• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5261
+
-

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه د رگفت‌و‌گو با همشهری مطرح کرد

32هزار میلیارد تومان؛ نیاز مترو در سال 97

تصور کنید در شهری با 20میلیون سفر روزانه، ساعتی مترو از کار بیفتد و جمعیت میلیونی مسافرانش به روی زمین منتقل شوند. هر اندازه این تصور دور از ذهن است، اختصاص نیافتن بودجه لازم به مترو نیز برای تهران نشدنی است. در فصل تصویب بودجه برای مترو، گفت‌وگویی با علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه انجام داده‌ایم. نگاه او به بودجه مترو را در این گفت‌وگو می‌خوانید.

 

 در سال‌های پیش رو چه برنامه‌ای برای افزایش خطوط مترو در تهران باید در پیش گرفت؟

براساس طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران مصوب 1386باید سهم متروی تهران از سفرهای روزانه مردم 45درصد باشد. اگر سفرهای روزانه را بنابر آمار موجود 18میلیون بگیریم، باید 9میلیون سفر با مترو صورت گیرد. در همان طرح پیش‌بینی شده بود که 12خط برای تهران اجرا شود که 8خط اصلی و 4خط اکسپرس باشد و این خطوط بتوانند بار 45درصد سفرهای تهران را به دوش بکشند. به‌رغم تلاش‌های حجیم 30سال گذشته، ما 4خط از 8خط و بخشی از خط اکسپرس شماره یک را در مدار داریم و اتفاقی که باید در 4سال آینده بیفتد، اینکه خط 6و 7که در دست تکمیل قرار دارد و خطوط 8و 9که هنوز کاری درباره‌اش انجام نشده، در برنامه قرار دهیم.

در ماه‌های پایانی مدیریت قبلی، مترویی از شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی با عنوان خط8 افتتاح شد و گویا نقض غرضی در برابر طرح جامع بوده است. با توضیحات شما تکلیف این خط چه می‌شود؟

اشاره درستی داشتید. این خط8 نبوده و نخواهد بود. این بخش توسعه خط یک تا شهر پرند است که از فرودگاه امام‌خمینی تا پرند 40درصد پیشرفت داشته و منتظر دریافت اعتبارات دولتی برای پیشرفت است. البته مسیری ضروری برای پوشش مترو است. در روزهایی با مخاطبان همشهری سخن می‌گویید که متروی تهران در شورای شهر و مجلس، محور بعضی سخنان برای اختصاص بودجه است.

در این شرایط چقدر متروی تهران به بودجه نیاز دارد؟

خوشبختانه نماینده‌های مجلس، نماینده‌های شورا، دولت و شهردار همه بر اهمیت مترو و بودجه‌ریزی برای آن واقف هستند. در این روزها باید طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران در اسرع وقت جامه عمل بپوشد. برای این منظور خطوط 6و 7و خط یک و خط 4اکسپرس بدون تأمین ناوگان به 22هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند. البته تکمیل نواقص خطوط قبلی نظیر پایانه خط 3هم نیازمند بودجه است. پله برقی‌ها و هواکش‌ها هم هزینه‌های خاص خودش را دارند. 2هزار واگن نیز با تکمیل منابع و حمایت‌ها باید به تهران برسد که 10هزار میلیارد تومان منبع مالی نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید