبرها منطقی است. اما در سال‌های آینده ساخت‌وساز توسط شرکت نفت فلات قاره در لاوان به‌شدت توسعه می‌یابد و این امر یکی از دلایل افزایش میکروپلاستیک در این ایستگاه خواهد بود.
بررسی وضعیت آلودگی ایستگاه جزیره شیلاتی خورموسی در این تحقیق نشان می‌دهد که ۶۷درصد میکروپلاستیک‌های این منطقه به‌صورت فیبروفرگمنت بوده که فاضلاب شهری و صنعتی پتروشیمی منطقه عامل این آلودگی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید