• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52619
+
-

افزایش پروانه‌ در کشور

محیط ‌زیست
افزایش پروانه‌ در کشور

حجم انبوه پروانه‌ها در مناطق مختلف کشور برای بسیاری از شهروندان این پرسش‌ها را مطرح کرده است که این پروانه‌ها از چه گونه‌ای هستند و چرا جمعیت آنها این‌قدر افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کارشناس حشرات و پروانه‌شناس حوزه معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: این گونه پروانه با نام علمی Vanessa cardui گونه‌ای فراوان در مناطق وسیعی از اروپا، شمال آفریقا، آسیا و حتی استرالیاست که با توانایی تطابق خود با شرایط مختلف اقلیمی قادر به ادامه زندگی در شرایط سخت است؛ شرایطی که سایر گونه‌های پروانه‌ قادر به زندگی در آن نیستند.
علیرضا نادری افزود: لارو این پروانه قادر به تغذیه از طیف وسیعی از گیاهان است و همین موضوع به آن توانایی انتشار وسیع‌تری را داده است.
نادری در پاسخ به این پرسش که چرا امسال جمعیت آنها تا به این اندازه افزایش یافته است گفت: هر چند سال که دوره‌های بارشی در کشور تغییر می‌کند و شاهد افزایش بارندگی هستیم و از طرفی زمستان‌ها معتدل‌تر و اقلیم بیشتر مدیترانه‌ای می‌شود، گیاهان میزبان این پروانه، بخش وسیع‌تری را می‌پوشانند و این گونه به سرعت با تخم‌گذاری روی این گیاهان وارد دوران دگردیسی می‌شود و پروانه‌های بالغ در کمتر از3 هفته ظاهر می‌شوند.
وی افزود: این پروانه‌ها مجدداً تخم‌گذاری و این چرخه را دوباره تکرار می‌کنند تا جایی که پوشش گیاهی و رطوبت و دما مناسب باشد.
این پروانه‌شناس درباره علت جابه‌جایی‌های طولانی این گونه در مناطق مختلف گفت: بسیاری از این پروانه‌های تازه بالغ با پرواز قوی، خود را به نقاط دورتر می‌رسانند و حتی تا ارتفاعات 4000متری نیز پیش می‌روند. آنها این موضوع را مدیون سیستم ذخیره چربی بالای خود هستند که آنها را قادر به پرواز طولانی و زنده‌ماندن در دماهای پایین‌تر نیز می‌سازد.
نادری گفت: پروانه‌ها به ندرت روی محصولات کشاورزی تخم‌گذاری می‌کنند و دلیل حضور آنها در اطراف این مزارع وجود منابع غنی شهد برای پروانه‌های بالغ و گیاه میزبان برای تخم‌گذاری است که در اطراف مزارع به‌صورت خودرو می‌رویند. این گونه هیچ آسیبی به محصولات کشاورزی نمی‌زند و مشکلی هم برای مردم ایجاد نمی‌کند.
وی در پایان یادآورشد: از حدود اواسط دی ماه، این پروانه‌ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان با جمعیت بالا مشاهده شدند و با بهاری‌شدن مناطق شمالی کشور، در تمام این مناطق به وفور دیده خواهند شد. اما با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی‌ها از جمعیت پروانه‌ها کاسته می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید